در این مقاله قصد داریم شما را با گواهینامه SSL آشنا کنیم. اینکه گواهینامه SSL چیست؟ چه کاربردی دارد؟ و چه ضرورتی به استفاده از آن است؟

اگر تا به حال به آدرس سایتهای مختلف توجه کرده باشید متوجه شده اید که آدرس ها با پیشوندهایی مانند http و https آغاز شده اند. در واقع تفاوت این پیشوندها در استفاده کردن یا نکردن از گواهینامه SSL است. اما این به چه معناست؟ با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

گواهینامه SSL

SSL کوتاه شده عبارت Secure Socket Layer است به معنی امنیت لایه سوکت. وظیفه ای که این گواهینامه بر عهده دارد رمزنگاری امنیتی اطلاعات ارسالی بین مرورگر و سرور است.

وب سایت هایی که با https آغاز می شوند دارای گواهینامه های SSL هستند. به عبارت دیگر این گواهینامه ها فایل های اطلاعاتی هستند که به صورت دیجیتال کلیدهای امنیتی را به وب سایت متصل می کنند. بلافاصله پس از نصب بر روی سرور نماد کلید و پروتکل https برای سایت مورد نظر فعال میشود. سپس اتصال بین وب سرور و مرورگر به صورت کاملا امن برقرار میشود.

گواهینامه SSL
گواهینامه SSL

در بیشتر موارد از SSL برای بالا بردن امنیت در تراکنش های مالی آنلاین و انتقال امن داده ها استفاده میشود. اگر شما بخواهید درگاه پرداخت برای سایت خودتان داشته باشید نیاز دارید که حتما از SSL استفاده کنید.

در سال های اخیر بیشتر از این گواهینامه ها برای افزایش امنیت سایت های متصل به شبکه های اجتماعی استفاده می شود.

ofoghweb.ir

چه ضرورتی به استفاده از گواهینامه SSL است؟

سازمان هایی که دارای وب سایت و خواهان ایجاد فضایی امن هستند, لازم است تا این گواهینامه را بر روی وب سایت خود نصب کنند. با نصب گواهینامه SSL کلیه ترافیک بین سرور و مرورگر در ایمن ترین شکل خود خواهد بود.

چگونگی کارکرد گواهینامه SSL

با مثالی نحوه کارکرد گواهینامه های SSL را بیان خواهیم کرد.

وقتی در یک وب سایت اطلاعات خود را وارد می کنید و در نهایت دکمه ارسال را برای دریافت تایید نهایی فشار می دهید, این اطلاعات برای پردازش و ذخیره به دیتابیس ارسال میشوند و سپس تایید نهایی را دریافت می کنید. در این میان ممکن است هکرها اطلاعات شما را به سرقت ببرند و از آن سوء استفاده کنند. این اطلاعات نه تنها مشخصات شناسنامه ای بلکه میتواند اطلاعات کارت بانکی شما باشد.

گواهینامه SSL
چگونگی کارکرد گواهینامه SSL

با نصب گواهینامه SSL بر روی وب سایت مورد نظر, اطلاعات زمانی که برای دیتابیس ارسال میشوند تا پردازش و ذخیره شوند, توسط کدهایی رمزنگاری میشوند تا در صورت به سرقت رفتن آنها توسط هکرها نتوان از آنها استفاده کرد.

زین پس برای وارد کردن اطلاعات خود در یک سایت ابتدا بررسی کنید که آیا وب سایت مورد نظر از گواهینامه SSL استفاده می کند یا نه. همانطور که در ابتدا گفتیم وب سایت هایی که دارای این گواهینامه ها هستند با علامت https مشخص میشوند و یا در مرورگر کروم با علامت قفل بسته در کنار نام وب سایت رو به رو خواهید شد.

برای ثبت سفارش طراحی سایت خود به برگه درخواست طراحی سایت مراجعه کنید.

مزایای استفاده از گواهینامه SSL

از جمله مزایای استفاده از گواهینامه SSL میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

1. بالابردن سطح امنیت اطلاعات

با نصب گواهینامه SSL تمامی اطلاعات وارد شده توسط کاربر به صورتی کاملا ایمن حفاظت میشود و این به نوعی احترام گذاشتن به کاربر محسوب میشود.

2. افزایش اعتماد کاربران

کاربرانی که بابت امنیت اطلاعات خود مطمئن باشند، قطعا تراکنش ها و تعاملات بیشتری در وب سایت مورد نظر انجام خواهند داد و این موضوع حاصل از اعتماد کاربران است.

3. بهینه سازی سئو وب سایت

گواهینامه SSL
بهینه سازی سئو وب سایت

از آنجایی که امنیت کاربران برای گوگل اهمیت دارد، بنابراین به تمامی وب سایت ها توصیه میکند تا از گواهینامه SSL استفاده کنند و برای وب سایتهایی که از این گواهینامه استفاده میکنند امتیاز بیشتری در نظر گرفته است. در نتیجه استفاده از این گواهینامه می‌تواند باعث بهبود جایگاه شما در نتایج جستجو و افزایش سئو سایت شما شود.

4. دریافت درگاه پرداخت

برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم از بانک‌ها باید وب‌سایت شما دارای ای نماد دو ستاره باشد. برای دریافت ای نماد دوستاره هم، استفاده از SSL ضروری است. پس اگر به دریافت درگاه مستقیم برای وب سایت خود فکر می‌کنید ابتدا به سراغ دریافت پروتکل SSL بروید.

انواع گواهینامه SSL

گواهینامه SSL
انواع گواهینامه SSL

سه نوع گواهینامه SSL وجود دارد که هر کدام دارای سطح امنیتی متفاوتی هستند. لذا لازم است قبل از اقدام برای تهیه هر کدام از گواهینامه های SSL، بررسی کنید ببینید کدام یک برای وب سایت شما کاربردی است.

سه نوع گواهینامه SSL

  1. گواهینامه اعتبارسنجی دامنه یا DV: این نوع گواهینامه تنها مالکیت وب سایت را تایید میکند و اعتبار پایینی دارد. این گواهینامه ها به راحتی توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار میگیرند.
  2. گواهینامه اعتبارسنجی سازمانی یا OV: این گواهینامه ها مناسب وب سایتهایی است که از لحاظ تراکنش از حساسیت نسبی برخوردارند و دارای امنیتی متوسط هستند.
  3. گواهینامه با اعتبارسنجی گسترده یا EV: بالاترین سطح امنیت را این نوع از گواهینامه ها دارند که برای وب سایت های با حسایت بالا کارایی دارند.

امیدوارم مطالبی که در این مقاله در اختیار شما قرار گرفت توانسته باشد اطلاعات شما را در مورد گواهی های SSL کاملتر کرده باشد. نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در همین صفحه به اشتراک بگذارید.

سوال های متداول

✔ چگونه اعتبار سایت را بررسی کنم؟

  • نشان ها و نمادهای اعتماد الکترونیک تعریف شده در هر وب سایت نشان دهنده امنیت آن سایت می باشد.

✔ آیا گواهینامه SSL برای نصب بر روی سایت ها محدودیت دارد؟

  • گواهینامه SSL قابلیت این را دارد تنا بر روی تمامی وب سایت ها بدون داشتن هیچ محدودیتی نصب شود و امنیت آن وب سایت را بالا ببرد و سبب جلب اعتماد کاربران شود.

✔ مدارک مورد نیاز برای تهیه گواهینامه SSL چیست؟

  • برای تهیه نوع DV از انواع گواهینامه نیازی به مدرک خاصی وجود ندارد. ولی برای تهیه سایر گواهینامه ها یعنی OV یا EV به مدارکی از جمله مدارک ثبت شرکت و مدارک هویتی نماینده شرکت نیاز می باشد.