موتورهای جستجو در حال حاضر بخش جدانشدنی از زندگی ما شده اند. ابزارهایی که بهترین و راه ترین روش هستند تا ما را به وب سایت های مد نظرمان برسانند.

اولین چیزی که بعد از شنیدن نام “موتورهای جستجو” به ذهنمان می رسد، موتور جستجوگر و قدرتمند “گوگل” است. البته این نکته را باید در نظر بگیرید که گوگل تنها یکی از موتورهای جستجو و البته پر استفاده ترین آنهاست.

در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی موتورهای جستجوی مختلف، شما را نحوه کارکرد آنها نیز آشنا کنیم. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

موتور جستجو یا search engine چیست؟

در حالت کلی به هر نرم افزار یا سخت افزاری که وظیفه دارد داده ها و محتوای مشخصی را پیدا کند، موتور جستجو می گویند. در واقع این داده در حجم انبوهی از اطلاعات قرار دارند که با روش های تعریف شده برای این موتورها، پیدا شده و به کاربر نمایش داده می شوند.

موتورهای جستجو در اینترنت، نرم افزارهایی هستند که وظیفه دارند نزدیک ترین و مرتبط ترین محتوا به موضوع مد نظر و کلمه سرچ شده توسط کاربر را نمایش دهند.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو برای سازماندهی و مدیریت محتوای ارائه شده در اینترنت ساخته شده اند و در تلاش هستند تا بهترین محتوای مورد انتظار کاربر را به او پیشنهاد دهند.

چند اصلی که موتورهای جستجو برای ارائه بهتر محتوا از آن استفاده می کنند عبارتند از:

  1. استفاده از ربات های خزنده یا وب کراولر (Crawler) برای بررسی محتوای محیط وب (کرال کردن)
  2. استفاده از یک پایگاه داده قوی تا در وقت نیاز، داده های آن فراخوانی شود. (ایندکس کردن)
  3. بهره مندی از الگوریتم هایی برای امتیاز و رتبه دهی و قوانینی که باید وبسایت ها رعایت کنند.(رتبه‌بندی کردن)

1. کرال کردن

ربات ها برای ارزیابی وب سایت ها و صفحاتی که تازه ایجاد شده اند فرستاده می شوند. وظیفه این ربات‌ها این است که صفحات وب را به دقت بررسی کنند تا دریابند که هر کدام در چه زمینه‌ای بوجود آمده‌اند و چه موضوعی دارند. سپس، با دنبال کردن لینک‌های موجود در صفحات، به صفحات دیگر رفته و آن صفحات را نیز کرال می‌کنند.

2. ایندکس کردن

بعد از کرال شدن یک وب سایت، موتورهای جستجو باید تصمیم بگیرند که چطور آن اطلاعات را طبقه‌بندی کنند. فرآیند ایندکس کردن به ذخیره‌سازی صفحات کرال شده در دیتابیس‌های موتورهای جستجو گفته می‌شود. هر موتور جستجو پایگاه داده مختص خود را دارد.

3. رتبه‌بندی کردن

تمام صفحاتی که پس از سرچ کردن یک عبارت ظاهر می شوند براساس یک سیستم رتبه‌دهی فهرست شده اند و به هیچ وجه ترتیبی تصادفی ندارند. موتورهای جستجو فرآیند رتبه‌بندی را با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف و براساس کیفیت و مرتبط بودن با کوئری کاربر انجام می‌دهند.

نتایج گوگل
نتایج گوگل

معروف ترین موتورهای جستجو ایرانی و جهانی

تمامی موتورها جستجو چه ایرانی و چه خارجی یک کار انجام می دهند و فقط ممکن است در برخی موارد تفاوت های کوچکی داشته باشند.

معروف ترین موتورهای جستجو گوگل و یاهو هستند که وب سایت های مختلف برای دیده شدن در این موتورها از الگوریتم های تعریف شده در آنها پیروی می کنند.

در ادامه قصد داریم چند تا از مهم ترین و معروف ترین موتورهای جستجو در ایران و جهان را معرفی کنیم.

گوگل محبوب ترین موتور جستجو

گوگل محبوب ترین و پر استفاده ترین موتور جستجو است. این موتور جستجو با استفاده از ربات ها صفحات و لینک ها را صفحه به صفحه جستجو می کند و نسخه‌ی HTMl هر صفحه را در دیتابیس خود ذخیره می‌کند، سپس با توجه به الگوریتم هایی که تعریف کرده است به صفحه مورد نظر رتبه می دهد.

الگوریتم های گوگل مدام در حال تغییر و به روزرسانی هستند تا بهترین نتیجه را به همراه داشته باشند.

موتور جستجوی یاهو

موتور جستجو یاهو
موتور جستجو یاهو

بعد از گوگل محبوب ترین موتور جستجو یاهو است که می توان در موضوعات مختلف از آن استفاده کرد.

موتور جستجو بینگ

موتور جستجو بینگ (bing.com) که توسط ماکروسافت ارائه شده است، کاربرد زیادی در آمریکا دارد.

جستجوی تصاویر و ویدیو در این جستجوگر نسبت به رقبا قدرتمندتر است.

جستجوگر ایرانی پارسی جو

جستجوگر ایرانی پارسی جو
جستجوگر ایرانی پارسی جو

پارسی جو بهترین موتور جستجو ایرانی با دامنه (parsijoo.ir) است. البته ایرادهای این موتور باعث شده تا آن طور که انتظار می رفت مورد استقبال قرار نگیرد.

جستجوگر ایرانی سلام

این موتور جستجو نیز ایرانی است و با استفاده از هوش مصنوعی کار می کند. امکان سرچ در هر زمینه ای در این موتور جستجو وجود دارد.

منظور از الگوریتم های موتورهای جستجو چیست؟

در ابتدا اشاره کردیم که هر موتور جستجو دارای قواعد و قوانینی است که آن را الگوریتم می نامند.

الگوریتم ها فرمول یا قوانینی هستند که توسط آنها، اطلاعات ذخیره شده به روش‌های منطقی و معناداری بازیابی و مرتب می‌شوند. این الگوریتم‌ها دائما در حال تغییر و بروزرسانی هستند تا کیفیت نتایج جستجو را هرچه بیشتر بهبود بخشند.

الگوریتم ها دارای قوانین خارجی و داخلی هستند. برای مثال دریافت بک لینک برای بهبود وضعیت سایت از الگوریتم های خارجی به حساب می آید، یعنی فاکتورهایی که بیرون از وب سایت باید آنها را رعایت کنیم تا پیشرفتی حاصل شود.

درکنار قوانین خارجی، چارچوب‌هایی که باید در داخل صفحه رعایت شوند، فاکتورهای داخلی محسوب می‌شوند، مثل چگالی کلمه کلیدی و لینک‌های داخلی. برعکس فاکتورهای خارجی، از آنجایی که تمام این فاکتورها در وبسایت شما قرار دارند، کنترل کاملی بر آن‌ها دارید.