زندگی این روزها به شدت ما را به اینترنت و فضای آنلاین وابسته کرده است. تقریبا کاری وجود ندارد که نشود در این بستر انجام داد یا در مورد آن اطلاعات کسب کرد. اما این فضا برای کودکان شاید کمی پیچیده باشد. به این معنا که آنها نیاز دارند تا در محیطی آنلاین متناسب با سن خودشان فعالیت کنند. این موضوع ضرورت راه اندازی و طراحی سایت کودکان را برای ما روشن میکند.

طراحی سایت کودکان میتواند با اهداف مختلفی صورت بگیرد. آموزشی, تفریحی, علمی و هر دلیل دیگر. اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که تمام ابعاد و زوایای این سایت ها باید متناسب با کودکان و فضای ذهنی  آنها باشد.

اهمیت محدوده ی سنی برای طراحی سایت کودکان

در طراحی سایت های مختلف برای توضیح مخاطب قشر خاصی مد نظرمان بود برای مثال هنرمندان و یا ورزش کاران و باید متناسب با خواسته ها و نیازهای آنها به طراحی سایت میپرداختیم. اما برای طراحی سایت کودکان با یک گروه خاص طرف نیستیم بلکه مخاطبهای ما دارای محدوده ی سنی خاصی هستند.

طراحی سایت کودکان
اهمیت محدوده ی سنی برای طراحی سایت کودکان

برای مثل طرحی سایت کودک برای گروه های سنی 6تا 8 سال بسیار متفاوتتر از طراحی سایت برای گروه سنی 9 تا 12 سال است. روحیات, نیازها, طرز تفکر و … در این دو گروه بسیار متفاوت است.

پس قبل از انجام هر کاری باید بدانیم که برای چه گروه سنی باید طراحی سایت کودک انجام دهیم.

در قدم بعد جنسیت کودکان اهمیت دارد. خواسته ها و روحیات پسرها و دختران از سن 9 سال به بالا متفاوت خواهد شد و باید به این نکته نیز توجه کرد.البته قصد ما از توضیح این نکته این نیست که باید برای این دو گروه دو سایت مجزا طراحی کرد خیر .

این کار هم زمان بر است و هم هزینه های بسیاری را به همراه خواهد داشت. برای حل این مشکل بهتر است دو بخش مجزا برای سایت تعریف شود تا سبب جذب هر دو گروه شود و آمار سایت بالا برود.

طراحی سایت برای نوجوانان

نوجوانان (محدوده ی سنی 13 سال به بالا) بسیار متفاوت تر از سایر سنین هستند و بهتر است نگاهی متفاوت به این گروه داشته باشیم. در این سن آنها بیشتر تمایل به بزرگسال بودن دارند و از این بیزار هستند که با گروه های کودکان مقایسه شوند. جهت طراحی سایت برای این سن بهتر است از المان ها و نمادهایی استفاده کنید که حس بزرگ بودن را به آنها القا کند.

متون نوشتاری در طراحی سایت کودکان

یکی از چالش برانگیز ترین بخش های طراحی سایت برای کودکان بخش نوشتاری و فونت هاست. برای گروه های سنی که توانایی خواندن ندارند بهترین انتخاب تایپوگرافی و استفاده از عکس نوشته ها می باشد. در طراحی سایت کودکان فونت ها را زیاد تغییر ندهید و از اندازه های بزرگ استفاده کنید تا خواندن و درک مطالب برای کودکان راحت تر باشد.

هر چه سن کودک کمتر باشد فونت انتخابی سایت باید بزرگتر باشد. از تصاویر مرتبط در کنار نوشته ها استفاده کنید این کار تاثیر بسیاری بر کودک خواهد گذاشت.

برای نوجوانان این محدودیت فونت و قلم های نوشتاری بسیار کمتر خواهد شد و شما قدرت مانور بیشتری خواهید داشت.

همانقدر که فونت اهمیت دارد زبان نوشته ها و بیان نیز دارای اهمیت است. زبان نوشتاری سایت نباید رسمی و خشک و پر از کلمات سخت باشد. متن را با بیانی ساده و قابل فهم برای کودک بنویسید.

گرافیک و ظاهر سایت

آن چیزی که کودکان را مشتاق ماندن در وب سایت میکند رنگ ها و تصاویر و جذابیت های بصری است.

در طراحی سایر وب سایت ها همیشه توصیه به استفاده از محتوایی قوی بود و ظاهری ساده بود اما در این موزد محتوای شما باید خلاصه و کوتاه باشد تا کودک را خسته نکند اما در مقابل گرافیک و ظاهر سایت باید تا حد امکان پر رنگ و لعاب و کودک پسند باشد.

بد نیست در بخش هایی از وب سایت خود برای تشویق کودکان به ماندن از بازی ها استفاده کنید. بازی هایی که در کنار سرگرمی جنبه ی آموزشی نیز داشته باشد.

نظارت والدین

طراحی سایت کودکان
نظارت والدین

فراموش نکنید که والدین کودکان ناظران اصلی در طراحی سایت کودکان هستند آنها در ابتدا از بخش های مختلف وب سایت کودک دیدن میکنند و یا ممکن است کودک خود را در هنگام استفاده از سایت همراهی کنند.

والدین باید بابت بخش های مختلف سایت کودک اطمینان لازم را به دست بیاورند تا بتوانند اجازه دهند کودک به صورت آزادانه در آن فعالیت کند. این نظارت والدین میتواند بسیار مفید باشد و باید از نظرات و پیشنهادهای آنها به بهترین شکل استفاده کنید.

مقالات

بهتر است در وب سایت کودکان بخش برای ارائه ی مقالات قرار داده شود. اما مخاطب این مقالات باید والدین باشند. این مقالات میتواند در زمینه های روانشناسی و آ»وزشی و تربیتی باشد. موضوعاتی که دغدغه‌ی والدین است و آنها نیاز به مطالعه ی آنها دارند.

این مقالات باید مدام به روز رسانی شود تا بتواند کاربر را با سایت همراه کند و آمار بازدید سایت را بالا ببرد.

امکانات لازم در یک سایت کودک

در طراحی سایت کودکان بسته به اینکه با چه هدفی طراحی شده باشد امکانات اولیه‌ی زیر را میتوان لحاظ کرد؛

  • حساب کاربری مجزا برای هر کاربر
  • بخش نظرسنجی
  • گالری تصاویر و ویدیوها
  • خبرنامه
  • بخش رزرو و فروش آنلاین محصولات کودکان( در صورتی که سایت فروشگاهی است)
  • ریسپانسیو بودن
  • بخش بازی و سرگرمی ها
  • بخش آموزش
  • موسیقی و پادکست های مختص کودکان
  • و…

هزینه ی طراحی سایت کودکان

طراحی سایت کودکان
هزینه ی طراحی سایت کودکان

این که طراحی سایت کودک چه میزان هزینه دارد به عوامل بسیاری بستگی دارد. امکاناتی که شما برای وب سایت خود انتخاب میکنید و هزینه های هاست و دامنه و نوع قالب های مورد نیاز همه در هزینه ی نهایی طراحی سایت شما تاثیر گذار خواهد بود.

 

امیداواریم اطلاعات این مقاله شما را برای طراحی یک سایت کودک راهنمایی کرده باشد در صورتی که قصد دارید طراحی سایت خود را به افق وب بسپارید به برگه ی درخواست طراحی سایت مراجعه کنید.