اگر به دنبال گسترش کسب و کار خود از طریق اینترنت هستید حتما نام سرور مجازی و سرور مجازی ویندوز را بسیار شنیده اید. سرور مجازی چیست؟ چند نوع سرور مجازی وجود دارد؟ سرورهای مجازی چه کاربردی دارند؟ و … از جمله سوال هایی است که در این مقاله و مقالات مرتبط با این موضوعات به آنها پاسخ خواهیم داد.

بنابراین برای دریافت پاسخ پرسش های خود و کسب اطلاعات کامل، قبل از هر تصمیمی برای گسترش کسب و کار خود در اینترنت, این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

تعریفی برای سرور مجازی

VPS یا سرور مجازی کوتاه شده عبارت Virtual Private Server است. سرور مجازی یک قسمت کوچک از سرور اصلی است مانند یک واحد از آپارتمان. همانطور که یک واحد آپارتمان خریداری می کنید، با تهیه یک سرور مجازی تمام فضای سرور مجازی به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اما سایر بخشها مانند شبکه و دسترسی به سرور، قسمت های اشتراکی هستند.

دسته بندی سرورهای مجازی

سرورهای مجازی را در حالت کلی میتوان به دسته های سرور مجازی لینوکس, سرور مجازی ویندوز, سرور مجازی اختصاصی, سرور مجازی اشتراکی و سرور مجازی ابری تقسیم کرد.

سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی ویندوز
سرور مجازی لینوکس

به بیانی ساده سرور مجازی لینوکس یک سرور خصوصی مجازی است که بر روی سیستم عامل لینوکس اجرا می شود. سرور خصوصی مجازی, سرور مجازی است که بر روی سرور فیزیکی میزبانی می گردد.

گاهی این سرورهای مجازی با سایر وب سایتها به اشتراک گذاشته میشود. اما این اشتراک گذاری به معنای کاهش عملکرد و سرعت آن نخواهد شد. هر سرور مجازی بر روی سیستم عامل مخصوص به خود و به صورت مستقل مدیریت میشود.

مزایای سرور مجازی لینوکس

استفاده از سرور مجازی دارای مزایای بسیاری است که در ادامه چند مورد آن را برای شما بیان می کنیم:

  • کاربرد ساده و راحت
  • امنیت بالا و بهبود یافته نسبت به سیستم عامل های دیگر
  • مقرون به صرفه بودن و کاهش چشمگیر هزینه ها
  • انعطاف پذیری بالا
  • امکان اصلاح محیط سرور مجازی برای بهبود تجربه کاربران
  • محبوبیت بالا در بین کاربران
  • دریافت رایگان برنامه های جانبی

برای مطالعه بیشتر در مورد این سرور به مقاله سرور مجازی لینوکس مراجعه کنید.

ofoghweb.ir

سرور مجازی ویندوز

گفتیم که سرور اختصاصی با نصب یک مجازی ساز تحت سرور مانند Kvm ,Vmware ESXI ,Xen به بخشهای کوچکتر تبدیل میشود. برای هر کدام از این بخشهای کوچک منابع اختصاصی و مستقل در نظر میگیرند. این بخشهای کوچک را “سرور مجازی” می گویند.

سروری با RAM، هارد، CPU اختصاصی و یک سیستم ‌عامل دلخواه مانند ویندوز را یک سرور مجازی ویندوز می گویند.

