شناخت الگوریتم های گوگل برای داشتن یک سئوی مناسب یک امر ضروری بهحساب میآید. این الگوریتمها به نحوی تهیه شدهاند که در بین میلیونها صفحه اینترنتی جستجو کرده و نتیجه دلخواه کاربر را به او نشان دهند. با ما همراه باشید تا در مورد این الگوریتمها و تأثیر آنها در سئو با شما صحبت کنیم.
شناخت کلی الگوریتم های گوگل برای سئو
با بیش از 2 میلیارد وبسایت در جهان و 2 تریلیون جستجو در سال، گوگل وظیفه اتصال کاربران به اطلاعات مورد نیاز آنها را برعهده دارد. گوگل چگونه همه اینها را مدیریت میکند؟ در پاسخ باید گفت با مجموعهای از الگوریتمهای پیچیده. اما به راستی الگوریتم جستجوی گوگل چیست؟
الگوریتم گوگل در واقع مجموعه ای پیچیده است که به کاربران کمک میکند تا آنچه را که نیاز دارند به وسیله یک جستجوی ساده پیدا کنند. این الگوریتمها، همراه با سیگنالهای رتبهبندی مختلف، هر روز فعال خواهند شد و به سازمانبندی جستجوها و جستجوگران میپردازند.
گوگل در مورد نحوه کار این الگوریتمها توضیح زیادی نمیدهد اما میگوید که چه چیزی نتایج جستجو را تعیین میکند. برای مثال مواردی که در یک جستجو تعیینکننده هستند عبارتاند از:
- معنی و هدف یک پرسوجو
- یک صفحه وب خاص چقدر به آن پرسوجو مرتبط است
- کیفیت و قابلیت اطمینان بودن محتوای موجود در صفحه وب مذکور
- زمینه و تنظیمات مربوط به فردی که جستجو را انجام میدهد (این شامل مکان، جستجوهای قبلی و هرگونه تنظیمات در حساب Google است).
برخی از الگوریتم های گوگل نامهایی مانند مرغ مگس خوار، پنگوئن، RankBrain و BERT دارند. اینها برخی از تأثیرگذارترین الگوریتم ها برای سئو سایت هستند. بهعلاوه برخی به روزرسانیهایی که در واقع الگوریتم نیستند، مانند E-A-T، الگوریتمهای Google را به شکل بزرگی تحت تأثیر قرار میدهند. در ادامه به لیست الگوریتم های گوگل نگاه مختصری خواهیم کرد.
پاندا گوگل
این به روزرسانی الگوریتم گوگل که در سال 2011 منتشر شد، تغییرات عظیمی را در دنیای سئو ایجاد کرد. تا قبل از انتشار پاندا، شرکتهای سئو با ساختن وبسایتهایی با اطلاعات دزدیده شده و ایجاد فروشگاههای عظیم از مطالب تخصصی، رتبههای برتر گوگل را به دست میآوردند.
پاندا با جریمه کردن وبسایتهای دارای محتوای کپی شده و با حذف آنها از نتایج جستجوی برتر، این عمل را به طور مؤثر متوقف کرد. الگوریتم پاندا وبسایتهایی را با محتوای منحصربهفرد و باکیفیت که برای کاربران ارزشمند است، تبلیغ میکند.
الگوریتم پنگوئن
گوگل پنگوئن در سال 2012 راهاندازی شد و برای کاهش رتبه سایتهایی با بک لینکهای درستکاری و هرزنامه کار میکنند طراحی شده است. پنگوئن به صورت دورهای وب را در جستجوی سایتهایی با لینکهای مشکلدار میکاود.
مرغ مگس خوار گوگل
مرغ مگس خوار اولینبار در سال 2013 ظاهر شد و برای ارائه پاسخهای بهتر به سؤالات جستجو کار میکند. مرغ مگس خوار همچنین برای در نظرگرفتن کلمات کلیدی بلند و جستجوهای انجام شده توسط صدا توسعه داده شد.
با تمرکز بر کلمات کلیدی طبیعی و زبان گفتاری، وبسایتها میتوانند در رتبهبندی ارتقا پیدا کنند. علاوه بر این، با ارائه محتوای باکیفیت که به طور خاص به سؤالات کاربران گوگل، توسعهدهندگان وبسایت و متخصصان سئو پاسخ میدهد، نتایج آنها را بهبود میبخشد، این الگوریتم برای گوگل بسیار مهم است.
