سئو یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های مدیریت یک وب سایت است. اگر شما یک سایت دارید یا قصد راه اندازی و طراحی وب سایت خودتان را دارید حتما باید با این مفهوم و اصطلاحات آن آشنا شوید.

در اینجا قصد داریم با زبانی ساده شما را با تعدادی از اصطلاحات سئو که بسیار رایج و پرکاربرد هستند آشنا کنیم. برای آشنایی با این اصطلاحات فقط کافی است چند دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را بخوانید.

آشنایی با مفهوم سئو

در ابتدا لازم است که مفهوم سئو را به خوبی بدانید و اینکه چرا تا این حد بهینه سازی موتورهای جستجو اهمیت دارد.

سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است و به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است. یعنی مجموعه فرآیندهایی که باعث می شود موتورهای جستجو وب سایت را شناسایی کنند و رتبه ای به آن اختصاص دهند.

سئو مجموعه ای از تکنیک ها و الگوریتم هاست که باعث می شود سایت به صفحه اول یا حتی جایگاه اول فهرست نتایج گوگل برسد. این تکنیک ها را در دو دسته “سئو خارجی” و “سئو داخلی” دسته بندی می کنند.

چه نیازی به سئوی سایت است؟
چه نیازی به یادگیری اصطلاحات سئو است؟

البته دسته بندی های دیگری نیز برای سئو وجود دارد. برای مثال سئو را از لحاظ قانونی یا غیرقانونی بودن می توان به سه دسته سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه تقسیم بندی کرد.

تا اینجا با برخی از اصطلاحات سئو که بسیار رایج است آشنا شدید، وقت آن است که کمی جلوتر برویم و با سایر اصطلاحات آشنا شویم.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم سئو پیشنهاد می کنیم نگاهی به مطلب مشاوره سئو بیندازید.

ofoghweb.ir

آشنایی با سایر اصطلاحات سئو

1. صفحه نتایج گوگل

وقتی عبارتی را در صفحه نتایج گوگل سرچ می کنید و دکمه اینتر را می زنید صفحه ای در مقابل شما باز می شود که 10 وب سایت در آن قرار گرفته اند. متناسب با نوع عبارت ممکن است صفحات دیگری نیز وجود داشته باشد که تعداد آنها را از انتهای صفحه اول می توانید بخوانید. به این صفحات SERP یا صفحات نتایج گوگل می گویند.

2. رتبه بندی

از دیگر اصطلاحات سئو عبارت رتبه بندی است که بسیار شنیده اید. گوگل معیارهایی دارد که بر اساس این معیارها سایت ها را رتبه بندی می کند. این رتبه بندی نشان می دهد که مرتبت ترین سایت ها به عبارت کلیدی در صفحات اول و رتبه های نخست هستند و به ترتیب هر چه وب سایت در رتبه های پایین تر و صفحات دورتر قرا میگیرد غیر مرتبط است. این می شود تعریفی برای مفهوم رتبه بندی.

برای مثال Google page rank یا رتبه صفحه در گوگل یک سایتی برای یک عبارت کلیدی مشخص اگر عدد 5 باشد، به این معنی است که این سایت در صفحه اول و از بالا پنجمین سایتی است که دیده می شود.

3. ترافیک سایت

حتما مفهوم ترافیک سایت را زیاد شنیده اید. در واقع ترافیک سایت به معنی تعداد کاربرانی است که وارد سایت می شوند.

4. رتبه الکسا (Alexa rank)

الکسا وب سایتی است مثل گوگل یا هر سایت دیگر که بر اساس معیارهای خودش به سایت ها رتبه می دهد. معیار الکسا برای رتبه بندی، میزان محبوبیت آن وب سایت در کشور خودش می باشد. به همین دلیل این رتبه از اهمیت بالایی برخوردار است.

