افزایش ترافیک و دیده شدن سایت توسط کاربران می تواند تاثیر بسیار مثبتی در افزایش درآمد و سوددهی وب سایت داشته باشد. برای این کار نیاز به افزایش ترافیک سایت به صورت ارگانیک دارید! برای رسیدن به این هدف مهم باید وب سایت و صفحات آن توسط گوگل ایندکس شود.

اما ایندکس چیست؟ گوگل ایندکس چه کاری انجام می دهد و چرا اصلا به ایندکس شدن وب سایت نیاز داریم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال ها پاسخ دهیم.

جستجو در گوگل و مشاهده نتایج

شاید شما هم این تصور را دارید که وقتی عبارتی کلیدی را در گوگل سرچ میکنید، نتایجی که حاصل می شود حاصل از جستجوی شماست اما اینطور نیست!

شما در کلمه کلیدی که سرچ می کنید وب سایت هایی را مشاهده می کنید که در لیست ایندکس گوگل قرار گرفته اند. پس یعنی ممکن است وب سایت هایی باشند که در مورد کلمه مورد سرچ شده توسط شما مطلب داشته باشند ولی هنوز توسط گوگل ایندکس نشده باشند.

نیاز به ایندکس همیشگی

اینکه فقط یک بار سایت یا صفحه ای از سایت شما ایندکس شود تاثیر چشمگیری در پیشرفت سایت شما نخواهد داشت. پس لازم است که این کار به صورت دائمی و همیشگی باشد و نیاز است که به ازای هر تغییر و ایجاد صفحه ای، سایت شما در مورد index گوگل قرار گیرد.

google’s indexation یک فرآیند موثر و تاثیرگذار است که اگر درست و دائمی استفاده نشود، یک صاحب کسب و کار نمی تواند به هدفی که دارد و نتیجه ای که مطلوب اوست برسد.

گوگل چگونه کار می کند؟

گوگل چگونه کار می کند؟
گوگل چگونه کار می کند؟

گوگل دارای ربات هایی است به نام خزنده یا یا همان کرالرها که وظیفه دارند صفحات جدید ساخته شده در دنیای اینترنت را مورد بررسی قرار دهند. در واقع هر صفحه ای که در سایت ها ساخته می شود برای دیده شدن نیاز به ایندکس شدن داد. اگر گوگل یا دیگر موتورهای جستجو، سایت شما را ایندکس نکند، سایت شما در نتایج جستجو قابل دیدن نخواهد بود.

منظور از ایندکس سایت چیست؟

ایندکس صفحه یا وب سایت در حالت کلی به این معناست که گوگل، سایت و صفحات آن را می بیند و در یک دیتابیس آنها را ذخیره می کند تا در نتایج دیده شوند.

در واقع بعد از فرآیند معرفی سایت به گوگل، ربات های خزنده صفحات جدید را شناسایی و بررسی می کنند.

زمانی که شما مطلبی را در گوگل جستجو می‌کنید، از گوگل درخواست می‌کنید تمامی ‌صفحات ایندکس شده را به شما نشان دهد. برای محتوای مد نظر شما ممکن است میلیون ها صفحه وجود داشته باشد اما گوگل با الگوریتم های رتبه‌بندی خود تلاش می‌کند تا صفحات را مرتب کند، به نحوی که شما بهترین نتیجه را دریافت کنید.

چند کار ساده برای بالا بردن سرعت ایندکس

فرآیند ایندکس را پیش تر برایتان توضیح دادیم. فرآیندی که کاملا به ربات ها بستگی دارد و نمی توان در آن دخالتی کرد. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که با انجام دادن یا ندادن چند کار ساده می توان سرعت این فرآیند را بالا برد.

برای سرعت بخشیدن به ایندکس صفحات در گوگل، تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. این تکنیک‌ها می‌توانند مشکلات ایندکس صفحه در گوگل را نیز برطرف کنند. سریع ترین راه برای ایندکس شدن صفحات جدید مواردی هستند که در ادامه بررسی می کنیم.

1. حواستان باشد که ربات گوگل را بلاک نکنید

با هدف بلاک و کنترل ربات های موجود در محیط وب، برخی صاحبان و مدیران وب سایت ها در فایل robots.txt از کدهایی استفاده می کنند. این کدها ربات های جستجو را نیز بلاک کرده و مانع از ایندکس سایت می شود.

۲. حتما از Site Map استفاده کنید

بهتر است که حتما از site map استفاده و صفحات خود را به آن اضافه کنید. در این حالت موتورهای جستجوی گوگل دسترسی بهتری به این صفحات دارند و می توانند تشخیص دهند که کدام صفحه سایت شما مهم تر است.

۳. صفحه ای یتیم نباشد!!

برای تمامی صفحات باید لینک ورودی تعریف کنید. در واقع صفحه ای که لینک ورودی نداشته باشد به عنوان صفحه اورفن یا یتیم شناخته می شود. از آنجایی که گوگل، محتوای جدید را با خزیدن در سایت پیدا می‌کند، صفحاتی که دارای لینک ورودی نباشند توسط گوگل قابل دسترس نیستند و بازدیدکنندگان سایت نیز این صفحات را نخواهند دید.

استفاده از لینک داخلی باعث می شود تا ربات های گوگل در سریع ترین زمان ممکن صفحات شما را ایندکس کنند.

۴. لینک‌های nofollow

این لینک‌ها نوعی لینک هستند که تگ nofollow برای آنها تعریف شده است. این لینک‌ها از انتقال ترافیک سایت به URL مقصد جلوگیری می‌کنند. البته گوگل هم این لینک‌ها را دنبال نمی‌کند و با مشاهده این تگ از ادامه پروسه ایندکس صرف نظر می‌کند. توصیه مهم این است که حتما تمامی‌لینک‌های داخلی به لینک‌های دیگر، قابلیت follow ‌داشته باشند.

بالا بردن سرعت ایندکس
بالا بردن سرعت Index

۵. از شبکه های اجتماعی غافل نشوید

محتوا و مطالب خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا از این طریق بتوانید به نوعی بک لینک دریافت کنید. در واقع شاید کراولرهای گوگل از طریق شبکه های اجتماعی شما را بشناسند و از این طریق ایندکس را انجام دهند.

۶. محتوای ارزشمند و منحصر به فرد

یکی از راه های دریافت امتیاز خوب و دیده شدن توسط گوگل تولید محتوا با ارزش و منحصر به فرد است. اگر چه تولید محتوایی با این ویژگی ها اصلا کار راحتی نیست اما به راحتی می تواند باعث افزایش ترافیک سایت شود و تاثیر مثبتی روی سایت بگذارد.

چطور از ایندکس شدن سایت مطلع شویم؟

راه های مختلفی وجود دارد که از طریق آنها می توان ایندکس شدن سایت را بررسی کرد. آسانترین راه برای چک کردن سایت در گوگل، استفاده از عبارت زیر است:

site:yourdomains

استفاده از سرچ کنسول دومین روش چک کردن صفحات است.

بعد از وارد شدن به اکانت سرچ کنسول، وارد بخش index و سپس coverage شوید. در این قسمت تعداد صفحاتی که دارای تایید (valid) یا دارای خطا (Error) هستند را می توان مشاهده کرد.

راه دیگر استفاده از سرچ کنسول برای بررسی ایندکس شدن این است که آدرس (url) صفحه مورد نظر را در بخشی با نام URL Inspection قرار دهیم. در این صورت اگر صفحه ایندکس شده باشد پیغام ( url is on google) ظاهر می شود و این یعنی صفحه شما در گوگل index شده است.

طراحی سایت ارزان در رباط کریم