الگوریتم کبوتر گوگل
Pigeon، جدیدترین الگوریتم گوگل در سال 2015 منتشر شد. تمرکز کبوتر افزایش لیستهای محلی در نتایج جستجو است. کبوتر با در نظرگرفتن موقعیت مکانی کاربر، صفحه جستجوی معمولی گوگل و همچنین نقشههای گوگل را تحتتأثیر قرار میدهد.
الگوریتم های گوگل هرچند وقت یکبار تغییر میکند؟
گوگل گزارش داده است که به آپدیت مربوط به الگوریتمها صدها بار در سال انجام خواهد شد. اکثر این بهروزرسانیها کاملاً ناشناخته باقی میمانند. اگرچه به روزرسانیهای اصلی که ممکن است چند بار در سال اتفاق بیفتد، همه تکنیکهای سئو را عوض میکند.
بهعنوان مثال، در سال 2020، سه به روزرسانی اصلی در ژانویه، مه و دسامبر انجام شد. در بین آنها رفع اشکالهای بزرگتر، بهروزرسانیهای بدون ویژگی خاص و احتمالاً صدها بهروزرسانی کوچکتر وجود داشت که هیچکس واقعاً متوجه آنها نشد.
ممکن است سؤال کنید که چگونه میتوان فهمید بهروزرسانی در حال وقوع است یا خیر، و پاسخ کوتاه این است که معمولاً نمیتوانید این موضوع را بفهمید. وبلاگ جستجوی گوگل معمولاً اطلاعاتی در مورد بهروزرسانیهای اصلی بزرگتر ارائه میکند وبسایتهایی مانند Search Engine Journal تاریخچه بهروزرسانیهای بزرگ را به نمایش میگذارند.
مقاله پیشنهادی: چگونه در صفحه اول گوگل دیده شویم؟
ofoghweb.ir
در طول بهروزرسانی الگوریتم های گوگل چه اتفاقی میافتد؟
بهروزرسانی الگوریتم های گوگل معمولاً حداقل چند روز تا یک و یا حتی دوهفته طول میکشد تا عرضه شوند. گاهی اوقاتی فرایند میتواند هفتهها طول بکشد. بعضی اوقات مردم تئوریهایی را در مورد اشتباه بودن مسائل و تلاش گوگل برای معکوس کردن تغییرات خاص مطرح میکنند، اما حقیقت این است که ما به ندرت چیزی در مورد آنچه اتفاق میافتد میدانیم. جزئیات خاصی وجود ندارد که بتوانید آنها را جمعآوری کنید و در سایت خود اعمال نمایید.
بهروزرسانی الگوریتم های گوگل به سایت شما آسیب میرساند؟
بهراحتی میتوان به روزرسانیهای الگوریتم را برای ترافیک و رتبههای ازدست رفته مقصر دانست، و در واقع این اولین چیزی است که بسیاری از سئوکاران با دیدن سایتی که ضربه خورده است، به آن فکر میکنند. اما مهم است که در مورد علت ازدست دادن ترافیک تحقیق کنید. بهتر است در صورت وقوع چنین حالتی اطلاعات مختلف، به ویژه ابزارهای Google (Analytics Search Console) را بررسی کنید.
اگر کاملاً مطمئن هستید که این کاهش بازدید به دلیل یک بهروزرسانی است، چند چیز وجود دارد که باید بدانید.
اولاً گوگل در انجام بهروزرسانیها واقعاً خوب شده است، بنابراین بعید خواهد بود که خطای فاحشی از جانب Google وجود داشته باشد (اگرچه ممکن است چنین احساسی داشته باشید).
ثانیاً گوگل گفته است که در صورت تغییرات بزرگ پس از بهروزرسانی، روشی برای بازگرداندن شرایط قبلی وجود ندارد. در عوض، فرصتهایی برای بهبود سئو در آینده وجود خواهد داشت.
در ادامه بحق آموزش الگوریتمهای سئو باید گفت کمی صبر داشته باشید. اگر در بحبوحه بهروزرسانیهای اعلام شده یا فرضی شاهد نوسانات یا کاهش ترافیک هستید، قبل از ایجاد هرگونه تغییر شدید، باید منتظر بمانید تا گردوغبار مربوط به بهروزرسانیها فروکش کند.
گاهی اوقات بازدید از انجمنها، بخشهای نظرات، یا subreddits برای دیدن آنچه دیگران درباره بهروزرسانی الگوریتم های گوگل میگویند، میتواند مفید باشد اما به خاطر داشته باشید که بیشتر آنها صرفاً مبتنی بر تئوری هستند و تماماً پیشبینیهای فرضی خواهند بود.
