ضرورت راه اندازی و داشتن یک وب سایت این روزها بر کسی پوشیده نیست. همانقدر که حضور و فعالیت کسب و کارها و نحوه ی بازاریابی آنها در دنیای واقعی مهم است, ورود و حضور در فضای مجازی و دنیای بی حد و مرز آنلاین نیز دارای اهمیت است.

یک وب سایت در ابتدای راه مانند یک کودک تازه متولد شده است که نیاز به نگهداری و مراقبت فراوان دارد تا بزرگ شود و کسب و کار شما را گسترده کند. یکی از مهم ترین مراحل بعد از طراحی یک سایت بهینه سازی یا سئوی سایت است

همانطور که در مقالات گذشته گفتیم اولین قدم برای حضور در دنیای آنلاین و بهره مندی از تکنولوژی های روز راه اندازی یک وب سایت است .

راه اندازی یک سایت اولین قدم برای اعلام حضور آنلاین هر کسب و کاری است. اما لازم است بدانیم که تنها طراحی سایت برای کسب موفقیت در این عرصه کافی نیست.  در این مقاله به طور کامل قصد داریم شما را با این موضوع آشنا کنیم.

سئو چیست؟

سئوی سایت
What is SEO?

سئو یا SEO کوتاه شده‌ عبارت Search Engine Optimization می باشد به معنی بهینه سازی موتور جستجو. اینکه موتورهای جستجو چه هستند و چه اهمیتی دارد که به بهینه سازی آنها توجه کنیم؟ از جمله سوال هایی هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت لذا با ما همراه باشید.

موتور جستجو چیست؟

همه ما وقتی برای اولین بار با کلمه “موتور جستجو” مواجه می شویم به طور ناخودآگاه یاد گوگل و یاهو خواهیم افتاد. گوگل و یاهو تنها دو مورد از موتوهای جستجو هستند که مردم بیشتر با آنها سر و کار دارند.

در حالت کلی تر موتورهای جستجو مجموعه ای از نرم افزارها و سخت افزارها هستند که در حجم زیادی از اطلاعات و داده ها میتوانند جستجو کنند.

تعریفی برای SEO

SEO یا بهینه سازی به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که هدف از آن برجسته کردن وب سایت مورد نظر از دید موتورهای جستجو است. وقتی موتورهای جستجو وب سایتی را مفید ارزیابی کنند آن را در صدر سایت های پیشنهادی قرار خواهند داد. این موضوع سبب میشود تا کاربران سایت مورد نظر بیشتر شده و کسب و کار آن رونق بگیرد.

سئو کار کیست و چه کاری انجام میدهد؟

سئوی سایت
سئو کار

شناخت کامل معیارها و الگوریتم های مورد نظر موتورهای جستجو و اعمال این الگوریتم های برای دریافت رتبه ای خوب کار ” سئو کار”  است. یک سئو کار حرفه ای با رعایت تمام قوانین و بدون فریب موتورهای جستجو و یا دور زدن الگوریتم ها سبب افزایش رتبه سایت و کسب نتیجه ی مطلوب خواهد شد.

برای مثال گوگل دارای بیش از 200 معیار یا الگوریتم برای رتبه بندی تمامی سایت ها است. یک سئو کار حرفه ای باید نسبت به این الگوریتم ها و کارایی آنها اطلاعات کاملی داشته باشد.

چه نیازی به سئو سایت است؟

سایتی که تمام معیارهای یک سایت موفق را دارد مانند زیبایی بصری, محتوای عالی, تصاویر با کیفیت و… اما در صفحات اولیه‌ی مرورگر قرار ندارد تا کاربر از آن بازدید کنند عملا نتیجه ای برای صاحب خود به همراه نخواهد داشت. لذا اهمیت سئو اگر بیشتر از طراحی سایت نباشد کمتر نیز نخواهد بود.

سئوی سایت

فرایند سئو سایت مانند مراحل طراحی سایت شاید خیلی زمان بر نباشد اما مدت زمانی که طول میکشد تا نتایج مورد انتظار  رویت شود.

ممکن است از چند روز تا چند ماه به طول بیانجامد. نتایج کار یک سئو کار به سرعت قابل مشاهده نيست و این یکی از بزرگترین مشکلات شرکت های طراحی سایت با مشتری ها است.

