امروزه با تغییر سبک فروش، خرید اینترنتی پا‌به‌پای خرید حضوری قدم برداشته و در بعضی مواقع مانند شرایط کرونا و پساکرونا، از خرید حضوری سبقت گرفته است. اینکه کاربر بدون صرف مدت زمان زیاد و با راهنمایی اصولی و چند کلیک ساده بتواند بدون مشکل و دغدغه خریداری کند، کاری است که کلیه‌ی افرادی که سایت فروشگاهی دارند، بایستی نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند. تا حدود زیادی موفقیت شما در فروش اینترنتی از طریق سایت بستگی زیادی نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، دارد.

اگر می‌خواهید فروش سایت‌تان دو برابر شود حتماً به موارد گفته شده توجه کنید و نسبت به اعمال آن در سایت خود در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنید.

نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی پیش، حین و بعد از طراحی

ممکن است گمان کنید با سپردن کار طراحی سایت خود به افرادی که بتوانند صرفاً سایت شما را در گوگل بالا بیاورند و برخی صفحات مهم مانند صفحه اصلی، درباره ما و صفحه فروشگاهی را‌ ایندکس کنند. نیمی از مسیر طراحی سایت فروشگاهی خود را انجام داده‌اید، اما اینطور نیست. سایت‌های فروشگاهی نیاز به خلاقیت و منحصر به فرد بودن دارند و همچنین با رعایت برخی استانداردها و نکات مربوط به این سایت‌ها می‌توانید قدم بزرگی برای چند برابر شدن فروشتان بردارید.

اولین قدم برای طراحی سایت فروشگاهی چیست؟

پیش از هر چیز برای راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی، باید نسبت به خرید هاست، دامنه و … اقدام نمایید، که موضوع مورد بحث ما در اینجا نیست. اگر برای موارد گفته شده نیاز به راهنمایی دارید حتماً با متخصصین افق وب مشورت نمایید.

شما به عنوان کارفرما پیش از هر چیز موارد مهم و صفحاتی که در سایت بایستی ساخته شوند را برای خودتان مشخص کنید. اگر نقشه راه و آنچه که باید طراحان سایت در اختیار داشته باشند را به صورت جزئی مشخص کنید، طراحی سایت شما مطابق با نیازهای مجموعه پیش خواهد رفت.

حتماً ویژگی‌های مشتریان خود، نیازهای مشتریان، هدف و جزئیات در خصوص محصولات را به صورت کامل به طراحان اطلاع دهید تا سایتی مطابق با نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی راه‌اندازی کنید.

8 عنصر کلیدی از نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

پس از مشخص کردن نیاز‌ها و نقشه راه، نوبت به عملی کردن ایده‌ها می‌رسد. برای طراحی یک سایت فروشگاهی پرفروش به نکات زیر توجه کنید:

اهمیت Ux و Ui در طراحی سایت فروشگاهی

اهمیت Ux و Ui
اهمیت Ux و Ui از جمله نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

Ux یا همان تجربه کاربری به هرگونه اقدامی که موجبات تعامل بهتر کاربر با سایت را فراهم کند، گفته می‌شود. طراحی UX مجموعه‌ فعالیت‌های مربوط به عناصر بصری و ظاهری مانند برجستگی، فاصله، جایگاه و … المان‌های مختلف سایت است. UX به کاربران سایت این دسترسی را می‌دهد تا بدون مشکل و تنها با چند کلیک خرید خود را انجام دهند.

Ui رابط کاربری سایت است و در واقع به مواردی مانند رنگ، سایز و عناصر بصری و گرافیکی سایت می‌پردازد، Ui باید با توجه به اصول رنگ شناسی انجام شود و طراحی آن کاری تخصصی است. مجموع دو مقوله Ui و Ux چارچوب و اساس اصلی سایت شما را تعیین می‌کند پس حتماً به این موضوع توجه ویژه داشته باشید و بسیار راحت هر طرحی را برای سایت‌تان اجرا نکنید.

طراحی گرافیک و استفاده از عناصر بصری

زمانی که می‌خواهید صفحات سایت‌تان را طراحی کنید، صرفاً استفاده از برخی تصاویر گرافیکی با رنگ جذاب و کاراکتر و المان‌های خاص باعث زیبایی و فروش بیشتر سایت شما نمی‌شود، بلکه استفاده درست و به جا از المان‌های مربوط به سایت و همچنین مشخص کردن تم رنگی به شما کمک می‌کند تا به مخاطب حرفه‌ای بودن مجموعه‌تان را اثبات کنید. گرافیک سایت از اصلی‌ترین موارد می‌باشد، به همین خاطر خیلی ساده از آن نگذرید.

