طراحی یک سایت وردپرسی برخلاف طراحی سایت های اختصاصی که در مقالات قبلی در مورد آن صحبت کردیم، دارای مراحل چندان پیچیده ای نیست. یعنی خیلی مراحل ساده و سریع تری در مقایسه با وب سایت های اختصاصی دارد. در ادامه قصد داریم به معرفی مراحل طراحی سایت وردپرسی بپردازیم با ما تا پایان همراه باشید.

استفاده از پیش زمینه های موجود

شما وقتی در حال طراحی یک سایت اختصاصی هستید، هیچ پیش زمینه ای از آنچه قرار است طراحی شود ندارید و همه چیز کاملا سفارشی و اختصاصی خواهد بود.

اما وقتی صحبت از طراحی یک سایت وردپرسی می کنیم بسته به نوع وب سایتی که انتخاب می کنیم و قصد طراحی آن را داریم، یکسری پیش فرض ها و پیش زمینه ها وجود دارد که می توانیم از آنها برای افزایش سرعت کار استفاده کنیم.

برای مثال وقتی شما قصد طراحی یک سایت فروشگاهی را دارید، بهترین نرم افزاری که برای این کار وجود دارد یا به عبارت دیگر بهترین پلاگینی که برای این کار وجود دارد، پلاگین “ووکامرس” است. با استفاده از این پلاگین شما به راحتی می توانید یک سیستم فروشگاه حرفه ای داشته باشید که امکانات از پیش تعریف شده خودش را دارد و خیلی سریع می توانید آن را اجرا کنید.

اما برای ساده تر کردن این فرآیند قصد داریم در ادامه یک سری مراحل را برای آن مشخص کنیم. با ما همراه باشید.

مراحل طراحی یک سایت وردپرس

طراحی سایت اختصاصی در نیشابور

طراحی یک سایت وردپرسی (بعد از اینکه نیازسنجی اولیه صورت گرفت و فهمیدیم که دقیقا به چه امکاناتی در وب سایتتان نیاز دارید) با استفاده از یک قالب یا پلاگین های خاص برای طراحی صفحات مورد نیاز صورت می گیرد.

عموما وب سایت های وردپرسی یا با استفاده از قالب های آماده طراحی می شوند که خیلی راحت با خرید یک قالب آماده و پیاده سازی آن انجام می شود. یا با استفاده از پلاگین های صفحه ساز (که به آنها Page Builder نیز گفته می شود)، تمامی صفحات وب سایت شما به صورت دستی توسط یک طراح با تجربه طراحی و آماده استفاده می شود.

در مرحله سوم، طراحی سایت وردپرسی مد نظر شما با استفاده از کدنویسی قالب صورت می گیرد که مشابه سایت اختصاصی است. در این حالت قالب پس از کدنویسی برای اجرا آماده خواهد بود.

در ادامه قصد دارم به توضیحات جزیی تر و بیشتری از هر کدام از این روش ها بپردازم تا شما با خیال راحت و با دید باز بتوانید انتخاب کنید و وارد این پروسه شوید.

طراحی سایت وردپرسی با استفاده از قالب آماده

وقتی می خواهیم یک سایت وردپرسی با قالب آماده طراحی کنیم می توانیم به وب سایت هایی که ارائه دهنده این نوع قالب ها هستند مراجعه کنیم. مثل سایت های خارجی مانند themeforest.net یا templatemonster.com یا سایت های ایرانی که زیاد هستند و قالب های مختلفی را ارائه می دهند.

از این سایت ها باید یک قالبی را خریداری کنیم و آن را روی سایتمان نصب کنیم.

معمولا این نوع قالب ها دارای بسته نصبی آسان هستند که شما خیلی راحت و با چند کلیک می توانید وب سایت خودتان را طراحی و پیاده سازی، دموی آن قالب را درون ریزی و بعد از این کار محتوای دلخواه خودتان را در سایت وارد کنید.