این روزها، بسیاری از بهروزرسانیهای الگوریتمی که میبینیم به Core Web Vitals Google، معیارهای Google در سرعت، واکنشپذیری و قابلیت استفاده از سایت مربوط هستند. گوگل نشان داده است که برای رتبهبندی شاخصها به شدت روی این معیارها تکیه خواهد کرد؛ بنابراین احتمالاً بعد از بهروزرسانی، سایتهایی با سرعت پایین صفحه و مواردی ازاین دست بازدیدهای بیشتری را دریافت میکنند.
کارهایی که پس از یک بهروزرسانی الگوریتم های گوگل انجام میدهید باید شامل موارد زیر باشد:
- بهبود عملکرد سایت
- بهروزرسانی مطالب قدیمی
- خلاص شدن از شر هرگونه سئوی قدیمی در سایت خود
لیست تغییرات جدید
همانطور که اشاره کردیم، پس از بهروزرسانی الگوریتم بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که وبسایت خود را سریعتر، پاسخگوتر و کاربرپسندتر کنید. درعین حال محتوای منحصربهفرد و مفیدی ایجاد کنید که بازدیدکنندگان شما میخواهند ببینند.
الگوریتم گوگل تا حدی از کلمات کلیدی برای رتبهبندی کردن وبسایتها استفاده میکند. بهترین راه برای رتبهبندی برای کلمات کلیدی خاص، انجام سئو است. سئو در اصل راهی است برای اینکه به گوگل بگوییم یک وبسایت یا صفحه وب در مورد یک موضوع خاص است.
سالها پیش، برای بسیاری از سایتها عادی بود که محتوای خود را «کلمه کلیدی» کنند. در اصل، آنها تصور میکردند که الگوریتم گوگل فکر میکند که هر چه تعداد کلمات کلیدی بیشتری نوشته شود، صفحه باید اهمیت بیشتری داشته باشد.
هنگامی که گوگل متوجه این موضوع شد، الگوریتم خود را تغییر داد تا سایتهایی را که صفحات خود را با کلمات کلیدی پر میکنند را جریمه کند. به همین دلیل، باید از هرگونه تاکتیکی که با هدف پیشی گرفتن از موتورهای جستجو انجام میگردد، اجتناب کنید.
آینده الگوریتم های گوگل
به ندرت نشانهای از تغییرات در الگوریتم های گوگل پیدا خواهید کرد، مگر اینکه این تغییرات توسط خود گوگل مشخص شوند. تغییرات کوچکتر در داخل الگوریتم ایجاد خواهند شد. بسیار مهم است که از اطلاعیههای الگوریتم گوگل مطلع شوید، اما به همان اندازه مهم است که در مورد الگوریتمها زیاد فکر نکنید یا تلاش نکنید از آنها سوء استفاده کنید، این کار تنها منجر به کاهش شدید ترافیک وبسایت خواهد شد.
در عوض، ضروری است که به سادگی قدرت الگوریتم گوگل را بشناسید و سعی کنید بهترین وبسایت ممکن را تولید نمایید. با انجام این کار، بازدیدکنندگان از آنچه میبینند خرسند خواهند شد و رتبه شما به صورت خودکار بالا خواهد رفت.
در پایان
الگوریتم های گوگل برای سئو هدفی جز بهینهسازی جستجو برای کاربران ندارند. اگرچه ممکن است مشاهده تغییرات به خاطر بهروزرسانیهای این الگوریتمها در ابتدا ترسناک به نظر برسد اما در بسیاری از موارد میتوان از این تغییرات به نفع خود استفاده کرد.
آشنایی با آخرین الگوریتم گوگل نقش این الگوریتمها میتواند یکی از مهمترین مباحث سئو به شمار آید. سئوکاران حرفهای همواره به دنبال کسب اطلاعات معتبر از آخرین تغییرات مربوط به این الگوریتمها هستند. یک منبع بسیار خوب برای این کار وبلاگ خود گوگل است.
فراموش نکنید گوگل بزرگترین موتور جستجو در اینترنت است و بعید به نظر میرسد در طی سالهای آتی موتور جستجوی دیگری رقیب آن شود. بنابراین شناخت الگوریتمهایی که گوگل از آنها استفاده میکند یکی از مهمترین شاخصها برای بهبود رتبه سئو است.