مزایای سرور مجازی ویندوز

سرور مجازی ویندوز
مزایای سرور مجازی ویندوز

استفاده از سرورهای مجازی به خصوص سرور مجازی ویندوز دارای مزایای بسیاری است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • کاهش چشمگیر هزینه ها
  • امنیت بالا و خوب این سرورها
  • مدیریت آسان و راحت
  • قابلیت ارتقا در هر زمان
  • امکان راه اندازی تمامی امور به دست خود کاربر

سرور مجازی لینوکس یا ویندوز؟

در ادامه قصد داریم تا تفاوتهای این دو سرور مجازی را بررسی کنیم و از مزایا و معایب هر کدام نکاتی را یادآور شویم؛

عملکرد

سرور مجازی لینوکس در زمانی که لود سیستم افزایش پیدا کند درخواست ریبوت نمی کند و طبق طراحی که دارد از SSH استفاده می کند. اما ویندوز بعد از هر آپدیت باید ریبوت شود و گاهی نیاز به منابع بیشتر نیز دارد. بنابراین از این لحاظ ویندوز بهینه نیست.

امنیت

سرورهای مجازی لینوکس از امنیت بیشتری برخوردارند. زیرا تنها مدیران سرور اجازه دسترسی به آن را دارند. البته در مورد امنیت سرور مجازی ویندوز نیز میتوان گفت در صورت نصب و تنظیمات درست و صحیح از سطح خوبی برخوردار است.

دسترسی

سرور مجازی ویندوز
دسترسی

در ویندوز و لینوکس دسترسی به فایل ها از طریق FTP امکان پذیر است. اما دسترسی های SSH و Telnet فقط بر روی لینوکس وجود دارد. این تفاوت باعث شده است که توسعه دهندگان تمایل بیشتری به استفاده از سرور لینوکس داشته باشند.

چرا از سرورهای مجازی به جای هاست استفاده میکنیم؟

موارد زیر از جمله دلایلی هستند که برای این موضوع مطرح می شوند:

  1. منابع کاملاً اختصاصی؛ در سرور مجازی امکان انتخاب مقدار فضای دیسک، انتقال داده، فضای ذخیره، سرعت پردازش و RAM کاملا در اختیار کاربر قرار میگیرد.
  2. قابلیت نصب هر نوع سیستم‌عامل دلخواه
  3. قابلیت ارتقا منابع سرور در هر زمان
  4. داشتن پهنای باند زیاد در مقایسه با هاست اشتراکی
  5. داشتن دسترسی root و یا administrator برای مشتری؛ یکی از مهم ترین ویژگی‌ سرورهای مجازی، دسترسی به روت سرور است که به کاربر این امکان را می دهد که اجرای سیستم عامل، نصب اپلیکیشن و سرویس‌های گوناگون را در اختیار داشته باشد.
  6. قابلیت راه‌اندازی میزبانی وب
  7. امنیت بسیار بالاتر در مقایسه با هاست اشتراکی

سوال های متداول سرور مجازی ویندوز

✔ مزیت استفاده از سرورهای اختصاصی چیست؟

  • کاربران و صاحبان وب سایتهایی که از سرور اختصاصی استفاده می کنند از پردازنده، RAM، فضای دخیره‌سازی و پهنای باند کاملا اختصاصی بهره می برند. وب سایت های پربازدید مانند شرکت ها, سازمانهای بزرگ و فروشگاه های آنلاین از آنجایی که نیاز به امنیت بالا, سرعت بالا, پهنای باند مناسب و دسترسی زیاد برای نصب هر گونه نرم افزار دارند, باید از سرورهای اختصاصی استفاده کنند.

✔ چند نوع سرور مجازی وجود دارد؟

  • سرورهای مجازی را میتوان به دسته های سرور مجازی لینوکس ,سرور مجازی ویندوز, سرور مجازی اختصاصی, سرور مجازی اشتراکی و سرور مجازی ابری دسته بندی کرد.

✔ تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز در چیست؟

  • این روزها سرورهای مجازی به گونه ای طراحی میشوند که از بیشتر زبانهای برنامه نویسی پشتیبانی کنند. برای مثال سرور مجازی لینوکس مناسب افرادی است که با زبان برنامه نویسی PHP یا پایتون کار میکنند. اما در مقابل افرادی که با زبان ASP.NET MVC کار میکنند از سرور مجازی ویندوز استفاده میکنند.