مزایا و معایب استفاده از قالب ها

طراحی سایت در گلستان
  • این سبک طراحی سایت وردپرسی بهترین پیشنهاد برای داشتن یک وب سایت با کمترین هزینه است. یعنی خودتان این قالب را خریداری و نصب کنید و در نهایت با استفاده از دانش خودتون وب سایت را مدیریت کنید.
  • اگر برای خرید قالب، درون ریزی آن، طراحی صفحات و بارگذاری محتوا نیاز به آموزش داشتید می توانید از دوره های آموزشی موجود در سایت ofoghweb.com استفاده کنید.
    • برای مثال دوره هایی مانند دوره وردپرس کار حرفه ای (که آموزش صفر تا صد کار با وب سایت های وردپرسی است. در این دوره 8 ساعت آموزش کاملا اختصاصی را آموزش دادیم)- دوره آموزش کار با ووکامرس (شامل دوره مقدماتی و پیشرفته که کاملا شما را از هر نوع تغییری بی نیاز می کند و می توانید وب سایت خودتان را خیلی راحت و با استفاده از مراحلی که گفته شده طراحی کنید). با استفاده از این دوره ها دیگر نیازی به اشخاص و افراد متخصص نخواهید داشت و خودتان می توانید بخش های مختلف سایت وردپرسی تان را مدیریت کنید.
    • دوره های تخصصی تری نیز در سایت ما وجود دارد مانند دوره های کدنویسی html  و  css .

اما اگر می خواهید با استفاده از دو مرحله بعدی یعنی افزونه های صفحه ساز و کدنویسی قالب وب سایتتان را طراحی کنید باید به مواردی که در ادامه مطرح می کنیم توجه داشته باشید.

استفاده از افزونه صفحه ساز

راه دوم برای طراحی سایت های وردپرسی استفاده از افزونه های صفحه ساز است. در این حالت دیگر شما نیازی به خرید قالب ندارید و هیچ محدودیتی برای کار شما وجود نخواهد داشت.

  1. استفاده از قالب های آماده شما را محدود به استفاده از فضا و امکانات موجود در قالب می کند. ولی وقتی با استفاده از افزونه صفحه ساز این کار را انجام می دهید طراحی صفحات سایت شما کاملا مجزا از قالب خواهد بود و با استفاده از افزونه هایی مثل visual composer یا المنتور صفحات طراحی می شوند. اینکار باعث می شود که شما تسلط و کنترل کاملی روی همه اجزای صفحات سایتتون داشته باشید و بتوانید هر بخش را در هر زمان به میل و خواسته خودتان تغییر دهید.
  2. در قالب های آماده تغییر دادن این بخش ها نیاز به دانش کدنویسی دارد که کمی کار سخت خواهد شد. ولی وقتی با استفاده از افزونه صفحه ساز این کار انجام شود به مراتب راحت تر خواهد شد. در این حالت شرکت طراح هم می تواند به خوبی نیاز شما را روی سایت اجرا کند تا دقیقا یک وب سایت دلخواه برای شما آماده استفاده شود.

در این مرحله هر صفحه از وب سایت شما با استفاده از افزونه صفحه ساز طراحی شده و روی یک قالب خام نمایش داده می شود. امکاناتی که نیاز دارید یا به صورت کدنویسی اختصاصی و یا با استفاده از افزونه های موجود بر روی وب سایت شما نصب و پیاده سازی می شود.

این مراحل برای یک سایت فروشگاهی شاید بین 2 تا 3 هفته زمان ببرد تا سایت آماده شود.

کدنویسی قالب ها

حالت سومی که برای طراحی وب سایت های وردپرسی وجود دارد این است که دقیقا مشابه یک سایت اختصاصی با آن برخورد بکنیم. با این تفاوت که وردپرس بستری را در اختیار ما قرار داده تا هزینه های تولید نرم افزار برای ما کاهش پیدا کند و صرفا بر روی دیزاین و طراحی تمرکز کنیم.

در این مرحله ما به عنوان تیم طراحی با استفاده از RFP ای که از شما دریافت کردیم یک پروپوزال یا راهنمای انجام کاری را ارائه می دهیم و بعد از آن وارد مراحل یک فایل گرافیکی نهایی برای وب سایت خواهیم شد. یعنی هر صفحه از وب سایتتان را داخل یک نرم افزار گرافیکی مثل ادوبی اکس دی (Adobe XD) یا فیگما Figma طراحی می کنیم و شما دقیقا دید کاملی نسبت به پروژه خودتان خواهید داشت.