جایگاه منو و دسته بندی، بخش حیاتی سایت است

جایگاه منو و دسته بندی، بخش حیاتی سایت
جایگاه منو و دسته بندی، بخش حیاتی سایت

منو و دسته‌بندی‌های سایت فروشگاهی، راهنمای کاربران هستند، هر چه حرفه‌ای تر و در عین حال ساده‌تر طراحی شده باشد و از کل به جزء همه‌ی محصولات دسته بندی درستی داشته باشند و در منو ثبت شوند، کاربر سریع‌تر به هدف مشترک با شما یعنی خرید راهنمایی می‌شود. پس از دسته بندی، نحوه و جایگاه قرارگیری منو که دسته بندی‌ها نیز بخشی از منوی شماست، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. منو و دسته بندی سایت‌تان را می‌توانید نقطه عطف و یک بخش حیاتی در نظر بگیرید که نیاز به دید باز و شناخت کافی دارد.

جذابیت بیشتر سایت با استفاده از فونت‌های خلاقانه و رنگ‌بندی

از شما خواهش می‌کنیم، دست از فونت‌های عام و یا فونت‌های شکسته که خوانایی مناسب ندارند، بردارید.

در بعضی مواقع بعضی از افراد به دلیل ایجاد خلاقیت و ترکیب بندی متفاوت، از فونت‌هایی استفاده می‌کنند که اصلاً خوانایی مناسبی ندارند و کاربران برای خواندن قیمت مثلاً اعداد 2 و 3 به سختی می‌افتند، این موضوع یک امتیاز منفی برای سایت شماست.

اینکه خلاقیت داشته باشید و از فونتی استفاده کنید که در سایت‌های دیگر زیاد استفاده نشده باشد، خوب است. اما اینکه بخواهید هر فونتی که صرفاً جنبه‌ی زیبایی دارد و خوانایی مناسبی ندارد را به کار بگیرید، باعث فراری دادن کاربر از صفحه سایت خود شده‌اید.

علاوه بر فونت، استفاده از رنگ‌بندی مناسب و تمایز رنگ بین تیتر و محتوا، بولد کردن و … همه مواردی هستند که بایستی به جا و به اندازه استفاده شود و کاربردهای مختلفی دارند.

ایجاد سبک منحصر به فرد

سبک خاص سایت خود را بسازید.

اینکه کاربر پس از ورود به سایت شما احساس کند که با یک نسخه اورجینال مواجه شده که برای هر قسمت از سایت برنامه‌ریزی‌های گسترده و خلاقانه‌ای انجام شده است. موجب بیشتر شدن فروش، برگشت دوباره کاربر به سایت شما و در نهایت برند شدن مجموعه شما خواهد شد.

برای ایجاد سبک منحصر به فرد، می‌توانید فونت‌هایی که تا به حال سایتی انتخاب نکرده است را انتخاب کنید و تم رنگی سایتتان را کاربرپسند انتخاب کنید، همچنین می‌توانید برای بخش بصری خود هزینه بیشتری کنید و کاراکترهای اختصاصی با حالت‌های مختلف طراحی کنید. این کاراکترها نماد مجموعه شما خواهند بود و در هر جای دیگری استفاده شود، یادآور مجموعه شماست.

تطابق با انواع مرورگرهای لپ‌تاپ و تلفن همراه (ریسپانسیو)

ریسپانسیو
ریسپانسیو

حتماً تا به حال وارد انواع مختلفی از سایت‌های فروشگاهی شده‌اید و قسمت‌هایی از سایت برایتان قابل مشاهده نبوده است، بیرون از صفحه تلفن همراه شما بوده و با مشکلاتی از این دست مواجه شده‌اید. این مشکلات مربوط به این است که سایت مورد نظر شما مطابق با انواع مروگرها و تلفن‌ همراه و لپ‌تاپ طراحی نشده است و این موضوع یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در دفع کاربر است.

سایت شما بایستی در هر کجای دنیا و به هر وسیله‌ای که استفاده می‌شود، بدون مشکل و در بهترین حالت، محصولات را به کاربر ارائه دهد و این موضوع از حساس‌ترین نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی است.

برای مطالعه بیشتر به مقاله طراحی سایت ریسپانسیو نگاهی بیندازید.

ofoghweb.ir

تولید محتوای یونیک

محتوای کپی، ارزش سایت شما را پایین خواهد آورد، از طرفی گوگل نیز به شما اعتماد نخواهد کرد و جایگاه خوبی کسب نمی‌کنید. بهترین کار این است که برای هر محصول یک به یک محتوایی خلاقانه، یونیک، کاربر پسند و خوانا تهیه بفرمایید.

