طراحی تجربه کاربری (UX) و طراحی رابط کاربری (UI) دو اصطلاحی هستند که گاهی کاربران به اشتباه به جای یکدیگر از آنها استفاده می کنند. در حالی که این دو از جنبه هایی به هم مرتبط هستند اما تفاوتهای مشخصی نیز بین طراحی UI/UX وجود دارد.

طبق آمار اینترنتی، بیش از 1.9 میلیارد وب سایت وجود دارد، اما همه آنها به طور همزمان فعال نیستند. در واقع مهم نیست چه نگاهی به این حوزه دارید، فقط باید بدانید که رقابت زیادی برای جلب توجه و حفظ کاربران در این فضا وجود دارد. ارائه UX خوب فقط بخشی از این رقابت است و اگر قصد ارائه یک سایت عالی را دارید باید یک رابط خوب نیز داشته باشید.

یادگیری سیر تا پیاز UI و UX خوب، نیاز به کمی دانش در مورد تفاوت این دو و کارایی آنها دارد. اگر چه معمولا از آنها در کنار هم یاد می شود اما تفاوت هایی نیز با هم دارند.

بزرگترین تفاوت بین UI خوب و UX چیست؟

UI عملکرد طراحی و آنچه کاربران می بینند است. اما چگونه آنها با عناصر مختلف تعامل داشته باشند؟ UX راهی است که هم ویژگی های بصری و هم ویژگی های تعاملی با هم ترکیب می شوند. مطمئناً حالا می‌توانید درک کنید که چرا کاربران این دو را اشتباه می‌گیرند، زیرا هر دو برای تعامل با یک وب‌سایت یا برنامه کاربرد دارند.

شرکت های طراحی بزرگ اغلب دارای اعضای تیم متخصص در هر رشته هستند. با این حال، طراحان UX از UI آگاهی دارند و بالعکس.

تضمین تاثیرگذاری طراحی UX

طراحی UX خوب نرخ تبدیل را تا 400٪ یا حتی بیشتر افزایش می دهد. یعنی بازدیدکننده سایت احساس راحتی می‌کند و از کار با بخشهای مختلف سایت خسته نمی‌شود. برخی از مهمترین جنبه های طراحی UX خوب را در ادامه بررسی می کنیم.

1.یک ساختار خوب ایجاد کنید

سلسله مراتب در سایت شما به چه صورت است؟ اولین چیزی که کاربر در سایت می بیند چیست؟ چگونه کاربران می توانند از یک صفحه به صفحه دیگر حرکت کنند؟ در واقع یک وب سایت که طراحی خوبی دارد، جنبه های مختلف صفحه را طبقه بندی می کند و محتوای جدید را در دسته بندی مناسب قرار می دهد.

هنگام ایجاد ساختاری برای سایتتان، به این موضوع فکر کنید که چگونه می توانید در پنج سال آینده آن را توسعه دهید. در واقع باید یک نگاه آینده‌نگرانه به طراحی سایت خود داشته باشید و فقط در زمان حاضر تمرکز نکنید.

حتی منوی ناوبری شما باید نواحی جدید سایت را به راحتی بتواند در خود جای دهد. باید برای موارد غیرمنتظره برنامه ریزی داشته باشید تا بدانید در صورت لزوم چگونه آن را در طرح کلی جای دهید.

2. اصول زیبایی شناسی را در نظر بگیرید

شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا تاثیر مثبتی بر بازدیدکنندگان از سایت خود بگذارید. در واقع باید وقت بگذارید و تمامی بخشهای وب سایتتان را از لحاظ زیبایی بصری و کارایی مورد بررسی قرار دهید. پالت رنگ شما باید به خوبی انتخاب شود، تصاویر باید واضح و مرتبط باشند و تایپوگرافی باید خوانایی و جذابیت کافی را داشته باشد.

کمی از مانیتورتان فاصله بگیرید و از دور به نمای کلی سایتتان نگاه کنید. آیا چیزی به چشم می خورد که از نظر بصری خوشایند نباشد؟ حتما به دنبال دریافت بازخورد بازدیدکنندگان در مورد آنچه دوست دارند یا دوست ندارند باشید. از آنجایی که در این کار تمرکز اصلی بر تجربه کاربر است، بهترین منبع برای پیشرفت انتقادات و پیشنهادات کاربران هدف شماست. پس از نظرات و ایده های آنها استفاده کنید.

3. با بازدیدکنندگان سایت در ارتباط باشید

اکثر کارشناسان، موافق این موضوع هستند که کاربران به دنبال یک عنصر تعاملی در سایتها و اپلیکیشن ها هستند. کاربران می خواهند شنیده شوند و پاسخ دریافت کنند. بعضی از ایده‌ها مثل افزودن گزینه چت زنده به وبسایت یا مشارکت و پشتیبانی پیامکی از جمله این راه هاست.

خودتان را جای آنها بگذارید. ممکن است مشتری یا کاربر برای اولین بار است که از سایت شما بازدید می کند و یا هرگز نام برند شما را نشنیده باشد. پس دلیلی ندارد که به شما اعتماد کند یا مطمئن باشد که به وعده های خود عمل خواهید کرد. مشتریان بالقوه ممکن است قبل از خرج کردن پول هایی که به سختی به دست آورده‌اند، چند سوال داشته باشند.

افزودن راه‌های مختلف برای برقراری ارتباط، به کاربران نشان می‌دهد که در صورت بروز مشکل در کنارشان خواهید بود. وقتی کاربران متوجه می شوند، می‌توانند تماس تلفنی بگیرند، به صورت آنلاین چت کنند یا پس از ارسال ایمیل پاسخ دریافت کنند، به راحتی اعتماد می کنند و این جلب اعتماد کاربران یک امتیاز بزرگ است.

4. یک مسیر مشخص را در نظر بگیرید

یک UX عالی باید شهودی باشد. یعنی باید فراخوانی برای اقدام (CTA) و تصاویری را اضافه کند که به کاربر نشان می‌دهد باید کجا برود. می توانید از فلش های گرافیکی، کلمات یا دکمه های CTA استفاده کنید.

در مورد واضح بودن مسیرها از کاربران بازخورد دریافت کنید و در صورت نیاز آنها را تغییر دهید. کاربر هرگز نباید متوقف شود و فکر کند که در مرحله بعد چه کاری انجام دهد. همه چیز در صفحه باید آنها را به سمت هدف نهایی هدایت کند.

5. داده های پیچیده را تجزیه کنید

هر صنعتی داده های پیچیده ای دارد که درک آن برای افراد غیرمتخصص دشوار است. بخشی از UX خوب، تجزیه اطلاعات پیچیده و به اشتراک‌گذاری آنها به روشی ساده است.

یک مثال برای این موضوع فرآیند ثبت نام است. یک طراح UX خوب به جای نمایش متن، مراحل را شماره گذاری می کند. تجسم و استفاده از نمادهای بصری به درک بیشتر کمک می کنند.

استقبال از طراحی UI موثر

رابط کاربری بر UX تأثیر می گذارد و نحوه عملکرد طراحی را نیز درگیر می کند. طراح UI به توقعات بازدیدکننده ها فکر می کند و سپس رابطی ایجاد می کند که خسته کننده نباشد. UI در چارچوب یک وبسایت و برای توسعه ویژگی های کاربردی فعالیت می کند. در واقع تجربه کاربری تمرکز کامل بر UI نیست، اما با فازهای برنامه ریزی در ارتباط است.

برخی از عناصر طراحی UI خوب چیست؟

1. استانداردها را در نظر بگیرید

برای اینکه طراحی یک سایت، رابط کاربری(UI) خوبی داشته باشد، باید مطابق انتظارات عمل کند. آیا تا به حال روی دکمه ای کلیک کرده اید و هیچ اتفاقی نیفتاده است؟ پس چگونگی عملکرد بخشهای مختلف و حداقل استانداردهای مورد تایید را برای وبسایت خود تعیین کنید.

برای مثال، وقتی کاربری روی یک لینک یا دکمه کلیک می کند چه اتفاقی می افتد؟ کاربر چطور میداند که عمل او نتیجه مورد انتظار را خواهد داشت؟ در کل ایجاد ثبات برای چگونگی اجرای یک سایت بسیار مهم است.