مشتریان به سرعت منتظر دریافت بازتاب های مثبت SEO هستند حتی گاهی بعد از دور روز از شروع فرآیند سئو, طلبکار از به نتیجه نرسیدن, درخواست لغو این فرایند را دارند.

از نتایج مثبت یک SEO خوب میتوان به قرار گرفتن سایت مورد نظر در سه رتبه اول مروگر اشاره کرد که طبق آمارها بیشترین تعداد بازدیدها را خواهند داشت.

اما چرا بالا نگه داشتن تعداد بازدیدها از یک سایت تا این حد اهمیت دارد؟ اهمیت این موضوع در این است که هر چه تعداد بازدید کننده های یک سایت بیشتر باشد از دید موتورهای جستجو آن سایت اعتبار بیشتری دارد.

اهداف SEO :

  • افزایش بازدید سایت
  • بهبود رتبه سایت
  • برند سازی
  • گسترش تبلیغات
  • فروش بیشتر محصولات / خدمات

انواع سئو سایت

انواع مختلفی از SEO وجود دارد از جمله؛

  1.  داخلی یا On-Page
  2. خارج یا Off-Page
  3.  کلاه سفید – White Hat
  4.  کلاه سیاه – Black Hat

On-Page SEO

سئو داخلی به بهینه سازی محتویات وب سایت مانند متن ها, تصاویر و کدها و… مربوط میشود که بسیار با اهمیت است. اهمیت این نوع از سئو به این دلیل است که هرگونه تغییر در محتویات تاثیر مستقیم روی نتایج موتورهای جستجو دارد.

Off-Page SEO

سئوی سایت
چه نیازی به سئو برای سایت است؟

به مجموعه فعالیت هایی که در بیرون سایت  انجام میشود که در نهایت منجر به افزایش رتبه ی آن خواهد شد, سئوی بیرونی گفته میشود. دریافت لینک از سایر سایت ها یکی از این فعالیت هاست که نیاز به تخصص زیادی دارد.

سئو کلاه سفید – White Hat SEO

یک SEO کلاه سفید با در نظر گرفتن و اعمال تمامی اصول و قواعد موردنظر مرورگرها به درستی انجام میشود و هیچگونه فریب و ترفند غیر اخلاقی در آن صورت نمیگیرد.

(The Difference Between White Hat vs Black Hat SEO by brandastic.com)

سئو کلاه سیاه – Black Hat SEO

مجموعه فعالیت های غیر اصولی و غیر اخلاقی که هدف آن دور زدن الگوریتم ها و اصول بهینه سازی برای به دست آوردن رتبه ی خوب در مرورگرها می باشد را سئو کلاه سیاه می گویند.

این روش از  یک نوع فریب و دستگاری الگوریتم هاست که هیچ موتور جستجویی آن را تایید نمی کند. ضمن اینکه ممکن است با به روزرسانی الگوریتم ها سایت متخلف شناسایی شود و این موضوع عواقب بدی را برای آن به همراه خواهد داشت.

( What is black hat SEO and why to avoid it by modo25.com)

چگونه سئو کار شویم؟

سئوی سایت
چگونه سئو کار شویم؟

آموزش SEO یک پروسه طولانی و زمان بر است. علاقه مندان به این حوزه در ابتدا لازم است اطلاعات اولیه ای در این زمینه به دست بیاورند. این اطلاعات را میتوانید از طریق جستجو در اینترنت و مطالعه ی مقالات اینترنتی به دست بیاورید.

سپس به مطالعه کتاب های مرجع و اصلی در این زمینه بپردازید. در مرحله بعد پیشنهاد می کنیم که از ویدیوهای آموزشی استفاده کنید. به لطف گسترش تکنولوژی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات مختلف در اینترنت به راحتی میتوانید به ویدیوهای آموزشی و مفید دست پیدا کنید.

در نهایت برای تثبیت اطلاعات خود در دوره های آموزش سئو شرکت کنید. پیشنهاد بعدی این است که پس از گذراندن اینمراحل در یک شرکت طراحی سایت مشغول به کار شوید تا در کنار اطلاعات تئوری بتوانید به صورت عملی نیز فعالیت کنید و به یک سئو کار موفق تبدیل شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعرفه سئو و دریافت خدمات SEO سایت به برگه های تعرفه سئو / درخواست سئو سایت مراجعه کنید.