در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با “material design” یا “طراحی سایت متریال دیزاین” آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

تا همین چند سال پیش برای طراحی گرافیک سایتها قوانین خاصی وجود نداشت و هر گرافیست تنها با توجه به تجربه و سلیقه خود طرحی برای سایت مورد نظر میزد. اما مدتی پیش برای حل این مشکل گوگل یک سری قوانین با نام “متریال دیزاین” یا “مواد طراحی” را مطرح کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و باعث شد تا نگاه تازه ای به طراحی گرافیک سایت, استفاده از انیمیشن ها و … صورت بگیرد.

طراحی سایت متریال دیزاین

متریال دیزاین یا طراحی متریال را میتوان به دسته عنصرهای طراحی و حرکتها و انیمیشن ها تقسیم کرد. متریال دیزاین در ابتدا برای موبایل طراحی شد و در نهایت نسخه وب سایت آن نیز طراحی و در دسترس قرار گرفت.

طراحی سایت متریال دیزاین
طراحی سایت متریال دیزاین

در ابتدا متریال دیزاین راهنمایی مفهومی برای طراحی استاندارد سایت ها بود. ولی به مرور با ارائه قالب هایی حرفه ای سبب شد تا کار طراحان راحتتر شود و سایتی به روز برابر با استانداردهای تعریف شده طراحی کنند.

اصل طراحی سایت متریال دیزاین بر پایه حرکت و جلوه های حرکتی است که باعث جلب توجه مخاطب میشود.

اصول مهم در متریال دیزاین

در متریال دیزاین پنج اصل مهم وجود دارد:

  • انیمیشن ها
  • تشبیه
  • بولد
  • گرافیک
  • و طراحی

به کار بردن تمامی این اصول در نهایت سبب میشود که سایت پویا و فعال به نظر برسد و این حس پویایی به کاربر منتقل شود. استفاده از تایپوگرافی و انیمیشن ها همراه با حرکت نرم و آرام آنها بسیار در ایجاد حس نشاط در بازدید کننده موثر خواهد بود.

هدف از این اصول برای طراحی سایت تداعی دنیای واقعی است. در واقع از انیمیشن ها, گرافیک ها و رنگهای زنده و ناب استفاده می کنیم تا مانند سینماهای سه بعدی ترسیمی از دنیای واقعی را داشته باشیم.

چگونه متریال دیزاین را دریافت کنیم؟

برای دریافت متریال دیزاین و آغاز به کار طراحی سایت متریال دیزاین، میتوانید به www.github.com مراجعه کنید و یا از طریق ورود به سایت  Material Design Lite با دانلود آخرین نسخه برای استفاده از آن اقدام کنید.

از جمله فریم ورک های متریال دیزاین میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. Material design lite
  2. materialize
  3. MUI
  4. Polymer
  5. Material UI

ویژگی های متریال دیزاین

طراحی سایت متریال دیزاین
ویژگی‌های متریال دیزاین

از جمله ویژگی های متریال دیزاین میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

1. سازگاری با تمامی مرورگرها

یکی از مهمترین بخش های طراحی سایت که دغدغه هر طراح سایتی می باشد این است که سایت طراحی شده در تمامی مرورگرها به یک صورت نمایش داده شود. این ویژگی در متریال دیزاین وجود دارد و این نگرانی برای آن کاملا بی مورد است.

2. دارا بودن انیمیشن های جذاب

جلوه‌های بصری زیبا و انیمیشن ها و تصاویر متحرک در سایت سبب جذب مخاطب میشود. متریال دیزاین کار شما را برای داشتن سایتی با جلوه ‌های بصری بی نظیر و کاربرپسند راحت میکند.

3. ریسپانسیو بودن

جالب است بدانید که در حال حاضر به دلیل گسترش گوشی های هوشمند, بیشتر کاربران از این گوشی‌ها برای بازدید از سایتها استفاده می کنند. پس باید سایت شما قابل رویت در این نوع از دستگاهها نیز باشد. این ویژگی را “ریسپانسیو یا واکنشگرا” می گویند. متریال دیزاین نیز این ویژگی را دارد و سایت شما را واکنشگرا می کند.

4. فونتهای جذاب

طراحی سایت متریال دیزاین
اهمیت فونت در طراحی سایت متریال دیزاین

از جمله امکاناتی که برای جذابیت هر سایت لازم است استفاده از فونت است. متریال دیزاین شما را غرق در دریای فونتها می کند و قدرت انتخاب شما را بالا می برد. فونتهای جذاب و پرکاربرد (آن هم به تعداد نامحدود) از جمله ویژگی های هیجان انگیز متریال دیزاین است.

چطور از متریال دیزاین استفاده کنیم؟

برای اینکه بهترین استفاده از متریال دیزاین را داشته باشید و تاثیر آن را مشاهده کنید کافی است از چند اصلی که در ادامه مطرح می کنیم پیروی کنید تا تاثیر آن را به سرعت مشاهده کنید.

• قاعده‌ی اول

در متریال دیزاین از حروف بزرگ استفاده میشود تا نگاه کاربر را جذب کند.

• قاعده‌ی دوم

استفاده از ترکیب های رنگی مختلف در پس زمینه ای سفید، یکی دیگر از تکنیک های متریال دیزاین است. در متریال دیزاین شما با طراحی های خاص و استفاده از نمادها و  آیکونها کاربر را ترغیب می کنید تا آیکون مورد نظر را بفشارد.

• قاعده‌ی سوم

طراحی سایت متریال دیزاین
قواعد استفاده از متریال دیزاین

در متریال دیزاین تمامی حرکات قابل پیش بینی هستند و توصیه می شود از حرکات غیر قابل پیش بینی استفاده نشود. در این نوع از طراحی کاربر تشویق میشود تا واکنش نشان دهد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله سوالهای احتمالی شما در مورد طراحی سایت متریال دیزاین برطرف شده باشد.

برای ثبت سفارش طراحی سایت خود توسط تیم افق وب به برگه سفارش طراحی سایت مراجعه کنید.

ofoghweb.ir

سوال های متداول

متریال دیزاین به چه معنی است؟

  • در ابتدا متریال دیزاین یک راهنمای مفهومی برای طراحی استاندارد سایت ها بود. ولی به مرور با ارائه ی قالب هایی حرفه ای سبب شد تا کار طراحان راحت تر شود و سایتی به روز برابر با استانداردهای تعریف شده طراحی کنند.اصل طراحی سایت متریال دیزاین بر پایه ی حرکت و جلوه های حرکتی است که باعث جلب توجه مخاطب میشود.

چگونه متریال دیزاین را دریافت کنیم؟

  • برای دریافت متریال دیزاین و آغاز به کار طراحی سایت متریال دیزاین میتوانید به www.github.com مراجعه کنید و یا از طریق ورود به سایت Material Design Lite با دانلود آخرین نسخه برای استفاده از آن اقدام کنید.

چرا طراحی سایت خود را به افق وب بسپاریم؟

  • تیم افق وب ضمن طراحی سایت به صورت اختصاصی و ویژه, خود را موظف می داند تا به مدت یکسال از وب سایت راه اندازی شده به صورت رایگان پشتیبانی کند. ضمن اینکه برای افرادی که تمایل دارند خودشان مدیریت سایت بیمه را بر عهده بگیرند، به صورت رایگان آموزش کار با سایت را ارائه خواهیم داد.