2. رنگ های مناسب انتخاب کنید

در حالی که طراحان UX به تأثیر احساسی رنگهای مختلف توجه می‌کنند، طراحان رابط کاربری (UI) به این موضوع می‌پردازند که آیا رنگهای انتخابی با برند و لوگو مطابقت دارند یا خیر و همچنین تفاوت رنگ‌های مختلف برای خوانایی و استفاده چگونه است. طراحی UI/UX متصل کننده کار یک طراح مستقل هستند. بنابراین کارمند اطمینان می یابد که همه چیز همانطور که در نظر گرفته شده است، هم از نظر احساسی و هم از نظر عملکردی، کار می کند.

می‌توانید با طراح دیگری نیز کار کنید تا زیبایی‌شناختی سایت را جذابتر کنید و در عین حال از مواردی که احساسات کاربران را برمی‌انگیزد نیز بهره ببرید. به عنوان مثال، برخی از کاربران عاشق رنگ آبی هستند، بنابراین یک دکمه آبی می تواند برای جذب این افراد تاثیر مثبتی داشته باشد.

طراحان UX و UI از تست تقسیم (utilize split) استفاده می‌کنند تا ببینند کاربران به کدام یک بهتر پاسخ می‌دهند. سپس، مطابق با این پاسخگویی، تنظیمات را انجام می دهند.

3. روی مسائل شناختی تمرکز کنید

طبق گفته بنیاد طراحی تعامل، افراد فقط می توانند حدود پنج چیز را در حافظه کوتاه مدت خود حفظ کنند و این یعنی طراحان باید با نشانه ها کار کنند. زیرا کاربران دوست دارند برای یافتن آنچه نیاز دارند به نشانه‌ها تکیه کنند.

طراحان رابط کاربری (UI) ممکن است یک سیستم ناوبری بصری ایجاد کنند و سپس از نشانه‌های مشابه در هر صفحه مانند مکان، رنگ و زبان استفاده کنند. سپس کاربران می توانند بخشهای مختلف سیستم را بدون نیاز به حفظ کردن، تشخیص دهند.

4. از خطاها جلوگیری کنید

وظیفه شما این است که هنگام طراحی یک وب سایت یا اپلیکیشن مطمئن شوید که خطاها به حداقل می رسد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار یک طراح، آزمایش چندباره طراحی هایی است که انجام داده است.

در مورد تمام مشکلات احتمالی که ممکن است کاربر با آن مواجه شود، فکر کنید. مثل لینکهای شکسته، عدم نمایش تصاویر یا اقدامات ناقص و … . اما سوال اینجاست که چگونه می توان از بروز این مشکلات در وهله اول جلوگیری کرد؟

پیشگیری از خطا به ویژه در زمان طراحی یک برنامه یا یک نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) ضروری است. زیرا کاربران در مقابل خطاها به سرعت ناامید می شوند و به جای عیب یابی یک مشکل، راه حل دیگری پیدا می کنند. پس بهتر است در وهله اول از خطا اجتناب شود.

چگونه UX و UI با هم کار می کنند؟

احتمالاً تا به اینجا متوجه شده اید که UX و UI چقدر برای ایجاد یک تجربه مفید درهم تنیده شده اند. طراح UX به عملکرد و تعامل توجه می کند در حالی که طراح UI به ظاهر رابط فکر می کند.

UX به جریان وب‌سایت توجه می‌کند. یعنی توجه می کند که کاربران از کجا شروع می‌کنند، در قدم بعد به کجا می روند و در پایان از کدام قسمت بازدید می کنند. از طرف دیگر، UI مشخص می کند که عناصر چگونه به نظر بیننده می رسند و در کجا قرار می گیرند.

گاهی ممکن است تیم UX تصمیم بگیرد که یک دکمه به صفحه اضافه کند. کار تیم UI پیدا کردن مکان مناسب برای این دکمه است و بررسی این نکات که آیا نیاز به اندازه‌گیری وجود دارد و چگونه بر قابلیت استفاده در دسکتاپ و دستگاه‌های تلفن همراه تأثیر می‌گذارد.

در پایان

اگرچه UI و UX هر کدام عملکرد متفاوتی دارند، اما باید با هم کار کنند تا یک سایت قابل استفاده ایجاد کنند که مخاطب هدف به آن پاسخ مثبتی دهد. حقیقت این است که بدون رابط کاربری عالی نمی توان UX عالی داشت و بالعکس. در واقع بهترین طراحان هم هر دو را در کنار هم در نظر می گیرند و آنها را با حداکثر پتانسیل اجرا می کنند.

منبع: www.webdesignerdepot.com