بسیاری از افراد به دلیل مشغله‌های زیاد امکان خرید حضوری ندارند، به همین دلیل به خرید آنلاین رو می‌آورند. یکی از مواردی که افراد نمی‌توانند برای آن وقت بگذارند، خرید پوشاک و یا همان لباس است. خرید پوشاک یکی از مهم‌ترین انواع خرید‌های آنلاین است و فروشندگانی که قصد فروش انواع لباس را دارند باید دقت نظر داشته باشند و بتوانند نیاز کاربران را برطرف و آنها را جذب کنند تا از آنها خرید کنند. بزرگ‌ترین و بهترین بستر برای فروش اینترنتی پوشاک، سایت است.

اما اینکه شما سایتی را طراحی کنید و صرفاً تصاویر لباس‌ها را در آن آپلود کنید و منتظر فروش چند صد میلیونی در آن باشید، نگاه بسیار خوش‌بینانه‌ و غیر منطقی‌ای است. برای طراحی سایت پوشاک باید برخی عوامل و نکات مهم در نظر گرفته شود و با کمک افراد متخصص در این زمینه اقدام به طراحی و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود نمایید. در ادامه به نکات مهم طراحی سایت پوشاک و همچنین عوامل وابسته به آن اشاره خواهیم کرد.

عوامل و نکات مهم طراحی سایت پوشاک

کلیه‌ی سایت‌های فروشگاهی برای رشد و پیشرفت باید برخی نکات و عوامل را در نظر بگیرند، اینکه مدت زمان زیادی از طراحی سایت شما گذشته است اما در صفحه جستجوی گوگل رتبه‌‌ی خوبی کسب نکرده‌اید، یعنی به نکات و عوامل موثر در طراحی سایت پوشاک توجه نکرده و صرفاً بر اساس زیبایی و علایق خودتان پیش رفته‌اید. برای طراحی سایت پوشاک برخی نکات عمومی بوده و مربوط به کلیه‌ی سایت‌های فروشگاهی است و برخی نکات، تنها مختص فروشگاه‌های اینترنتی پوشاک می‌باشد.

در ادامه ابتدا به نکات مهم طراحی سایت پوشاک به صورت عمومی و سپس به صورت اختصاصی خواهیم پرداخت.

نکات مهم طراحی سایت پوشاک – مختص کلیه‌ی سایت‌های فروشگاهی

به این موضوع توجه داشته باشید که سالانه سایت‌های فروشگاهی بسیاری طراحی می‌شوند، اما تعداد بسیار کمی از آنها برند شده و به کار خود ادامه می‌دهند. حیات سایت پوشاک شما در گرو مجموعه‌ای از عواملی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

برای کسب نتیجه بهتر و دریافت اطلاعات جامع در خصوص نحوه طراحی سایت پوشاک، با متخصصین طراحی سایت افق وب مشورت کنید و بهترین نتیجه را کسب نمایید.

1. بشناسید، سپس عمل کنید.

اینکه لباس‌های سایت شما مناسب چه افرادی است، کودک؟ خانم؟ آقا؟ جوان؟ مسن و … همه در طراحی سایت تأثیرگذار هستند. مخاطب و نیاز آنها اولین قدم برای شیوه طراحی سایت است. حتی اینکه قیمت‌های پوشاک سایت در چه بازه‌ای است نیز در نحوه تصمیم‌گیری برای طراحی سایت مهم و اثرگذار است.

پیش از هر چیز از همه‌ی جزئیات طراحی سایت و موارد مربوط به آن، چک لیست تهیه کنید و آن را در اختیار طراحان سایت خود قرار دهید و با هم‌فکری آنها نسبت به طراحی یک سایت حرفه‌ای و استاندارد اقدام نمایید.

2. کاربر را به سادگی و درست راهنمایی کنید.

پس از ورود کاربر به صفحه اصلی باید چیدمان سایت، مانند دسته‌بندی، منو، دکمه خرید و … را طوری طراحی کنید که کاربر با چند کلیک ساده و بدون مشکل بتواند به صفحه خرید هدایت شود و خرید خود را انجام دهد، اینکه کاربر مجبور به گشتن در صفحه باشد تا هدف خود را پیدا کند، موجب از دست رفتن مشتری می‌شود.

پوشاک سایت را با دسته‌بندی‌های معقول و کاربردی، از کل به جزء تعیین کنید تا کاربران به زحمت نیفتند.

3. با فونت و تصاویر سلیقه‌ی خود را به نمایش بگذارید.