استفاده از تصاویر واقعی محصولات با سبک خودتان

محصولی که قرار است مشتری درب منزل تحویل بگیرد، با آنچه در سایت بارگذاری می‌شود، باید کاملاً یکسان باشد و اگر تفاوت رنگی وجود دارد، بایستی در توضیحات محصول درج شود. از تصاویر آماده و مشابه محصولاتتان که در گوگل موجود است استفاده نکنید، زیرا مشتری پس از دریافت محصول نسبت به شما بی اعتماد شده و هرگز خرید دوباره نخواهد داشت.

پس از طراحی سایت فروشگاهی رعایت چه نکاتی مهم است؟

اینکه سایت خود را با رعایت اصول و نکات مهم در طراحی راه‌اندازی کنید، بسیار خوب است، اما اینکه سایت‌تان را پس از طراحی و پرداخت هزینه طراحی سایت فروشگاهی، به امان خدا رها کرده و گمان کنید، بهترین طراحی، بهترین زیر ساخت و بهترین محصولات برای شماست، سخت در اشتباه هستید. در دنیای آنلاین باید برای فروش بیشتر، پابه‌پای سایر رقبا فعالیت داشته باشید.

از سری فعالیت‌های پس از طراحی سایت فروشگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر سبک سایت هر چند وقت یک بار

موارد تکراری، افراد را خسته می‌کند، اینکه کاربر شما طی مدت زمان زیاد، وارد سایت شما شود و هیج تغییر و تحولی برای بهتر شدن نبیند، او را دلسرد و خسته می‌کند و ممکن است برای همیشه مشتری‌تان را از دست بدهید. برای جلوگیری از این امر، حتما هر سال و یا در صورت امکان هر شش ماه، طراحی ux و ui، تصاویر و … را تغییر دهید. این موضوع علاوه بر جذب مشتری، ربات‌های گوگل را هم جذب می‌کند.

پشتیبانی دائمی

راه‌های متنوع برای پشتیبانی دائمی محصولات‌تان در نظر بگیرید و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به برطرف کردن مشکل و یا پاسخ کاربران اقدام نمایید. این روش موجب اعتماد سازی می‌شود و از این طریق می‌توانید نقاط ضعف کارتان را سریعتر بیابید.

آپدیت کردن محتوا

اگر مدت زمان زیادی از توضیحات محصولات و یا محتوایی که در خصوص هر یک از محصولاتتان منتشر می‌کنید، گذشت. حتماً نسبت به بروزرسانی محتوا اقدام کنید.

این بروزرسانی می‌تواند شامل تغییر قیمت، اعمال تخفیف، تغییر تصاویر محصولات، تغییر نحوه نوشتار توضیحات محصول و یا تغییر بخش بلاگ سایت باشد.

جمع بندی

توجه داشتید شما تنها 5 ثانیه فرصت دارید تا کاربری که وارد سایت شده است را به قسمتی که به آن نیاز دارد هدایت کنید و یا 5 ثانیه فرصت دارید تا کاربر را جذب سایت خود کنید تا او دکمه back را نزند. کلیه‌ی نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی که از ابتدا تا انتها بایستی رعایت فرمایید با این هدف ارائه شده است. هر چه سایت شما متفاوت‌تر و در عین حال کاربر پسند‌تر باشد و کاربر با سایت شما به سادگی ارتباط برقرار کند و بتواند با چند کلیک ( 4-6 کلیک بهترین حالت برای رسیدن کاربر به مقصدی است که مدنظر دارد.) خرید خود را انجام دهد.

برای اطلاع از نحوه‌ی انجام هر یک از نکات گفته شده در متن بالا با متخصصین طراحی سایت افق وب از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید و سایتی استاندارد با رعایت کلیه‌ی موارد لازم، طراحی کنید.

سوال های متداول در زمینه “نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

اصلی‌ترین موارد مربوط به طراحی سایت فروشگاهی چیست؟

  • موارد زیادی از قبیل دسترسی آسان، گرافیک استاندارد، خوانایی، کاربرپسند بودن و … است، برای مطالعه بیشتر موارد مربوط به طراحی سایت فروشگاهی بر روی لینک مقاله کلیک کنید.

مهم‌ترین صفحات در سایت فروشگاهی چیست؟

  • صفحه اصلی، صفحه تماس با ما و درباره‌ی ما، صفحه محصول، لندینگ پیج، صفحه پشتیبانی و صفحه پرداخت از مهم ترین صفحات هستند.

سریع‌ترین روش برای ایجاد سایت فروشگاهی چیست؟

  • آسان‌ترین و سریع‌ترین روش جهت طراحی سایت فروشگاهی با رعایت تمامی نکات گفته شده در مقاله، ارتباط با مهندسین طراحی سایت فروشگاهی افق وب است. به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.