پادکست راهنمای دریافت درگاه پرداخت

در این پادکست 0 تا 100 دریافت درگاه پرداخت و انواع روش های دریافت درگاه پرداخت مستقیم و واسط را با بهم بررسی میکنیم

چطور می توانیم درگاه پرداخت اینترنتی و نماد اعتماد الکترونیک برای وب سایت خودمان تهیه کنیم؟

دریافت درگاه پرداخت برای وب سایت های اینترنتی مراحل و شرایط خاص خودش را دارد که در این مطلب می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

انواع درگاه پرداخت

اصولا شما به دو طریق می توانید دریافت درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشید.

  1. روش اول استفاده از درگاه های واسط
  2. روش دوم استفاده از درگاه های مستقیم

حالا هر کدام از اینها چه شرایطی دارند؟ در ادامه بررسی خواهیم کرد.

دریافت نماد اعتماد الکترونیک

دریافت نماد اعتماد الکترونیک

در گذشته برای اینکه شما بتوانید به سرعت وب سایتان را به یک درگاه پرداخت اینترنتی مجهز کنید، نیازی به گرفتن مجوز یا نماد اطمینان خاصی نداشتید. یعنی صرفا با ثبت نام می توانستید در یکی از سایت های ارائه دهنده درگاه واسط پرداخت، یک درگاه اینترنتی برای خودتان تهیه کنید. درگاه هایی مثل pay.ir، زرین پال و سایر درگاه ها.

اما در حال حاضر با توجه به تغییر قوانین مالیاتی و پرداخت های اینترنتی، برای هر دو حالت نیاز هست که شما نماد اعتماد الکترونیک بر روی وب سایتتان داشته باشید.

پس مرحله اول برای دریافت درگاه پرداخت، گرفتن نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

فرآیند دریافت ای – نماد

برای این کار شما باید ابتدا به وب سایت enamad.ir مراجعه کنید و با توجه به هویت کسب و کارتان فارغ از اینکه شخص حقیقی یا حقوقی هستید، یک ثبت نام در آن انجام دهید.

اطلاعات شخصی که به عنوان مالک و دارنده مجوز ای_نماد (e-namad) ثبت می شود برای درگاه پرداخت هم استفاده خواهد شد و شما نمی توانید مجوز را برای یک شخص و درگاه پرداخت را به نام شخص دیگری داشته باشید. پس در این مرحله دقت کنید که e-namad را به نام چه کسی اخذ می کنید.

ثبت نام در سایت ای-نماد کار ساده ای است. پیشنهاد می کنیم به مقاله نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟ نگاهی بیندازید تا با این مراحل آشنا شوید.

مرحله به مرحله باید دسته بندی کسب و کارتان، حوزه مربوطه و مجوزهایی که به نسبت دسته بندی انتخابی نیاز می شود را وارد کنید.

برای بعضی از کسب و کارها و اصناف نیاز به مجوز خاصی نیست. ولی اگر حوزه کاری شما جزو دسته هایی باشد که نیاز به اخذ مجوز از سایر ارگان هاست، باید حتما آنها را هم آپلود کنید.

بعد از تکمیل شدن این مراحل و وارد کردن مشخصات فردی، از شما یکسری تاییدیه های فنی درخواست می شود. برای انجام این مراحل می توانید با شرکت طراح سایتتان و یا تیم پشتیبانی افق وب در ارتباط باشید تا تاییدیه های فنی لازم انجام شود.

بعد از تکمیل شدن این مراحل، هزینه ای را برای صدور ای-نماد از شما اخذ می کنند و یک پاکت پستی برای شما ارسال می شود. در نهایت برای تایید آدرسی که وارد کردید، یکسری تاییدیه های مربوط به ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه دریافت می شود.

دریافت درگاه پرداخت چه مدت طول می کشد؟

بعد از انجام تمامی مراحل گفته شده که ممکن است بین یک تا دو هفته یا در برخی موارد سه هفته زمان ببرد، ای-نماد برای شما صادر می شود. کد ای-نماد یک ستاره در این شرایط در اختیار شما قرار داده می شود. سپس آن را برای ارسال و درج در سایت به تیم فنی پشتیبان سایت خودتان ارسال کنید.

بعد از پایان تمامی این مراحل وب سایت شما دارای یک نماد اعتماد الکترونیک است. دقت کنید که از امسال یعنی سال 1400 تمامی تراکنش های اینترنتی مشمول مالیات می شوند و شما باید حتما یک کد مالیاتی هم اخذ کنید.

بعد از اخذ ای-نماد حالا شما می توانید به هر دو روش برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی اقدام کنید.

دریافت درگاه پرداخت واسط

دریافت درگاه پرداخت واسط
دریافت درگاه پرداخت واسط

درگاه های اینترنتی زیادی هست که به صورت واسط در حال فعالیت می باشند. ولی دو تا از معتبرین های آنها “وب سایت زرین پال” و وب سایت “pay.ir” است. با مراجعه به وب سایت هر کدام از این درگاه های واسط می توانید درخواست خودتان را ثبت کنید، یک ثبت نام اولیه داشته باشید و وب سایت خودتان را به ثبت برسانید.

بعد از اینکه کارشناسان آن سایت، وب سایت شما را تایید کردند (که برای تایید اولین نکته بررسی ای-نماد است). آن وقت وب سایت شما برای دریافت درگاه پرداخت تایید می شود و کدی در اختیار شما قرار می گیرد به نام مرچنت کد (Merchant Code).

از این کد برای اتصال سایت شما به درگاه پرداخت اینترنتی استفاده می شود.

