در این مطلب قصد دارم برای شما تفاوت بین یک وب سایت اختصاصی و وردپرسی را بیان کنم. با من تا پایان همراه باشید.

اگر شما هم قصد طراحی یک وب سایت اینترنتی داشته باشید حتما با سوالاتی مثل “یک وب سایت وردپرسی سفارش بدم؟ یا یک وب سایت اختصاصی؟” و یا موارد مشابه این رو به رو شده اید و حتما برای شما سوال پیش آمده که اصلا این وب سایت ها چه تفاوتی با هم دارند؟ کدام یک از آنها برای من مناسب تر است؟ و …

در این مطلب می خواهیم راجع به این صحبت کنیم و ببینیم که کدام مورد برای شما می تواند مفید باشد و بهتر است که از کدام نوع طراحی سایت برای شروع کسب و کار خود استفاده کنید.

تفاوت طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی

هر کدام از انواع حالت های طراحی سایت یعنی “برنامه نویسی به سبک اختصاصی” با زبان های برنامه نویسی مختلف یا استفاده از “cms های آماده” مثل وردپرس، جوملا، مجنتو و… برای یک نیاز مناسب هستند و هیچکدام از این ها بهتر یا بدتر نیست و اصلا نمی شود از لحاظ برتری این دو روش را با هم مقایسه کرد.

پس ابتدا باید ببینیم که کسب و کار شما به چه چیزی نیاز دارد و بهترین راه حل و راهکار برای آن نیاز چیست؟

یک وب سایت وردپرسی مناسب شماست اگر…..

مراحل طراحی سایت وردپرسی

اگر یک شخص هستید و قصد دارید یک وب سایت اینترنتی با هزینه کم راه اندازی کنید (یعنی در بودجه محدودیت دارید) یا اینکه می خواهید پروژه را در قالب یک استارت آپ یا یک نمونه اولیه ارائه دهید، در این حالت هزینه کردن برای طراحی یک وب سایت اختصاصی زیاد منطقی به نظر نمی آید.

دلیل این موضوع این است که در مراحل طراحی سایت اختصاصی شما باید زمان و هزینه خیلی بیشتری را برای این کار در نظر بگیرید. یا ممکن است حتی پروژه مد نظر به نتیجه نرسد و کل هزینه شما سوخت شود!

ofoghweb.ir

ابتدا بازار را ارزیابی کنید!!

پس برای اینکه بخواهید معقول و با برنامه کارتان را شروع کنید باید یک وب سایت وردپرسی داشته باشید. در این حالت با هزینه کم سایت تان را راه اندازی می کنید و پس از بررسی شرایط و شروع به کار از بازار بازخورد دریافت می کنید. حال ببینید که آیا می توانید آن بازاری که مد نظرتان هست را پیدا کنید؟ در واقع ببینید آن سهمی از بازار را که می خواهید می توانید داشته باشید یا خیر؟

ممکن است در جواب به این سوال شما پاسخ دهید که مطمئنم و می دانم که می توانم از وب سایت نتیجه بگیرم. چون قبلا وب سایت داشتم و تست کردم و از این بابت خیالم راحت است. پس قصد دارم با برنامه و بلند مدت و به صورت خیلی جدی کارم را شروع کنم و امکانات خاصی برای وب سایت در نظر دارم.

اگر از این دسته افراد هستید بهتر است که از یک وب سایت اختصاصی برای کسب و کارتان استفاده کنید. در این حالت دقیقا طبق نیازسنجی که به شرکت طراحی سایت اعلام می کنید (در واقع منظور همان RFP ارسال شده است) یک برآورد قیمتی خواهید داشت و می توانید تصمیم بگیرید که کارتان را با چه حجمی شروع کنید.

هزینه پایین وب سایت های وردپرسی

هزینه های پایین
هزینه‌های پایین

اصولا وب سایت های وردپرسی کم هزینه تر هستند. به این دلیل که امکانات زیادی از قبل برای این CMS و یا برای این نرم افزار موجود در نظر گرفته شده است. بنابراین در زمان شما صرفه جویی بسیاری زیادی می شود. به همین دلیل شرکت طراحی سایت هم برای اجرای این پروژه و وب سایت هزینه کمتری خواهد داشت و با هزینه ای پایین تر این کار را برای شما انجام می دهد.

اگر قصد دارید خودتان با وردپرس کار کنید، پیشنهاد می کنیم به آموزش دوره وردپرس افق وب مراجعه کنید.