بعد از پایان این مرحله و دریافت تاییدیه های نهایی پروژه شما وارد فاز کدنویسی و تبدیل قالب گرافیکی به فایل HTML و CSS می شود. در این مرحله قالب شما در حال تبدیل شدن به یک سایت استاتیک است و شما می توانید آن را روی دامنه مشاهده کنید. یعنی دیگر یک فایل گرافیکی و یک فایل عکس نیست.

در مرحله آخر این فایل HTML و CSS برای تبدیل به قالب وردپرس به یک کدنویس مسلط و با تجربه تحویل داده می شود تا شروع به نوشتن کدهای هسته وردپرس کند و آنها را داخل قالب شما اضافه کند و کدنویسی های مورد نیاز را برای تنظیم پنل سایت و سایر بخش ها را به سایت شما اضافه کند.

مزیت خیلی خوب این مرحله این است که شما یک وب سایت کاملا سبک و دقیقا مطابق نیاز خودتان خواهید داشت. در دو مرحله قبلی چون از افزونه ها و فایل های مختلف استفاده شد ممکن است که کمی کارتان را سنگین کرده باشد. اگر در آینده قصد دارید که کارتان را توسعه دهید، بهتر است که نیم نگاهی هم به شرایط انجام کار تحت قالب های طراحی از صفر داشته باشید.

مقایسه هزینه ها

هزینه های طراحی سایت
هزینه های طراحی سایت وردپرسی

دو مرحله اول، هزینه به نسبت پایین تری دارند اما مرحله سوم هزینه ای بالاتر خواهد داشت. چون که تمامی کار باید به صورت سفارشی انجام شود، زمان بیشتری را خواهد برد. اما خب دقیقا یک وب سایت حرفه ای و کاملا اختصاصی ویژه شما و کسب و کارتان خواهد بود. البته با ذکر این نکته که در بستر وردپرس قابل استفاده است.

اگر تمایل دارید سایتتان را بر روی قالب های کدنویسی در وردپرس انجام دهید پیشنهاد می کنم به مقاله مراحل طراحی سایت اختصاصی هم نگاهی بیندازید.

شاید برای شما به صرفه تر باشد که سایتتان کاملا به صورت اختصاصی طراحی شود. در مقاله گفته شده کاملا مراحل را برای طراحی یک سایت اختصاصی توضیح دادیم و شما خیلی راحت می توانید یک دید کلی نسبت به انجام کار و مراحل آن داشته باشید.

هر کدام از این مراحلی که خدمت شما گفتیم مزایا و معایب خاص خودش را دارد و با توجه به این که پروژه یا کسب و کار شما در چه مرحله ای است یا چه بودجه ای را برای آن در نظر گرفته اید می تواند یکی از آپشن های خوب برای شما باشد.

مزیت سایت های وردپرسی

مزیت سایت های وردپرسی این است که می توانید آنها را ارتقا و توسعه بدهید و محدودیت خیلی خاصی ندارند. این سایت ها ایده آل استفاده برای پروژه هایی هستند که می خواهند با هزینه کمتر کارشان را شروع کنند.

در مقابل اگر قصد دارید که یک وب سایت مطرح داشته باشید که پیش بینی می کنید بازدیدکننده های خیلی زیاد، تراکنش های زیاد و امکانات مختلفی در آینده خواهد داشت، بهتر است که به سمت طراحی یک سایت اختصاصی پیش بروید و وب سایت خودتان را از اول بر روی یک بستر اختصاصی، پایدار و مستحکم طراحی و راه اندازی کنید تا دغدغه های فنی سایتتان را به حداقل کاهش دهید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

امیدوارم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد و با مطالعه آن بتوانید یک دید کلی از مراحل طراحی سایت وردپرسی داشته باشید و بتوانید بهترین گزینه را با توجه به شرایطتتان انتخاب کنید.

اگر سوال، نظر یا انتقادی داشتید خوشحال میشوم اگر در بخش دیدگاه های همین صفحه با من در میان بگذارید.