اگر قصد دارید کسب و کار اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید حتما نیاز به یک وبسایت خواهید داشت. طراحی سایت اختصاصی دارای مراحل خاص و فازهای مختلفی است که در این مقاله قصد داریم آنها را بررسی کنیم.

در مورد اینکه یک وب سایت وردپرسی مناسب کسب و کار شماست یا یک سایت اختصاصی؟ در مقالات قبلی صحبت کردیم. برای مطالعه آنها می توانید از لینک های قرار داده شده در انتهای همین مطلب استفاده کنید.

طراحی سایت اختصاصی

بعد از اینکه تصمیم می گیریم یک سایت اختصاصی داشته باشیم باید ببینیم که چه مراحل و فرآیندی دارد و چطور می توان این کار را به بهترین شکل انجام داد.

مراحل اولیه طراحی سایت اختصاصی در سه فاز خلاصه می شود.

1. فاز اول مربوط می شود به تحقیق و جمع آوری اطلاعات

در جلسه اولی که بین مشتری و تیم طراحی برگزار می شود یا از طریق RFP که از طریق کارفرما در اختیار تیم طراحی قرار می گیرد، پایه اطلاعات مد نظر منتقل می شود.

وقتی شما قصد دارید یک وب سایت اختصاصی طراحی و راه اندازی کنید، لازم است که یک RFP یا Request For Proposal داشته باشید.

اگر اطلاعی از این سبک ارائه ندارید می توانید با یک سرچ ساده در اینترنت با نمونه های آن آشنا شوید یا با استفاده از مقالات موجود در افق وب می توانید به برخی از این موارد دسترسی داشته باشید.

RFP چیست؟

RFP یا Request For Proposal
RFP یا Request For Proposal

RFP در واقع یک سند یا فایلی است که شما به عنوان کارفرما به شرکت طراحی سایت تحویل می دهید و طبق آن درخواست طراحی سایت اختصاصی خود را به ثبت می رسانید.

wikipedia

در این فایل باید از تمامی جزییات مهمی که می خواهید در وب سایتتان وجود داشته باشد صحبت کنید. مثلا وسعت کار، برنامه و اهداف.

در واقع باید یک نیازسنجی کامل از کسب و کارتان ارائه دهید تا شرکت مورد نظر بتواند دقیق تر ارزیابی کند و طبق آن بتواند به شما یک Proposal ارائه دهد.

پروپوزالی که شرکت طراحی سایت به شما می دهد در واقع نحوه اجرای پروژه شما را به طور کامل مشخص می کند. که شامل زمانبندی، هزینه و شرایط کلی انجام کار است.

بعد از دریافت فایل پروپوزال، این شما هستید که تصمیم می گیرید این کار را انجام بدهید یا خیر؟!

شما به عنوان مشتری همچنین می توانید RFP را برای شرکت های مختلف بفرستید تا لیست قیمت های مختلفی داشته باشید و در نهایت تصمیم منطقی تری بگیرید.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه بیشتر: طراحی سایت در تهران

خب حالا فرض کنیم که شما یک پروپوزال از یک شرکت طراحی سایت دریافت کردید که در آن یکسری مراحل مشخص شده. یعنی مراحل بعدی کار به طور کامل بیان شده است. اما این مراحل چه هستند؟

2. فاز دوم، مرحله طراحی است

بعد از نیازسنجی و مشخص شدن اینکه شما به چه امکانات، صفحات و برگه هایی نیاز دارید یا چه سروری مناسب سایت شما خواهد بود، مرحله اول آغاز می شود که مرحله طراحی است.

مرحله طراحی گرافیکی سایت اختصاصی

پیشنهادهای ویژه افق وب

طراحی به این صورت انجام می شود که ابتدا یک اسکچ (Sketch) کلی از سایت شما روی کاغذ طراحی می شود. یعنی خیلی ساده با استفاده از قلم و کاغذ روی یک کاغذ سفید وب سایت شما را طراحی می کنیم. طبیعتا این طراحی با ذکر تمامی جزییات نخواهد بود و فقط کلیات را شامل می شود.

در این مرحله یک طرح کلی از وب سایت شما به دست می آید و شما می توانید نظر بدهید، بخش هایی را حذف و اضافه کنید و …

بعد از ویرایش و تایید طرح اولیه، طرح روی کاغذ به یک طراح گرافیست مسلط به UI و UX سپرده می شود. طراح UI و UX باید دقیقا به تمامی عناصر گرافیکی مسلط باشد و بتواند با استفاده از مهارتی که در کار با نرم افزارهای مختلف دارد و البته بهره مندی از تجربه اش وب سایت شما را روی یک نرم افزار گرافیکی طراحی کند.

نرم افزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد. از جمله فتوشاپ که قبلا بیشتر از آن استفاده میشد. اما در حال حاضر از نرم افزاهای تخصصی تری مثل فیگما (Figma) و ادوبی ایکس دی (Adobe XD) استفاده میشود که کار را بسیار راحت تر و حرفه ای تر کرده اند. چون ابزارهای مناسب این کار را ارائه می دهند.

زمان این مرحله بسته به حجم پروژه شما ممکن است بین 2 تا 3 هفته یا حتی تا یک و نیم ماه هم طول بکشد.

در این مرحله از طراحی سایت اختصاصی ابتدا رنگ بندی به تایید مشتری می رسد و سپس طراحی صفحه به صفحه هر بخش برای مشتری ارسال می شود تا تایید نهایی دریافت شود.