انتخاب فونت و تصاویر مناسب
انتخاب فونت و تصاویر مناسب سایت پوشاک

قالب‌های آماده سایت و فونت‌های پیش فرض آن، به شما در فروش و جذب مشتری، کمک بسیاری نمی‌کند و کاربر با دیدن تصاویر آماده و فونت‌های همیشگی پی به بی‌کیفیت بودن مجموعه شما خواهد برد. کمااینکه محصولات خوب و با کیفیتی ارائه دهید.

برای اینکه خلاق و حرفه‌ای بودن مجموعه خود را به نمایش بگذارید، حتماً از بنرها و تصاویر اختصاصی مجموعه خود استفاده کنید، در کنار تصاویر، فونتی انتخاب کنید که علاوه بر خوانا بودن حروف و اعداد، کمتر بتوان آن را در سایت‌های دیگر پیدا کرد. البته هر فونتی مناسب طراحی سایت نخواهد بود و در این زمینه نیز، نیاز به مشورت با افراد کاربلد خواهید داشت.

4. ردپای برند خود را در همه‌ی قسمت‌های سایت ثبت کنید.

محتوا و تصویر، دو عنصر مهم در شکل‌‌گیری سایت شماست. هر چه این دو عنصر حرفه‌ای، یونیک‌تر و ساخته مجموعه خودتان باشد، نیمی از مسیر طراحی سایت پوشاک حرفه‌ای را طی نموده‌اید. تصاویر و محتوایی را در سایت خود منتشر کنید که پس از طی مدت زمان کوتاهی افراد بتوانند بین محتوانویسی شما و دیگر سایت‌ها تمایز ویژه قائل شود و در صورتی که در سایت‌های دیگر از تصاویر و یا محتوای شما استفاده شد، بتوانند منبع اصلی آن را تشخیص دهند.

5. رابط و تجربه کاربری ویژه داشته باشید.

Ux و Ui یک دنیای عظیم و پُر از نکته است. Ux و Ui سایت‌های فروشگاهی به دلیل، هدایت بهتر کاربر به سمت دکمه خرید از اهمیت بالایی برخوردار است، آنچه کاربران می‌خواهند این است که با چند کلیک به صفحه درگاه پرداخت برسند. به همین دلیل جایگاه قرارگیری هر المان و دکمه (ux) و نحوه طراحی، رنگ‌بندی و شیوه ارائه آن در سایت (ui) از اهمیت‌های بسیاری برخوردار است.

توجه داشته باشید، اینکه شما و طراح به اتفاق نظر می‌رسید که یک ux و ui را برای سایت پیاده سازی کنید به معنای عالی بودن آن طرح نیست و پس از یک بازه‌ی زمانی مشخص مثلاً دو الی سه ماه، می‌توانید رفتار کاربران را با ابزارهای مختلف آنالیز کرده و نقاط قوت و ضعف ux و ui خود را تحلیل کنید و پس از گذشت شش الی هشت ماه نسبت به بهبود آن اقدام نمایید.

می توانید برای مطالعه بیشتر نگاهی به مقاله چه تفاوتی بین UI خوب و UX خوب وجود دارد؟ بیندازید و با این دو مفهوم بیشتر آشنا شوید.

ofoghweb.ir

6. سایتی مناسب برای همه‌ی افراد با انواع سیستم‌ها و تلفن همراه طراحی کنید.

اینکه سایت‌ها طوری طراحی شوند که ریسپانسیو (resposive) باشند و کاربران با انواع سیستم و مروگر و یا تلفن همراه پس از ورود به سایت احساس راحتی کرده و پس از مدت زمان کوتاهی بتوانند، اقدام به خرید کنند، از مهم ترین نکات طراحی یک سایت است.

بسیاری از سایت‌ها صرفاً تمرکز خود را بر روی نسخه سیستم یعنی لپ‌تاپ و کامپیوتر می‌گذارند، که کار درستی نیست زیرا در دنیای امروزه طبق آمارها به دلیل دسترسی بیشتر و بهتر، نیمی از سرچ‌ها در گوگل با تلفن همراه انجام می‌شود و این موضوع بسیار مهمی است و نیاز به توجه ویژه دارد.

7.سرعت سایت‌تان را با سرعت نور تنظیم کنید!

سرعت لود پایین یک سایت کاربران را خسته می‌کند. ممکن است شما پوشاک بسیار عالی و با قیمت خوبی در سایت خود بارگذاری کرده باشید، اما کاربر تا زمانی که نتواند در کمترین زمان ممکن محصولات را ببیند و یکی از آنها را انتخاب کند، بقیه کارهای دیگر تقریباً بیهوده خواهد بود.

سرعت سایت، پنجره‌ی ارتباط با مخاطبین سایت است. هر چه سرعت سایت بیشتر باشد فرصت گشت و گذار بیشتری به کاربران در صفحات مختلف سایت خواهید داد و بازدید کاربران از صفحات بیشتر موجب ارتقای سایت شما می‌شود.

نکات مهم طراحی سایت پوشاک – مختص طراحی سایت پوشاک

مواردی که پیش از این گفتیم، برای انواع سایت فروشگاهی مشترک هستند و تا حدودی نکات مهم طراحی سایت و عوامل موثر برای رشد و پیشرفت انواع سایت‌های فروشگاهی است.

در ادامه نکات مهم طراحی سایت پوشاک به صورت اختصاصی، تنها برای این سایت‌ها گفته خواهد شد:

1.تصویر لباس‌ها، اولین، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین برای شروع فروش است.

تصاویر واقعی
تصاویر واقعی

در خرید آنلاین، اینکه شما محصول‌تان را چگونه ارائه می‌دهید، یک هنر است؛ زیرا مشتریان باید از طریق تصاویر تصمیم به خرید بگیرند. پس، پیش از هر چیزی برای انتخاب تصاویر پوشاک در سایت به موارد زیر توجه کنید:

  1. تصاویر با واقعیت محصولات کاملاً تطابق داشته باشد.
  2. به هیچ وجه از عکس‌های مشابه با محصول که در گوگل موجود است، استفاده نکنید.
  3. از زاویه‌های مختلف لباس، عکس‌برداری کنید.
  4. عکاسی طوری انجام شود که رنگ‌های مختلف لباس‌، به واقعیت نزدیک باشد.
  5. اگر لباس‌ها در رنگ‌های مختلف موجود هستند، از همه‌ی رنگ‌ها عکس تهیه کنید و در سایت بارگذاری نمایید.

2. لباس‌ها در جایگاه اصلی‌شان، نمای بیشتری دارند.

حتماً برای عکاسی از مانکن‌های زنده استفاده کنید، این کار باعث می‌شود افراد به محصولات شما بیشتر اعتماد کنند، همچنین از مانکن‌ در سایزهای مختلف بهره بگیرید، این کار باعث می‌شود افراد در سایزهای مختلف بتوانند به سایز لباس‌های شما اعتماد کنند.

3. برای خرید پوشاک راهنمای دقیق و استاندارد در نظر بگیرید.

جدولی برای راهنمای سایز پوشاک در نظر بگیرید و انواع سایزهای M، L، XL و … را سایز دقیق دور کمر، دور بازو و … آنها را به صورت واضح در سایت مشخص کنید تا افراد سایز انتخابی خودشان را برگزینند. از راهنمایی کردن افراد به صورت سایز 1 مناسب 36 تا 40 خودداری کنید. زیرا در بسیاری از مواقع این روش موجب نارضایتی افراد می‌شود. بهترین کار اعلام سایز دقیق لباس‌ها است.

4. تخفیف یکی از اصلی‌ترین، عوامل خرید لباس است!

 تخفیف را جدی بگیرید
تخفیف را جدی بگیرید

در صفحه اصلی، باکس تخفیف‌‌های ویژه قرار دهید و هر چند وقت یک‌بار جشنوارهای تخفیف ویژه بگذارید و لباس‌ها را از این طریق تبلیغ کنید، بسیاری از خریدهای اینترنتی انواع پوشاک با استفاده از تخفیف‌‌های ویژه انجام می‌شود و تعداد بازدید سایت در این شرایط افزایش داشته و به مرور موجبات رشد سایت فراهم خواهد شد.

برای راه‌اندازی سایت پوشاک در سریع‌ترین زمان ممکن و با بیشترین بازدهی با استفاده از نکات مهم طراحی سایت پوشاک که گفته شد، با تیم افق وب در تماس باشید.

سوالات متداول

چه طور می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن سایت پوشاک راه‌اندازی کرد؟

  • برای این کار پس از تصمیم‌گیری نهایی می‌توانید با طراحان افق وب ارتباط برقرار کنید و در سریع‌ترین زمان و با بهترین کیفیت سایت مد نظر خود را تحویل بگیرید.

برای راه‌اندازی سایت لباس نیاز به عکاسی حرفه‌ای است؟

  • بهترین راه برای فروش بیشتر این است که تصاویر عکس‌ها کاملا مطابق با اصل آنها باشد و به صورت کاملا حرفه ای عکاسی شده باشد. این کار به کاربر القا می کند که شما برای او ارزش قائل هستید.

چه مدت طراحی سایت لباس طول می‌کشد؟

  • پروسه ایده، طراحی تا اجرای طراحی سایت تقریباً بین 3 هفته تا 2 ماه خواهد بود. البته اگر یک سایت کاملا اختصاصی بخواهید شاید کمی این پروسه طولانی تر شود.