لینک داخلی چیست؟ و چرا لینک سازی داخلی اهمیت دارد؟ در اینجا قصد داریم با یک مثال ساده مفهوم لینک داخلی را بیان کنیم و از دلایل اهمیت آن بگوییم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تا پایان همراه باشید.

به طبقه چهلم برج بروید!!!

با یک مثال ساده شما را با مفهوم لینک داخلی و اهمیت آن آشنا می کنیم. تصور کنید می خواهید به طبقه چهلم یک برج 100 طبقه بروید. چه راه هایی پیش رو دارید؟

قطعا از آسانسور، راه پله و راهروها استفاده می کنید. مسلم و منطقی است که برای رسیدن به واحد مد نظرتان تک تک اتاق ها و طبقه های برج را نمی گردید.

مفهوم لینک داخلی نیز دقیقا همان استفاده از آسانسور برای رفتن به طبقات دیگر است. در واقع لینک ها شما را به صفحه یا مقاله مد نظرتان هدایت می کنند. با این کار سرعت دسترسی به صفحات بیشتر و آسانتر خواهد بود.

استفاده از لینک های داخلی علاوه بر اینکه حرکت کاربران در سایت را هدفمند و بهینه می کند، در درک ارتباط محتوا و صفحات نیز توسط ربات های گوگل نقش به سزایی دارد.

با مفهوم ربات های گوگل و نحوه کار آنها در مقاله گوگل ایندکس چیست و چرا ایندکس سازی سایت اهمیت دارد؟ آشنا شدیم. نگاهی به آن بیندازید.

ofoghweb.ir

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی چیست؟
لینک سازی داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی یعنی صفحه ای از سایت را به صفحه ای دیگر و البته مرتبط متصل کنیم. این کار باعث می شود تا کاربران به راحتی با یک کلیک به صفحه لینک شده بروند و ربات های گوگل نیز برای خزیدن به راحتی صفحات و بخش های جدید را پیدا کنند.

در بخش هایی مانند سایدبار، منوی اصلی، بنرهای گرافیکی، فوتر و … لینک هایی باید قرار داده شود که کار این لینک ها این است که درک بهتری از سایت به کاربر منتقل کنند، درک بهتر صفحات را بیان کنند و مسیر حرکت درستی برای کاربر تعیین کنند.

Internal Link-building یا لینک سازی داخلی را می توان از مهم ترین ارکان سئو سایت در نظر گرفت که متاسفانه به صورت حرفه ای جدی گرفته نمی شود.

چرا لینک داخلی تا این حد مهم است؟

در درجه اول استفاده از لینک داخلی مسیری مشخص برای حرکت کاربر در سایت ایجاد می کند. به طوری که اگر به صورت حرفه ای این کار انجام شود کاربر می تواند به تمامی صفحات و مطالب وب سایت دسترسی داشته باشد.

اما مهم ترین هدف از لینک سازی داخلی، گوگل و ربات های گوگل هستند. در واقع لینک داخلی به ربات های خزنده گوگل می گوید که محتوا و صفحات جدید را مورد ارزیابی قرار دهند.

برای بیان ساده تر تصور کنید که یک صفحه جدید ایجاد کرده اید. این صفحه هیچ لینک داخلی ندارد، از صفحات دیگر به آن لینک دهی نشده است، این صفحه در نقشه سایت قرار ندارد و هیچ بک لینکی هم از سایت های دیگر دریافت نکرده است، در چنین شرایطی ربات های خزنده گوگل هرگز از وجود چنین صفحه ای مطلع نمی شوند و عملا با انتشار این صفحه هیچ تغییری در جایگاه و ترافیک ورودی سایت مشاهده نمی کنیم.

اهمیت لینک سازی داخلی
اهمیت لینک سازی داخلی

اهمیت لینک داخلی برای گوگل

همانطور که اشاره کردیم لینک های داخلی برای دیده شدن توسط گوگل بسیار مهم هستند. در واقع گوگل همیشه به دنبال صفحات جدید است تا آنها را ایندکس کند و این صفحات جدید زمانی توسط ربات های گوگل ایندکس می شوند که از صفحه ای ایندکس شده به آنها لینک دهی شود.

پس مهمترین و حیاتی ترین دلیل استفاده از لینک های داخلی شناساندن صفحه به ربات های گوگل و ایجاد دسترسی برای کاربران است. در صورتیکه صفحه ای فاقد هرگونه لینک داخلی باشد از نظر گوگل به عنوان صفحه یتیم یا orphan pages شناخته می شود.

انواع لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی به شکل های مختلفی قابل انجام است که در ادامه به معرفی و بررسی هر کدام می پردازیم.

1.لینک سازی در محتوا و متن

لینک سازی در متن از رایج ترین انواع لینک سازی است که روی کلمات و عبارت های مرتبط با صفحه ای که قرار است لینک شود، انجام خواهد شد. در واقع هدف از این نوع لینک سازی هدایت کاربر به محتوای پیش نیاز متن کنونی است.

2.لینک سازی داخلی تصاویر

یکی دیگر از روش های لینک سازی، لینک دهی به تصاویر موجود در صفحه است. البته بسیاری از افراد متخصص در این حوزه معتقدند که این نوع لینک سازی تاثیری در سئو ندارد اما در مواردی مانند آنچه در ادامه مشاهده می کنید، لینک سازی تصاویر تاثیرگذار است:

  • زمانی که تصویر مرجع و منبعی برای توضیحات داخل محتوا است.
  • زمانی که تصویر شامل اطلاعات آماری و نمودارها باشد.
  • زمانی که تصویر کاربر را به صفحه ای دیگر هدایت کند.

3.لینک سازی صفحه اول سایت

3.لینک سازی صفحه اول سایت
لینک سازی داخلی صفحه اول سایت

مهم ترین و پر بازدید ترین صفحه هر سایت “صفحه نخست” است، پس باید به لینک سازی آن اهمیت داد. شما می‌توانید بهترین، محبوب‌ترین و یا کارآمدترین صفحات خود را به شکل‌های مختلف در صفحه اول لینک کنید تا بازدیدشان بیشتر شود.

تفاوت لینک داخلی و خارجی

لینک خارجی را می توان به دو دسته تقسیم کرد. یکی ارجاعات و دیگری بک لینک ها.

زمانی که برای ارجاع محتوای نوشته شده به یک سایت خارج از سایت خودمان لینک دهی می کنیم از لینک خارجی استفاده کرده ایم.

در حالت دیگر نیز اگر سایتی به یک صفحه یا محتوای سایت ما لینک بدهد باز هم لینک خارجی است و در اصطلاح بک لینک گفته می شود.

آنچه تفاوت اصلی لینک داخلی و بک لینک است مبدا و مقصد آنهاست. در لینک داخلی صفحه ای در داخل سایت را به صفحه ای دیگر از همان سایت لینک می دهیم در حالی که در لینک خارجی از سایتی خارج از سایتمان لینک دریافت کرده یا لینک داده می شود.

لینک کردن دیگر سایت‌های معتبر در محتوای شما نیز مزایایی برای شما خواهد داشت؛ چرا که هم به محتوای شما اعتبار خواهد بخشید و هم به ربات‌های خزنده گوگل خواهد گفت که آنچه شما ایجاد کرده‌اید با کدام صفحات در ارتباط است.

امیدواریم مطالب این محتوا توانسته باشد شما را با مفهوم و اهمیت لینک داخلی در طراحی سایت آشنا کند. پس با آگاهی از اهمیت لینک داخلی من بعد لینک سازی های بهتری برای وب سایت خود انجام دهید.