تفاوت بین درگاه واسط و درگاه پرداخت مستقیم در چیست؟

حتما برای شما سوال پیش آمده که درگاه های واسط و مستقیم چه تفاوتی با هم دارند؟

اولین تفاوت این است که وقتی شما از درگاه واسط استفاده می کنید، آن مبلغ پرداختی مستقیم به حساب شما واریز نمی شود و دارای یک الی دو روز تاخیر خواهد بود.

یعنی مبلغ ابتدا در درگاه زرین پال یا هر درگاه واسط دیگری توسط کاربر پرداخت می شود و بعد زرین پال با شما به صورت خودکار تصفیه حساب خواهد کرد. کارمزدی هم تعیین می کنید که از شما یا از مشتری اخذ شود که در نهایت از مبلغ واریزی کسر و برای شما واریز می شود و هیچ جای نگرانی نخواهد بود.

اگر قصد استفاده از درگاه های واسط را دارید پیشنهاد می کنم از درگاه هایی استفاده کنید که معتبر و شناخته شده هستند. با دو تا از این درگاه های معتبر یعنی زرین پال و pay.ir آشنا شدیم. درگاه سوم nextpay.org است که درگاه خوبی است. می توانید با جستجوی عنوان و اسم این درگاه در گوگل در این وب سایت هم ثبت نام کنید و از این وب سایت هم درگاهی دریافت کنید.

دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم به چه صورت است؟

اگر بخواهید درگاه مستقیم برای وب سایتتان داشته باشید، یعنی از خود بانک یک درگاه مستقیم دریافت کنید و تمامی مبالغ دریافتی توسط بانک با شما تصفیه بشه و به حسابتان واریز شود می توانید از درگاه هایی مثل “کیش”، “سامان”، “ملت”، “ملی” و یا “آپ” استفاده کنید.

همه این درگاه ها جز درگاه پرداخت های معتبر و در مقایسه با سایر بانک ها به روزتر هستند.

شما ممکن است بتوانید از بانک کشاورزی هم درگاه پرداخت اینترنتی تهیه کنید اما لازم است بدانید که درگاه پرداخت هایی که برای کاربران شناخته شده تر هستند و در فضای مجازی و سایت های اینترنتی بیشتر دیده شده اند دارای اعتبار بالاتری هستند. یعنی کار با آنها راحت تر است و محیط کاربر پسندی دارند. همچنین سرعت تصفیه حساب، پرداخت و کارهای اینچنینی در این درگاه ها بهتر است.

دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم
دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم

یعنی به ترتیب الویت می توان گفت:

  • بانک ملت
  • بانک سامان
  • بانک پارسیان

و درگاه های

  • آپ
  • کیش
  • بانک ملی

این درگاه ها آپ تایم بالا و قطعی بسیار کمی دارند و کاربر می تواند در هر لحظه از شبانه روز از وب سایت شما دریافت و پرداخت داشته باشد.

در این درگاه ها مبلغ به صورت خودکار طی روز آتی با شما تصفیه می شود و به حساب شما واریز می شود. در این حالت هم صد در صد دریافت درگاه پرداخت مستقیم نیازمند داشتن ای-نماد و مجوزهای مربوطه است که هر کدام از این بانک ها یکسری فرآیند خاص دارند.

یعنی ممکن است حتی برای شما یک کارشناس به صورت حضوری ارسال شود، نیاز به تکمیل و امضای فرم هایی باشد و در کل ممکن است مراحل هر بانک متفاوت از دیگری باشد.

برای دریافت درگاه پرداخت خیلی راحت در اینترنت جستجو کنید “دریافت درگاه پرداخت بانک ملت” و از وب سایتی که به شما پیشنهاد می شود مراحل را دنبال کنید. در واقع این کار به صورت تلفنی، حضوری، ایمیلی برای هر بانک به صورت مستقل قابل انجام است.

زمانبر بودن دریافت درگاه پرداخت مستقیم

اما مراحل دریافت درگاه مستقیم از بانک یک قدری زمان بر است و ممکن است برای شروع کار این موضوع کمی اذیت کننده باشد.

پس پیشنهاد ما این است که اگر محدودیت زمانی دارید از درگاه واسط برای شروع استفاده کنید. در این صورت وب سایت شما در کمتر از یک روز دارای درگاه پرداخت خواهد شد و شما می توانید کارتان را شروع کنید. سپس می توانید با خیالی راحت برای دریافت درگاه مستقیم برای بانک اقدام کنید و منتظر نتیجه آن بمانید.

دریافت دو یا چند درگاه بانکی

دریافت دو یا چند درگاه بانکی
دریافت دو یا چند درگاه بانکی

تهیه دو یا چند درگاه برای وب سایتتان فکر خیلی خوبی است. به این دلیل که ممکن است درگاه مد نظر شما در لحظه در دسترس نباشد در این صورت کاربر می تواند از سایر درگاه ها پرداخت خود را انجام دهد.

نحوه پیاده سازی فنی هم برای هر کدام از این درگاه ها متفاوت است که باید این مورد را با تیم پشتیبان سایت وب سایتتان مطرح کنید تا شرایط انجام و نحوه پیاده سازی آن را برای شما توضیح بدهند و کارهای لازم را برای شما انجام دهند.

برای بعضی از بانک ها ممکن است محدودیت های خاصی وجود داشته باشد. پس پیشنهاد می کنم حتما قبل از دریافت درگاه پرداخت با تیم پشتیبان سایتتان این قضیه را مطرح کنید.

امیدوارم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما کافی بوده باشد. در صورتی که سوالی داشتید حتما در نظرات این پست با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت به آن پاسخ دهیم.

مقاله پیشنهادی: هزینه طراحی سایت چقدر است؟