بعد از پایان مرحله گرافیک سایت یک چشم انداز کاملی از سایت را خواهیم داشت. یعنی مشخص می شود که وب سایت به چه شکلی طراحی خواهد شد.

اعمال تغییرهای احتمالی!

بعد از پایان مراحلی که نام بردیم هر گونه تغییر در بخش هایی که مورد تایید بوده اند مستلزم صرف وقت و هزینه بیشتر است. دلیل این موضوع این است که این طرح از قبل به تایید مشتری رسیده اما مشتری پس از تایید نیاز به تغییر احساس کرده است.

لازم است بدانید که این تغییرات تا زمانی قابل انجام است که فایل به دست کدنویس نرسیده باشد. یعنی در مرحله طراحی گرافیکی سایت هر تغییری قابل انجام است اما بعد از تایید و بعد از شروع کدنویسی این کار امکان پذیر نیست.

تبدیل قالب گرافیکی سایت اختصاصی به سند HTML

طراحی سایت در کرمان

در مرحله تحویل فایل به کدنویس، با استفاده از زبان هایی مثل جاوا اسکریپت (JavaScript)، CSS، HTML و ویو جی‌اس ( Vue.js) یکسری کارهایی انجام می شود که به آن “تبدیل قالب گرافیکی به سند HTML” گفته می شود.

در واقع وب سایت شما در حال زنده شدن است و به صورت وب سایت عملی در حال نشان دادن خودش است. یعنی دیگر یک عکس یا یک فایل گرافیکی نیست بلکه یک سند HTML یا کد شده است و آن را میتوان روی سرور بارگذاری کرد و شما دقیقا می توانید بخش های مختلف و حتی ریسپانسیو بودن صفحات را تست کنید.

این مرحله نیز با توجه به حجم پروژه ممکن است یک ماه یا بیشتر زمان ببرد.

ofoghweb.ir

3. فاز نهایی طراحی سایت اختصاصی، برنامه نویسی است

بعد از پایان مرحله تبدیل قالب گرافیکی به سند HTML وارد مرحله نهایی کار طراحی سایت اختصاصی می شویم که بخش برنامه نویسی سایت است.

برنامه نویسی خود پروژه از ابتدای کار هم انجام شده و جلو رفته اما به چه صورت؟

وقتی که ما فایل پروپوزال را به شما ارائه می دهیم در واقع تمامی نیازهایی که دارید مربوط به بخش پایگاه داده یا Database شما برآورد شده، جداول پایگاه داده ایجاد شده، رابطه ها ایجاد شده، پنل ادمین سایت کامل شده و برنامه نویس آماده است تا هر زمان که فایل HTML یا سند HTML پروژه به دستش رسید بتواند کار نهایی سایت را پیاده سازی بکند.

این مرحله هم با توجه به نوع پروژه و میزان کاری که لازم دارد تا انجام شود بین 2 تا 3 ماه زمان می برد.

ofoghweb.ir

اگر این پروژه از جمله پروژه هایی باشد که ما از قبل فایلی در این زمینه داشته باشیم، با استفاده از آن فایلها می توانیم در زمان شما صرفه جویی کنیم.

در این مرحله برنامه نویس، وب سایت استاتیک و ساده HTML و CSS را به یک وب سایت پویا و داینامیک تبدیل می کند. یعنی بعد از این مرحله شما می توانید از وب سایتان استفاده کنید، تمامی بخش ها مانند بخش ورود، ثبت نام، بخش خرید و … را تست کنید.

پس این سه مرحله یعنی “طراحی گرافیک” و “ کدنویسی بخش فرانت اند (Front End) ” و ” برنامه نویسی بخش بک اند (Back-End) ” که توسط برنامه نویس انجام می شود سه مرحله اصلی کار است.

قبل از این سه فاز، مرحله تحقیق و نیازسنجی از کسب و کار و ارائه پروپوزال بود.

بعد از پایان یافتن تمامی این مراحل می رسیم به مرحله تست سایت.

مرحله تست یا دیباگ (Debug) پروژه

در این مرحله وب سایت طراحی شده رو در اختیار یک یا دو فرد عادی قرار می دهیم و از آنها می خواهیم از بخش های مختلف سایت بازدید کنند و فعالیتی را در آن انجام دهند.

در این مرحله ایرادها و باگ های سایت مشخص می شوند و تیم طراحی این مشکلات را برطرف خواهد کرد.

پشتیبانی توسط تیم افق وب

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تمامی وب سایت هایی که توسط تیم افق وب طراحی شده باشند دارای پشتیبانی می باشند و شما می توانید با خیال راحت سایتتان را در این مدت لانچ و تبلیغات کسب و کارتان را شروع کنید.

در حین کار هر زمان که به مشکلی برخورد کردید میتوانید با تیم پشتیبانی افق وب تماس گرفته و برای رفع مشکل احتمالی تلاش کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و توانسته باشد یک نگاه کلی و اجمالی از مراحل طراحی سایت اختصاصی در اختیار شما قرار داده باشد.

پروژه هایی که ما در افق وب برای مشتریان خود انجام می دهیم کاملا سفارشی و ویژه طراحی و پیاده سازی می شوند. در واقع ما کمتر از فایل های آماده استفاده می کنیم، مگر در مواقعی که واقعا محدودیت زمانی داشته باشیم.

در افق وب چون کار کاملا سفارشی انجام می شود، دقیقا مطابق سلیقه و نیاز شما خواهد بود و با کمترین میزان خطا و باگ به شما تحویل داده می شود.

برای آگاهی از تعرفه طراحی سایت اختصاصی به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر: