یکی از مهم ترین راه ها برای پیشرفت هر کسب وکاری، راه اندازی و طراحی یک سایت است. در واقع بیشتر افراد قبل از اینکه به سراغ بازار بروند و به دنبال کالای مورد نظرشان بگردند ابتدا به اینترنت مراجعه می کنند و در صورتی که محصول مورد نظر را پیدا کنند ترجیح می دهند بی دردسر و با هزینه ای کمتر آن را خریداری کنند. در این مطلب قصد داریم از جزییات و اهمیت قرارداد طراحی سایت و نکات آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. با ما تا پایان همراه باشید.

اهمیت راه اندازی یک وب سایت

از آنچه در مقدمه گفتیم می توان این طور برداشت کرد که طراحی سایت اولین قدم برای از دست ندادن مشتریانی است که این روزها به فضای آنلاین اعتماد بیشتری دارند و وقت خود را در فروشگاه های سطح شهر نمی گذرانند.

برای راه اندازی و طراحی سایت لازم است که به یک تیم طراحی سایت مراجعه کنیدو پس از نیازسنجی و نهایی شدن پروژه یک قرار داد رسمی به امضا برسانید.

اما این قرار داد باید به چه صورت تنظیم شود و چه مفادی در آن قرار بگیرد تا مورد توافق هر دو طرف باشد؟

در این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد این موضوع با شما صحبت کنیم.

اهمیت قرارداد طراحی سایت

برای هر معامله و تجارتی، با هر هدف و مقدار سودی که قرار است داشته باشد، تنظیم یک قرارداد بسیار مهم و کارگشاست.

در قرارداد دو طرف برای انجام یک پروژه دقیقا مطابق با خواسته کارفرما متعهد می شوند و این تعهد سندی خواهد بود که در اختیار طرفین قرار دارد.

اهمیت قرارداد طراحی سایت
اهمیت قرارداد طراحی سایت

ارزش این سند زمانی مشخص خواهد شد که یکی از طرفین به وظایف خود عمل نکند یا کوتاهی در کار داشته باشد، برای مثال در قراردادهای طراحی سایت، تیم طراح وب سایت را در زمان مورد تعهد آماده نکرده یا اصلا چیز دیگری خلاف انتظار کارفرما ارائه کرده است یا اینکه کارفرما پس از تحویل پروژه هزینه های مربوطه را نپرداخته است.

در موارد گفته شده که امیدواریم برای هیچ مشتری و تیم طراحی پیش نیاید، قرارداد امضا شده سندی معتبر برای شکایت و ارائه به محاکم قضایی است.

در تنظیم قرارداد طراحی سایت مانند هر قرارداد دیگری باید دقت فراوانی صورت گیرد تا بعدها باعث ایجاد اختلاف و سوتفاهم نشود.

نمونه های فراوانی از این قراردادها در اینترنت وجود دارد که به راحتی در دسترس است اما باید دقت کنید که گاهی برخی نیازهای کارفرما و یا گروه طراح در این قراردادهای آماده لحاظ نشده است. در چنین شرایطی بهتر است که یک قرارداد کامل و با نظارت یک متخصص از اول نوشته شود تا بعدها طرفین دچار مشکل نشوند.

چند نکته طلایی که در قرارداد حتما باید ذکر شود!

برای اینکه با خیالی راحت طراحی وب سایت را به یک تیم بسپرید باید میخ اول را محکم بکوبید. یعنی نکاتی را در قرارداد ذکر کنید که حتما مورد انتظار شماست. برخی از این نکات را ما در ادامه آورده ایم. شما چه نکات دیگری مد نظرتان است؟

1-تعهد و پشتیبانی

یکی از رایج ترین قوانین بین تمام شرکت های طراحی سایت این است که پس از طراحی سایت و تحویل آن به مشتری تا مدتی مشخص (که برای هر شرکت می تواند متفاوت باشد) کار پشتیبانی و رفع نواقص انجام می شود و این بخشی از فرآیند طراحی است.

برای اینکه این مرحله واقعا انجام شود حتما باید در قرارداد ذکر شود و به امضای طرفین برسد.

2-تعهد به حفظ اطلاعات محرمانه

مورد بعدی که حتما باید در قرارداد لحاظ شود “حفظ اطلاعات محرمانه” کارفرما و دسترسی های سایت طراحی شده است. این نکته در قرارداد حتما باید با ضمانت های اجرایی لحاظ شود، یعنی طرف مقابل متعهد شود که اطلاعت محرمانه را حفظ می کند و در غیر این صورت موظف است مبلغی را به عنوان غرامت یا ضررهای وارد شده را پرداخت کند.

3-تست پروژه و تایید متخصص

در برخی از قراردادهای طراحی سایت، کارفرما درخواست می کند که در پایان مراحل طراحی سایت یک نفر سومی به تجزیه و تحلیل و تست وب سایت بپردازد تا این اطمینان برای کارفرما ایجاد شود که سایت مشکلی ندارد.

4-خسارت برای تاخیر

بخش مهمی از قراداد طراحی سایت می تواند مفاد مربوط به تاخیر در زمان تحویل پروژه باشد. گاهی گروه طراح به دلایلی پروژه را در تاریخ مشخص به کارفرما تحویل نمی دهد و این به معنی بدقولی است و باید تضمینی برای آن لحاظ شود چون اصل بر این است که همه چی در ابتدا مورد توافق قرار بگیرد پس تاریخ انتخاب شده حتما در ابتدا مورد تایید هر دو طرف بوده است.

ذکر این نکته در این قسمت ضروری است که گاهی کارفرما مواردی را بیرون از قرارداد به پروزه اضافه می کند که این باعث تاخیر در زمان تحویل پروژه می شود، در این حالت باید این نکته به طور دقیق برای وی مشخص شود و زمان حدودی اضافه شده در قرارداد لحاظ شود.

5-تحویل پروژه

تحویل پروژه
تحویل پروژه در مفاد قرارداد طراحی سایت

زمان تحویل پروژه به علاوه جزییات انجام شده باید در این قسمت ذکر شود. همچنین در این بخش لازم است که مدت زمان پشتیبانی به طور دقیق بیان شود و مشخص شود که بعد از این زمان در صورت بروز مشکل در سایت وظیفه برطرف کردن آن با چه کسی است.

نحوه پرداخت هزینه های انجام پروژه

یکی از مهم ترین نکات در حین تنظیم قرارداد برای هر دو طرف نحوه و میزان پرداخت هزینه طراحی سایت می باشد. این نکته کاملا باید مورد تایید و رضایت هر دو طرف قرار بگیرد تا روند انجام پروژه با مشکلات اقتصادی و مالی رو به رو نشود.

پس بهتر است بهتر است قبل از اینکه در قرارداد ذکر شود دو طرف خواسته های خود را در این زمینه مطرح کنند و به توافق صد در صد برسند.

جمع بندی

قراردادهای هر شرکت طراحی سایت با توجه به امکانات و امتیازاتی که برای مشتری در نظر می گیرند ممکن است متفاوت باشد. پس به عنوان کارفرما اگر بخشی از قرارداد برای شما مبهم بود لازم است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید یا از گروه طراح سوال کنید.

فراموش نکنید که امضای قرارداد به معنی تعهد قانونی است و نمی توان آن را تغییر داد مگر با رضایتی هر دو طرف که سخت خواهد بود.

شماره تماس سایت طراحی بیمه

قراردادهای ما در شرکت طراحی و پشتیبانی سایت افق وب کاملا منطبق با نیازهای مشتری خواهد بود. ما هدفی جز عمل به خواست و کسب رضایت حداکثری مشتری نداریم. با ما در تماس باشید.