بازی‌های کودکی‌تان را تصور کنید؛ در اکثر مواقع بسیاری از همبازی‌های شما از قوانین بازی پیروی می‌کنند تا در بازی برنده شوند، اما در بعضی مواقع معدود افرادی هستند که دوست دارند به هر قیمتی در بازی برنده شوند و برایشان اهمیتی ندارد که گاهی قوانین بازی را دور بزنند تا به نتایج دلخواه خود برسند. تکنیک های سئو منفی هم همان روش‌های نانوشته برای برد در یک بازی هست که به شما در صفحه گوگل کمک می‌کند تا از سایر رقبا با روش‌های نامناسب جلو بزنید. در ادامه خواهیم گفت: سئو منفی چیست و تکنیک های سئو منفی کدام است و برای مقابله با این تکنیک‌ از چه تاکتیک‌هایی بایستی استفاده کرد.

سئو منفی چیست؟

به مجموع تکنیک‌های سئو سایت کلاه سیاه که غیر اخلاقی و غیر انسانی بوده و موجب افت رتبه و جایگاه سایت‌های حریف در گوگل می‌شود سئو منفی یا Negative seo می‌گویند.

برخی از افراد معتقدند که تکنیک ‌های سئو منفی، در صورتی که شما برای سایت خود محتوای یونیک و مناسب با الگوریتم‌های گوگل تولید کنید، کارساز نخواهد بود، اما این موضوع خوش بینی محض است و چنین نیست. بعضی رقبا برای دست یافتن به جایگاه مدنظر خود، تلاش می‌کنند تا با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌هایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، به سایت شما ضربه وارد کنند. شناخت این روش‌ها و آشنایی با راهکارهای مقابله با آن به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید جلوی این رقبای غیر حرفه‌ای خود را بگیرید.

سئو منفی چیست؟
سئو منفی چیست؟

انواع تکنیک‌های سئو منفی

بعضی رقبای شما در حالتی که نتوانند به صورت سالم و استاندارد با شما و محتوای سایت‌تان رقابت کنند، یکی از تکنیک‌های ذیل و یا مجموعه‌ای از این تکنیک‌ها را استفاده خواهند کرد:

  • حمله هکرها
  • ساخت مجموعه‌ای از لینک‌های اسپم
  • ایجاد صفحات جعلی به نام برند شما
  • کپی محتوای شما در سایت‌های دیگر

حمله هکرها

از قدیم در فضای وب، هکرها با اهداف مختلف فعالیت می‌کردند که هدف بیشتر آنها به نمایش گذاشتن میزان مهارت و توانایی شان بود. اما امروزه از هک برای ضربه زدن به سایت‌هایی با اعتبار بالا استفاده می‌کنند. هکرها برای نابود کردن سایت شما اقدامات متنوع و مختلفی را به کار می‌گیرند. برخی از اقدامات هکرها به شرح زیر می‌باشد:

  1. ساخت صفحات زیاد با اعتبار کم در سایت شما
  2. به نمایش گذاشتن صفحات بی ارزش به ربات‌های گوگل
  3. ریدایرکت لینک‌های سایت شما به سایت مدنظر خود
  4. انتشار محتوای نامناسب و مستهجن با هدف فیلتر شدن سایت شما

مجموعه‌ای از اقداماتی که در بالا گفته شده است، اغلب برای مجموعه‌ها و یا کسب و کارهای کوچک انجام نمی‌شود و در مواردی که رقابت بین سایت‌ها زیاد است، این فعالیت‌ها برای ضربه زدن به رقیب و نابود کردن سایت او انجام می‌شود.

ساخت مجموعه‌ای از لینک‌های اسپم

بک لینک گرفتن اصولی و استاندارد از سایت‌های مختلف موجب بهبود رتبه‌ی سایت در گوگل خواهد شد، اما در بعضی مواقع ساختن مزارع لینک (Link Farms) و پیروی نکردن از قواعد لینک دهی موجب افت سایت می‌شود. رقبای شما نیز از همین روش بر علیه‌تان استفاده می‌کنند. آنها با استفاده از سایت‌های متصل به یکدیگر مزارع لینک می‌سازند. اغلب این لینک دهی‌ها با یک کلمه (انکر تکست- Anchor Text) مشابه انجام می‌شود که در بعضی مواقع کلمه کلیدی استفاده شده ربطی به تخصص شما ندارد و یا ممکن است از کلمات تخصصی سایت شما برای لینک دهی استفاده کنند تا گوگل تصور کند این لینک دهی‌ها توسط خود شما انجام شده است.

ایجاد صفحات جعلی به نام برند شما

بعضی از اسپمرها با هدف خراب کردن چهره برند شما، اکانت‌های جعلی مختلف در شبکه‌های اجتماعی و یا سایت‌های نامناسب می‌سازند و یا نام برند شما را در کامنت‌های سایت‌های نامربوط ذکر می‌کنند. این صفحات و نام بردن‌ها در صورتی که در تعداد کم باشند، برای سایت و برند شما مشکل جدی پیش نخواهد آمد. اگر هدف اسپمرها نابود کردن برند شما باشد، به صورت سازمان یافته و شبکه‌ای اقدامات نامبرده را انجام خواهند داد تا موجبات حذف شما فراهم شود.

کپی محتوای شما در سایت‌های دیگر

گوگل محتوای کپی را در سایت‌ها شناسایی و رتبه آنها را کم می‌کند. اسپمرها از این موضوع آگاه هستند و محتوای سایت شما را در سایت‌های مختلف کپی می‌کنند، گوگل وقتی متوجه محتوای کپی شده در چند سایت می‌شود فقط یک نسخه از آن را رتبه بندی می‌کند که اغلب محتوای اصلی است، اما در بعضی مواقع هم محتوای کپی شده را زودتر از محتوای اصلی پیدا می‌کند و به آن رتبه می‌دهد و رتبه محتوای شما، که محتوای اصلی هست کم می‌شود.

روش های مقابله با سئو منفی چیست؟
پاسخ به سوال سئو منفی چیست؟

روش‌های مقابله با انواع تکنیک‌های سئو منفی

کلیه‌ی تکنیک‌هایی که گفته شد روش‌های مقابله‌ای دارد که نیازمند توجه و دقت صاحبان سایت است. با آگاهی از روش‌های ذیل می‌توانید ضربات هکرها و اسپمرها را خنثی کنید:

مقابله با هکرها

  1. برای جلوگیری از هک شدن سایت، هرگونه کامنتی که محتوای آن برای شما آشنا نیست و یا از عبارات عجیب در آن استفاده شده است را تأیید نکنید. با تایید این کامنت‌ها به هکرها اجازه ورود به سایت خود را خواهید داد.
  2. از رمزهای چند مرحله‌ای و سوالات بات‌های مختلف برای ورود به سایت خود استفاده کنید، این روش یکی از روش‌های محافظت از سایت خود می‌باشد که با استفاده از افزونه‌هایی مانند Google Authenticator این کار میسر خواهد بود.

مقابله با مزارع لینک

برای مقابله با لینک سازی‌های رقبا برعلیه شما، بایستی به صورت مداوم بک لینک‌های خود را بررسی نمایید برای بررسی بک لینک‌ها می‌توانید از SEO SpyGlass استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا دامین‌های ارجاع دهند به شما و نمودار لینک سازی سایت را مشاهده کنید.

در صورتی که خودتان می‌خواهید برای سایت‌تان بک لینک ایجاد کنید، پیشنهاد می‌شود از سایت‌های مشابه با کسب و کار خود استفاده کنید و در ساختن بک لینک زیاده‌روی نکنید.

پیشنهاد می کنیم برای مطالعه بیشتر به مقاله “همه چیز در مورد لینک سازی داخلی و بهینه سازی آنها” نگاهی بیندازید.

ofoghweb.ir

مقابله با محتوای کپی شده

برای شناسایی سارقان محتوای خود روش‌های زیادی وجود دارد مانند Copyscape که البته زبان فارسی را به خوبی پشتیبانی نمی‌کند. با این ابزار و یا ابزارهای مشابه امکان شناسایی سارقان محتوای شما وجود دارد. پس از شناسایی می‌توانید با ادمین سایت مربوطه ارتباط بگیرید و به او بگویید که متوجه این موضوع شده‌اید و بخواهید تا مطلب شما را از سایت خود پاک کند (البته این روش چندان به کار نخواهد آمد زیرا اگر قصد پاک کردن محتوا را داشته باشند اصلاً آن را کپی نخواهد کرد.) در غیر این صورت این مسئله را به گوگل تحت عنوان نقض حقوق مالکیت معنوی گزارش دهید.

مقابله با محتوای کپی شده
مقابله با محتوای کپی شده

شایان ذکر است برای مقابله با این کار ممکن است روش‌های گفته شده کارساز نباشد. ترجیحاً سعی کنید تولید محتوا شما سبک و سیاق خاصی داشته باشد و ردپای برند شما در جملات آن وجود داشته باشد تا افراد به راحتی نتوانند متن شما را کپی کنند.

مقابله با ایجاد صفحات جعلی به نام برند شما

با نام برند خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف اکانت بسازید و آن را به دنبال کننده‌های خود به عنوان تنها صفحه رسمی معرفی کنید و در صورتی که در هر یک از شبکه‌های اجتماعی اکانتی جعلی مشاهده کردید آن را در صفحات خود به اشتراک بگذارید و از کاربران خود بخواهید تا آن صفحه را ریپورت و یا بلاک نمایند.

واکنش گوگل به سئو منفی چیست؟

گوگل معتقد است که تأثیر سئو منفی در رتبه و جایگاه سایت‌ها اندک است و براساس شرایط مختلف رفتار گوگل نسبت به پذیرش و یا عدم پذیرش سئو منفی متفاوت است.

گوگل ابتدا معتقد بود که رقبای سایت نمی‌توانند آسیبی به جایگاه و رتبه شما بزنند اما مدتی پس از این، موضع خود را عوض کرده و گفته است که اقدامات لازم برای مقابله با سئو منفی در نظر گرفته شده است و خاطیان توسط گوگل زودتر از صاحبان سایت‌ها شناسایی می‌شود و با آنها برخورد لازم صورت می‌گیرد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دیگر می توانید به سوال سئو منفی چیست پاسخ دهید و تعبیر درستی از این تعریف به دست بیاورید.

وجود رقابت سالم و بدون ضربه زدن به رقیب موجب رشد و تعالی هر کسب و کاری خواهد شد. اعمال تکنیک های سئو منفی بر سایت‌های رقیب نیازمند زمان و صرف هزینه است که اگر این دو گوهر گران‌بها را برای کسب و کار خود صرف کنید و با تمرکز و برنامه پیش بروید قطعا نیازی به خراب کردن برندهای دیگر نخواهید داشت و با این روش می‌توانید موجبات رشد و پیشرفت سایت خود را فراهم سازید.