طراحی سایت و اپلیکیشن، کدام یک
طراحی سایت و اپلیکیشن، کدام یک؟

با رشد و پیشرفت کسب و کارها، نیاز به وجود بستر اینترنتی برای ارتقای کار و همینطور جذب بیشتر مخاطبان وجود دارد. وجود سایت و اپلیکیشن در دنیای مدرن امروز، به کسب و کارها کمک می‌کند تا به جای آنکه مرحله به مرحله رشد کنند، صعود چند پله‌ای داشته باشند. اما همیشه در ابتدای کار افراد بین دو راهی طراحی سایت یا طراحی اپلیکیشن اختصاصی مانده و نمی‌دانند کدام را انتخاب کنند و هر کدام دارای چه مزایا و معایبی است.

در ادامه به مقایسه مزایا و معایب طراحی سایت و اپلیکیشن خواهیم پرداخت تا از این طریق بتوانید راحت‌تر جهت تصمیم گیری بین این دو بستر خوب کسب و کار آنلاین و آفلاین انتخاب نمایید.

چه کسی این مقاله را بخواند؟

مخاطب این متن کلیه‌ی افرادی هستند که می‌خواهند به تازگی کسب و کار آنلاین راه‌اندازی کنند و یا در پی رشد و ارتقای شغل خود می‌باشند. برای اطلاع از جزئیات طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن تا پایان همراه ما باشید.

تفاوت هایی که باید از سایت و اپلیکیشن بدانید

تفاوت هایی که باید از سایت و اپلیکیشن بدانید
تفاوت های سایت و اپلیکیشن

ممکن است کم و بیش با ماهیت انواع سایت و اپلیکیشن آشنا باشید و تا حدودی تصمیم خود را برای طراحی هر کدام از این ابزارها گرفته باشید. اما پیشنهاد می‌کنیم عجله نکنید و به تفاوت و مزایا و معایب سایت و اپلیکیشن‌ توجه کنید و سپس اقدام به طراحی نمایید.

اصلی‌ترین تفاوت سایت و اپلیکیشن به شرح زیر می‌باشد:

  1. وب سایت و اپلیکیشن به لحاظ ماهیت و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. اپلیکیشن اغلب با هدف ارائه‌ی یک خدمت مانند بازی، خرید محصول و مواردی که در نهایت و غایت، یک مجموعه به آن می‌خواهد برسد، طراحی می‌شود و این خدمات در اپلیکیشن گنجانده می‌شود. اما محدوده‌ی سایت بسیار وسیع‌تر از اپلیکیشن است و کلیه‌ی فعالیت مانند نوشتن مطالب مفید در چندین صفحه، ارائه تصویر و فیلم و یا حتی خرید آنلاین و … و هر آنچه که در نظر داشته باشید از طریق سایت انجام می‌شود.
  2. کمتر اپلیکیشنی نیاز به نصب ندارد و حتما باید برنامه مدنظر بر روی تلفن همراه نصب شود. اما وب سایت در محیط اینترنت شکل گرفته و تنها با یک کلیک می‌توانید به فضای سایت خود دسترسی پیدا کنید.
  3. نوع برنامه نویسی سایت و اپلیکیشن نیز با یکدیگر کاملا تمایز دارند، اینکه هر کدام با استفاده از چه زبانی نوشته می‌شوند، موضوع مورد بحث ما نیست. اما این مورد را در نظر داشته باشید، برنامه نویسی و کدنویسی اپلیکیشن دشوارتر از سایت است.

طراحی سایت یا طراحی اپلیکیشن ؟ مسئله این است؟!

مسئله این است؟!
مسئله این است؟!

بارها و بارها افراد خبره در حیطه‌ی شغلی خود برای رشد و پیشرفت هر چه بیشتر به سراغ آنلاین شدن کسب و کار خود رفتند و برای اینکه بسیار حرفه‌ای تر به نظر برسند بدون اطلاع از پیچ و خم‌های هر کدام با پیشنهاد افراد غیر متخصص به سمت طراحی سایت و یا طراحی اپلیکیشن رفتند. این کار علاوه بر هدر دادن هزینه بسیار، زمان که مهم‌ترین سرمایه شماست را نیز تلف خواهد کرد.