5. جستجوی ارگانیک (Organic Search)

اصطلاح ارگانیک به معنی طبیعی است و حتما در خرید میوه و سبزیجات زیاد شنیده اید!! دقیقا منظور ما از ارگانیک همان مفهوم طبیعی است. وقتی می گوییم جستجوی ارگانیک منظورمان این است که کاربر سایت شما را با سرچ کردن در گوگل پیدا کرده است نه از طریق تبلیغات یا بنرها.

در کنار همین مفهوم اصطلاح “ترافیک طبیعی” سایت مطرح می شود. این اصطلاح یعنی ترافیکی که از طریق سرچ طبیعی در گوگل به دست آمده است.

6. نتایج طبیعی (Organic Results)

حتما در گوگل دیده اید که در کنار نام برخی سایت ها از علامت ad استفاده شده است. این علامت نشان می دهد که این نتایج طبیعی نیستند و تبلیغاتی اند. یعنی بانیان وب سایت با پرداخت پول در فهرست اولیه ظاهر شده اند اما سایر نتایج ظاهر شده طبیعی هستند و در اثر بهینه‌سازی سایتشان در جایگاه خود قرار گرفته‌اند.

نتایج تبلیغاتی در گوگل/اصطلاحات سئو
نتایج تبلیغاتی در گوگل

7. انکرتکست (anchor text)

در اصطلاحات سئو انکر تکست شاید کمی غریبه به نظر بیاید اما مفهومی کاملا آشنا دارد. انکر تکست عبارت هایی هستند که به آنها لینک دهی انجام می شود.

حتما دیده اید که با لینک داده به یک کلمه یا عبارت آن بخش به رنگ آبی در می آید و با هاور کردن، علامت نشانگر به یک دست تبدیل می شود. به این عبارت لینک شده “انکر تکست” می گویند.

8. لینک‌های فالو و نوفالو

تمام لینک های ایجاد شده در فضای مجازی توسط موتورهای جستجو و ربات ها تحلیل می شوند. فردی که این لینک را ایجاد کرده می تواند یک قطعه کد در آنها قرار دهد و به ربات ها بگوید این لینک را دنبال کنند یا آن را در نظر نگیرند.

منظور از فالو همان دستوری است که به ربات ها می گوید این کد را مهم بدانند و نوفالو به معنای نادیده گرفتن قطعه کد قرار داده شده است.

فالو بودن لینک ها امتیازی مثبت برای هر دو صفحه مبدأ و مقصد می باشد.

9. کلمه کلیدی (keyword)

برای سئو سایت لازم است که چند کلید واژه را انتخاب کنید و بر اساس آنها وب سایتتان را بهینه سازی کنید. برای مثال “طراحی سایت” یکی از کلمه های کلیدی است که ما در افق وب برای آن بهینه سازی انجام می دهیم.

در واقع کلمه کلیدی باید عبارتی باشد که کاربران هدف شما آن را به احتمال زیاد سرچ می کنند.

چگالی کلیدواژه از مهم ترین اصطلاحات سئو

چگالی کلمه کلیدی یکی دیگر از نکات مهمی است که حتما در سئو تولید محتوا باید به آن توجه کرد. در واقع باید تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی در یک متن تکرار می شود متناسب با تعداد کل کلمات باشد.

چگالی کلمه کلیدی
چگالی کلمه کلیدی

10. استفاده زیاد از کلیدواژه

استفاده بیشتر از حد و افراطی از کلید واژه، چگالی کلمه کلیدی را افزایش می دهد و باعث می شود که متن از حالت طبیعی خارج شود و خواندن آن مشکل باشد. این کار علاوه بر اینکه از دید کاربر خوب نخواهد بود و باعث بی اعتمادی و نشان از بی تجربگی سئوکار است می تواند از طرف موتورهای جستجو نیز افراط در استفاده از کلمات کلیدی به حساب بیاید.

تا اینجا با برخی از مفاهیم ابتدایی و اصطلاحات سئو آشنا شدیم. برای آشنایی با سایر اصطلاحات سئو حتما مطلب بعدی را مطالعه کنید.