بک لینک گرفتن یکی از روش‌های بهبود رتبه در کمپین‌های سئو است. وب مسترها و سئوکاران در اکثر کمپین‌های خود از بک لینک با استراتژی‌های مختلف استفاده می‌کنند. اما در بعضی از موارد بک لینک‌های مخرب یا همان لینک‌های اسپم نه تنها مانع رشد شما می‌شوند، بلکه موجب افت جایگاه‌ شما نیز خواهد شد و به سایت شما به صورت غیر مستقیم آسیب می‌رساند. اگر جلوی لینک های اسپم را نگیرید متاسفانه کار تا پنالتی شدن سایت شما نیز پیش خواهد رفت. به همین دلیل در ادامه به بررسی و روش‌های حذف لینک های اسپم و تاثیر آنها بر سئو سایت‌ها خواهیم پرداخت.

تا پایان ما را همراهی کنید و برای کمک به سایت خود هر چه سریعتر اقدام نمایید.

لینک اسپم چیست؟

همانطور که در قسمت مقدمه نیز ذکر شد، عموماً وقتی نام لینک و بک لینک به گوش می‌رسد، به فکر رشد و پیشرفت خواهید افتاد، اما باید به این موضوع توجه کنید که لینک‌های اسپم نقطه مقابل لینک‌های داخلی و خارجی مفیدی هستند که شما برای سایت‌های خود ایجاد می‌‌کند.

به عبارت دیگر به هرگونه لینکی که توسط سایت‌های رقیب با هدف اعمال سئو منفی و ضربه زدن به سایت حریف ایجاد می‌شود، لینک اسپم گفته می‌شود.

لینک های اسپم از طریق مزرعه لینک، خرید انواع بک لینک برای دامنه‌ی سایت شما، انتشار محتواهای ضعیف و بی کیفیت به نام شما، فروم‌ها، کامنت‌ها و … ساخته می‌شود.

این لینک‌ها بایستی در اسرع وقت شناسایی و حذف کردند زیرا در صورت عدم حذف آنها، با افت شدید جایگاه و نابودی سایتتان مواجه خواهید شد. در ادامه چگونگی حذف لینک های اسپم و تاثیر آنها بر سئو سایت را شرح خواهیم داد.

برای مطالعه بیشتر در مورد سئو منفی می توانید نگاهی به مقاله سئو منفی چیست و قربانیان آن چه باید بکنند؟ بیندازید.

ofoghweb.ir

لینک اسپم چه ضررهایی برای سایت ما دارد؟

ضررهای لینک های اسپم
ضررهای لینک های اسپم

در ابتدا گفتیم لینک های اسپم برای سایت شما مضر هستند، اما در خصوص مضرات آن صحبتی نکردیم، اصلی‌ترین ضررهای بک لینک‌های اسپم برای سایت‌های شما به شرح زیر است:

  1. افت جایگاه کلیه صفحات شما
  2. خلاف کار نشان دادن شما به گوگل
  3. پنالتی شدن سایت شما توسط گوگل
  4. صرف وقت بسیار و در بعضی موارد هزینه برای برگرداندن سایت به جایگاه اولیه

انواع لینک‌ های اسپم کدام اند؟

در اینجا بایستی بین بک لینک‌های مفید و بک لینک های اسپم فرق قائل شویم، لینک های اسپم شامل موارد زیر می‌شود:

  1. بک لینگ گرفتن از سایت‌های بی‌کیفیت و فاقد Domain Authority
  2. بک لینک گرفتن از سایت‌های تازه تاسیس با تعداد بالا
  3. ساختن مزرعه لینک
  4. بک لینک گرفتن از سایت‌هایی با ترافیک پایین
  5. لینک گرفتن از سایت‌های نامناسب با موضوعی غیرمرتبط
  6. بک لینک گرفتن از سایت‌های ایندکس نشده در گوگل
  7. خرید بک لینک در تعداد زیاد
  8. بک لینک گرفتن با یک انکر تکس مشابه با تعداد بالا
  9. بک لینک گرفتن از سایت‌هایی که خدمات سایت شما انجام نمی‌شود و یا فیلتر هستند
  10. بک لینک گرفتن از سایت‌های شرطبندی و قمار با تعداد بالا
  11. بک لینگ گرفتن از یک سایت در بازه‌ی زمانی کوتاه (یک الی دو روزه) با تعداد بالا

مجموعه‌ای از مواردی که در بالا گفته شد، در یک زمان کوتاه اما با تعداد زیاد نیز می‌تواند سایت شما را نابود کند.

بک لینک خریدن از سایت‌های مختلف خبری، آرایشی بهداشتی و … یکی از روش‌هایی است که افراد برای ارتقای رتبه خود انجام می‌دهند. توجه کنید لینک اسپم گاهی توسط خود شما ایجاد می‌شود و ندانسته و به دلیل عدم آگاهی ممکن است؛ موجب سقوط خودتان شوید.
پس برای بک لینک گرفتن حتما استراتژی‌های کاربردی و اصولی داشته باشید و اگر با این استراتژی‌ها آشنا نیستید حتما از متخصصان سئو افق وب کمک بگیرید.

ofoghweb.ir

چگونه لینک‌ های اسپم را شناسایی کنیم؟

چگونه لینک‌ های اسپم را شناسایی کنیم؟
چگونه لینک‌ های اسپم را شناسایی کنیم؟

اولین قدم برای شناسایی لینک‌های اسپم، شناخت لینک‌هایی است که خودتان ایجاد کرده‌اید، در این صورت در اول راه می‌توانید به این موضوع پی ببرید که خطای انسانی از طرف شما صورت گرفته و یا سوء قصد به سایت شما انجام شده است.

از رایج‌ترین روش‌های شناسایی لینک‌های اسپم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی گوگل سرچ کنسول

از طریق منوی سمت چپ سرچ کنسول، گزینه links را انتخاب کنید، سپس در صفحه جدید بر روی گزینه Export External Links کلیک کنید و گزینه More Sample Links را انتخاب کنید و از بین فرمت‌های مختلف یکی را برگزیده و لینک‌های خارجی سایت خود را خروجی بگیرید. خروجی گرفته شده را بررسی نمایید و لینک‌هایی که خودتان ایجاد کرده اید را فیلتر کنید، لینک‌های باقی مانده، لینک‌های اسپم هستند.

استفاده از ابزارهای سئو و بک لینک

سایت‌های Ahrefs ، Moz، SEMRush و Monitor Backlinks از بهترین ابزارهای بک لینک و سئو هستند که می‌توانید با استفاده از معیارهای این ابزارها، لینک‌های آسیب زننده به سایت خودتان را به سادگی و در کمترین زمان ممکن پیدا کنید.

بررسی ترافیک سایت به صورت مکرر

ترافیک سایت‌تان را به صورت مکرر بررسی کنید، در صورتی که ترافیک سایت شما با کاهش ناگهانی مواجه شد، به احتمال بسیار زیاد سایت شما دچار لینک‌های سمی یا همان لینک اسپم شده است.

چه اقداماتی می‌توان برای حذف دائمی لینک های اسپم و تاثیر آنها بر سئو انجام داد؟

حذف دائمی لینک های اسپم
حذف دائمی لینک های اسپم

پس از شناسایی لینک های اسپم، نوبت به حذف آنها می‌رسد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که به صورت دائمی شما از دست لینک‌های اسپم رها نخواهید شد و به صورت مداوم ممکن است هک و یا حمله به سایت شما از این طریق انجام شود. اما با بررسی و شناسایی هر چند یکبار بک لینک و لینک‌های سایت خود، خواهید توانست تا حدود بسیار زیادی جلوی این لینک‌های هرز را بگیرید.

موارد زیر از جمله اقداماتی است که می‌توان برای حذف لینک های اسپم انجام داد:

  • با وب سایت مربوطه ارتباط بگیرید و از آنها بخواهید تا لینک اسپم شما را حذف کند، برای دریافت ایمیل سازنده سایت مربوطه می‌توانید از سایت www.whois.com/whois استفاده کنید و دامین یا آیپی سایت را وارد کنید و به ایمیل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. به احتمال زیاد این روش کارساز نخواهد بود و بایستی از روش بعدی استفاده کنید.
  • در آخرین مرحله باید به سرچ کنسول مراجعه کنید. سپس به قسمت Disavow رفته و پس از آن فایل مربوط به لینک های اسپم خود را در این قسمت وارد کنید و طی نامه‌ای به گوگل بفهمانید که لینک‌های نامبرده اسپم بوده و از گوگل بخواهید تا این لینک‌ها را نادید بگیرد.

امیدوارم مطالب ارائه شده در این متن توانسته باشد اطلاعات مد نظرتان را به شما منتقل کند. ما را با مقالات بعدی همراهی کنید.