متخصصین طراحی سایت افق وب برخی معیارهای اصلی برای طراحی سایت و یا اپلیکیشن را در ذیل شرح داده‌اند تا با استفاده از این ملاک‌ها به مقایسه مزایا و معایب طراحی سایت و اپلیکیشن بپردازید:

هزینه

بدون شک و بدون هیچگونه تعصبی باید گفت که هزینه طراحی اپلیکیشن بسیار بیشتر از هزینه طراحی سایت است، به صورتی که می‌توانید با نیمی از هزینه طراحی یک اپلیکیشن معمولی، یک طراحی سایت ریسپانسیو و حرفه‌ای انجام دهید و با توجه به سلیقه خود و مشورت با طراح سایت به مرور، طراحی صفحات مهم مانند صفحه اصلی، درباره‌ی ما و ارتباط با ما و … را حرفه‌ای تر کنید.

دسترسی و کاربری

در نظر بگیرید می‌خواهید برای آشنایی بیشتر یکی از مشتری‌ها با مجموعه شما اطلاعات مربوطه، کاتالوگ‌ها، تعرفه‌ها و … را برای او ارسال کنید. این کار را از طریق پیامک انجام خواهید داد که این پیامک حاوی اطلاعات شما و همینطور لینک مربوط به مجموعه‌تان است، فکر می‌کنید اگر مشتری شما با یک لینک و فقط با یک کلیک بتواند با مجموعه شما به طور واضح آشنا شود و در مقابل با یک لینک مجبور باشد ابتدا اپلیکیشن مربوط به مجموعه شما را نصب و در صورت موفق بودن نصب، با اطلاعات داخل اپلیکیشن آشنا شود.

کدام یک هوشمندانه‌تر خواهد بود؟! کما اینکه ممکن است اپلیکیشن شما با تلفن همراه این شخص به هر دلیلی مانند برند، پایین بودن اندروید و … همخوانی نداشته باشد.

مورد بعدی، کار کردن با سایت،‌ برای افراد آماتور و کسانی که اطلاعات زیادی از فضاهای آنلاین ندارند ساده‌تر از اپلیکیشن خواهد بود.

کاربران

ارتباط و تعاملات در فضاهایی مانند سایت بسیار بیشتر و متداول‌تر است و حس تعامل در سایت بیشتر حس می‌شود اما در بعضی اپلیکیشن‌ها مانند بازی‌های آنلاین، نیز تعامل بین کاربران وجود دارد.

در این زمینه مطالعه مقاله چه تفاوتی بین UI خوب و UX خوب وجود دارد؟ را به شما پیشنهاد می کنیم.

ofoghweb.ir

بستر فراهم شده

برای دسترسی به اطلاعات سایت حتما نیاز به اینترنت وجود دارد و تاکنون سایتی طراحی نشده است که به صورت آفلاین بتوان وارد آن شد، اما بسیاری از اپلیکیشن‌ها در شرایطی که آفلاین هستند نیز، کاربران امکان دسترسی به کلیه‌ی قابلیت‌های آن را دارند و این مورد می‌تواند جز معدود برتری‌های اپلیکیشن نسبت به سایت باشد.

جمع بندی

خودتان تصمیم بگیرید؟
خودتان تصمیم بگیرید؟

اینکه طراحی سایت یا طراحی اپلیکیشن مناسب کسب و کار شماست، تماماً به نیاز شما و میزان بودجه و نوع کسب و کار شما بستگی دارد. اما با توجه به مواردی که گفته شد و مزایای طراحی سایت نسبت به اپلیکیشن، برای حرفه‌ای شدی کسب و کار، اولین قدم می‌تواند طراحی سایت باشد؛ زیرا وبسایت کلیه‌ی نیازهای کسب و کارهای مختلف را تأمین و موجبات رشد و پیشرفت سریع‌تر را فراهم می‌کند.

حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است برای برخی شغل‌های خاص اپلیکیشن بهتر از سایت باشد. اما پیشنهاد ما به شما این است، در اول راه سایت اختصاصی خود را طراحی کرده و پس از آن در صورتی که احساس کردید که به اپلیکیشن نیز نیاز دارید به سراغ طراحی اپلیکیشن بروید.

پیشنهاد می‌شود برای اینکه نیازهای کسب و کار شما به صورت جزئی بررسی شود و بهترین تصمیم را برای آینده کاری خود بگیرید. حتماً با متخصصین و طراحان سایت افق وب تماس حاصل نمایید تا شما را در تصمیم گیری راهنمایی نمایند.