آیا وردپرس برای امکانات سفارشی و اختصاصی مناسب است؟

با انتخاب وردپرس شما هم در زمان و هم در هزینه صرفه جویی خواهید کرد. اما داشتن امکانات سفارشی و اختصاصی که از قبل در نرم افزار وردپرس تعبیه نشده باعث می شود که هزینه کار شما بیشتر شود. برای مثال ممکن است شما بخواهید یک پنل کاربری خاصی داشته باشید که یک آپشن ویژه ای را به کاربر ارائه دهد یا بخواهید کاربران با نرم افزار حسابداری شما ارتباط برقرار کنند، یا اینکه بخواهید مراحل ثبت نام یا دریافت خدمات خاصی را به مخاطب ارائه دهید. در این صورت استفاده از وردپرس حتی برای شروع کار هم توصیه نمی شود.

این پروژه ها بهتر است که از ابتدا بر روی وب سایت اختصاصی انجام شوند. ممکن است شما بگویید که چرا در ابتدا پیشنهاد سایت وردپرسی دادید و اینجا آن را رد می کنید؟

در واقع اگر شما بخواهید یک پروژه جدی را شروع کنید که امکانات آن در وردپرس وجود ندارد و نیاز است که کدنویسی اختصاصی انجام شود، هزینه انجام این کار با یک وب سایت اختصاصی تفاوت زیادی نخواهد داشت. چون برای این کار هم نیاز به کدنویسی اختصاصی است. اما با وجود این هزینه ها باز هم وب سایت شما یک وب سایت وردپرسی خواهد بود که معایب خاص خودش را دارد.

پس بهتر است برای پروژه های خاص که نیاز به امکانات خاص دارند با شرکت طراحی سایت مشورت کنید تا ببینید که این امکانات قابل پیاده سازی رو سایت های وردپرسی هستند یا خیر؟

اگر این امکان وجود داشت که خیلی راحت می توان پروژه را تحت وردپرس اجرا کنید. اما اگر این امکانات از قبل داخل وردپرس وجود نداشت بهتر است که شما از یک وب سایت اختصاصی استفاده کنید. یعنی صفر تا صد کار را به صورت اختصاصی انجام دهند تا دقیقا بتوانید چیزی که نیاز دارید را دریافت کنید و تازه در این مرحله است که می توانید بازار را بسنجید و ببینید که وب سایت مد نظر شما آیا قابل رقابت با سایر رقبا هست یا خیر!

پر قدرت وارد شوید!!

طراحی سایت در کرمان

به بیان دیگر اگر شما با یک پتانسیل ضعیف و با یک فضای نامناسب بخواهید وارد فضای رقابت شوید به طور طبیعی نتیجه نخواهید گرفت و آن پروژه با شکست رو به رو می شود. پس برای وارد شدن به فضاهای رقابتی جدی، بهتر است که از ابتدا هم قد و هم اندازه آن رقبا باشید و امکانات مد نظرتان را پیاده سازی کنید.

برای مثال اگر شما قصد داشته باشید یک وب سایت در زمینه تبلیغات و آگهی راه اندازی کنید (چیزی شبیه دیوار) ممکن است امکانات مد نظرتان را در قالب های وردپرسی ببینید اما باید دقت کنید که این امکانات به صورت اختصاصی در آن قالب پیاده سازی شده است و پلاگین یا نرم افزار عمومی نیست که شما بتوانید به راحتی با هر قالبی از آن استفاده کنید.

در واقع وقتی از یک قالب برای طراحی سایت وردپرس خودتان استفاده می کنید، خودتان را معطوف و محدود می کنید به آن قالب و در آینده تغییر این قالب برای شما هزینه های زیادی را به همراه خواهد داشت، مثل از دست دادن اعتبار، مشتری، بروز مشکلات فنی و در کل این کار باعث می شود که اطمینان مورد نظر به کسب و کار شما شکل نگیرد و کاربر نتواند از خدمات شما به خوبی استفاده کند.

در پایان

به صورت خلاصه در پاسخ به این سوال که سایت وردپرسی بهتر است یا سایت اختصاصی؟ باید بگوییم که شما باید نیازهای خودتان را بشناسید، هدفتان را تعیین کنید و طبق این نیازها و هدف ها با در نظر گرفتن راهنمایی های تیم طراحی سایت راه حل های موجود را بررسی کنید و در نهایت به این نتیجه برسید که این امکانات در وردپرس برطرف می شوند یا در یک سایت اختصاصی.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد نحوه طراحی سایت اختصاصی دارید می توانید به مقاله “مراحل طراحی سایت اختصاصی” مراجعه کنید و سوالها و نظرهای خودتان را در بخش نظرات همین مطلب قرار دهید.

امیدوارم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد.