برای طراحی و راه اندازی سایت حتی اگر از تیم طراحی سایت کمک می گیرید، لازم است با یک سری اطلاعات و اصطلاحات آشنا شوید. در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در مورد انواع سرورها به خصوص در رابطه با خرید سرور مجازی در اختیارتان قرار دهیم.

سرور چیست؟

به ابر کامپیوترهای همیشه روشن که از لحاظ سخت افزاری بسیار قدرتمند هستند و با در اختیار داشتن یکسری امکانات قادر خواهند بود میزبانی یک یا چند سایت را بر عهده بگیرند، “سرور” گفته میشود. مرکزی که سرورها در آن نگهداری میشوند و باید دارای شرایط خاصی باشند دیتا سنتر نامیده میشود.

برای انتخاب یک سرور مناسب جهت راه اندازی سایت لازم است تا با انواع آن آشنا شوید. سرور مجازی یکی از انواع سرورها و یک ابزار مدیریتی بسیار کاربردی، با دسترسی های بیشتر از یک هاست اشتراکی می باشد.

اما سوال اینجاست که خرید سرور مجازی چه مزیتی دارد؟ بهتر است سرور مجازی خرید کنیم یا سرور اشتراکی یا …؟ با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

انواع سرورها

خرید سرور مجازی
انواع سرورها

سرورها را بر اساس هدفی که دارند از لحاظ تخصیص منابع  به انواع سرورهای اختصاصی, سرورهای اشتراکی و سرورهای مجازی تقسیم میکنند. این سرورها در تخصیص منابع متفاوت هستند.

1. سرورهای اختصاصی

کاربران و صاحبان وب سایتهایی که از سرور اختصاصی استفاده می کنند از پردازنده، RAM، فضای دخیره‌سازی و پهنای باند کاملا اختصاصی بهره مند می شوند.

سرور اختصاصی مناسب چه وب سایتها و حوزه کاری است؟

وب سایتهای پربازدید مانند شرکت ها, سازمانهای بزرگ و فروشگاههای آنلاین از آنجایی که نیاز به امنیت و سرعت بالا, پهنای باند مناسب و دسترسی زیاد برای نصب هر گونه نرم افزار دارند, باید از سرورهای اختصاصی استفاده کنند.

سرورهای اختصاصی یک انتخاب مناسب برای گروه هایی است که در زمینه توسعه وب و اپلیکیشن فعالیت میکنند. زیرا نصب انواع نرم افزار و ایجاد تغییرات در آنها در سرورهای اختصاصی محدودیتی ندارد. ضمن اینکه پاسخگویی به نرم افزارهای مختلف به دلیل انعطاف بالای این سرورها امکان پذیر است.

هزینه سرورهای اختصاصی به مراتب از سایر سرورها بالاتر است. عواملی چون نوع سیستم‌عامل، منابع و منطقه جغرافیایی در تعیین هزینه نهایی سرورهای اختصاصی بسیار تعیین کننده هستند.

2. سرورهای اشتراکی

سرورهای اشتراکی به صورت مشترک در اختیار کاربران قرار میگیرند. به این صورت که ممکن است چندین هاست و سایت روی یک سرور قرار داشته باشند. این نوع سرورها به طبع دارای مزایا و معایبی هستند که در مقاله خرید سرور به طور مفصل به آنها پرداخته ایم.

خرید سرور مجازی

خرید سرور مجازی
خرید سرور مجازی

سرور مجازی یا VPS مخفف عبارت Virtual Private Server است. سرور مجازی یک قسمت کوچک از یک سرور است مانند واحدی از آپارتمان, همانطور که یک واحد آپارتمان می خرید با تهیه سرور مجازی تمام فضای سرور مجازی به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اما سایر بخشها مانند شبکه و دسترسی به سرور، قسمتهای اشتراکی هستند.

خرید سرور مجازی ایرانی یا خارجی؟

برای خرید سرور مجازی باید به موقعیت جغرافیایی کاربران و منابعی که از آن استفاده میشود, دقت کرد. اگر کاربران وب سایت مورد نظر در ایران قرار دارند بهتر است از سرور مجازی ایرانی استفاده شود.

برای داشتن یک انتخاب خوب در خرید سرور مجازی بهتر است از یک مشاور متخصص در این زمینه مشورت بگیرید و از راهنمایی های آن بهره مند شوید.

ویژگی های سرور مجازی

از جمله ویژگی های سرور مجازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم؛

  • در اختیار داشتن IP اختصاصی
  • مقرون به صرفه بودن
  • امکان مدیریت سرور به طور کامل با دسترسی به کنترل پنل سرور
  • اختصاصی بودن منابع پردازنده، حافظه اصلی و فضای ذخیره‌سازی اطلاعات
  • امکان مدیریت اختصاصی از راه دور
  • امکان میزبانی تعداد بالایی وب‌سایت بدون محدودیت
  • امکان نصب سیستم عامل ویندوز یا لینوکس بسته به نیاز کاربر بر روی سرور
  • امکان نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز
  • امکان ارتقای منابع در بازه زمانی کم
  • امکان عیب‌یابی سریع و انتقال اطلاعات

انوع سرورهای مجازی

سرورهای مجازی را میتوان بر اساس مجازی ساز, تکنولوژی و سیستم عامل به دسته های مختلف تقسیم کرد, از جمله موارد زیر؛

  1. سرور مجازی لینوکس
  2. سرور مجازی ویندوز
  3. سرور مجازی اختصاصی
  4. سرور مجازی اشتراکی
  5. سرور مجازی ابری

خرید سرور مجازی ابری

شرکتهای ارائه دهنده سرور, دارای تعداد زیادی سرور هستند که بهترین حالت برای استفاده از تعداد زیاد سرور, اتصال آنها به یکدیگر و ایجاد فضایی ابری است.

خرید سرور مجازی
خرید سرور مجازی ابری

سرورهای اختصاصی که ممکن است در مکان های مختلفی وجود داشته باشند با تکنیک ها و روش هایی پیچیده به یکدیگر وصل میشوند و تبدیل به یک سرور با منابع بسیار خواهند شد. این فضا را یک “فضای ابری” می نامیم. این فضا سپس به قسمتهای کوچک تقسیم شده و یک “سرور مجازی ابری” را تشکیل میدهد.

از جمله ویژگی های سرورهای مجازی ابری میتوان به سرعت و انعطاف پذیری بالا, هزینه پایین و مقرون به صرفه, امنیت خوب و فضای ذخیره سازی بسیار اشاره کرد.

در صورتی که قصد دارید طراحی سایت خود را به تیم افق وب بسپارید به برگه  سفارش طراحی سایت  مراجعه کرده و درخواست خودتان را ثبت کنید.

ofoghweb.ir

کاربردهای سرور مجازی

از سرورهای مجازی برای وب سایتهای پربازدید که هاست پاسخگوی آنها نیست، مانند وبسایتهای فروشگاهی, آموزشی و … میتوان استفاده کرد.

پیشنهاد می کنیم نگاهی به مقاله میزبانی وب بیندازید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

سوال های متداول خرید سرور مجازی

✔سرور مجازی اختصاصی چیست؟

  • یک سرور اختصاصی پر قدرت که توسط نرم افزارهای مجازی سایز به سرورهای مجازی کوچکتر تقسیم شده و دارای منابع سخت افزاری و نرم افزاری مجزا برای هر قسمت می باشد را یک سرور مجازی اختصاصی می نامند.

✔چه تفاوتی بین vps , vds وجود دارد؟

  • در سرور مجازی اختصاصی (vds) سیستم عامل ها مجزا هستند و منابع هر vds منجر به همان vds می باشد و بر دیگری تاثیرگذار نیست. در صورتی که تمامی vps ها از هسته سیستم عامل سرور اصلی استفاده می کنند.

✔چه زمانی خرید سرور مجازی مناسب است؟

  • اگر می‌خواهید هاست اشتراکی خود را به پلن‌هایی بالاتر از آنچه در هاست اشتراکی ارائه شده ارتقا دهید و یا در صورتی که تمایل دارید کنترل بیشتری روی منابع سرور خود داشته باشید می‌توانید از سرور مجازی استفاده کنید. سرور مجازی به شما امکان دسترسی به روت سرور و نصب SSL و سایر نرم افزارهای مورد نیاز شما را به شما می‌دهد.
  • افرادی که از هاست اشتراکی استفاده میکنند و قصد دارند از منابع بیشتری بهره مند شوند, میتوانند به سراغ سرور مجازی بروند. با سرورهای مجازی این افراد میتوانند کنترل بیشتری روی منابع خود داشته باشند. در هاست اشتراکی تضمینی برای رم و cpu وجود ندارد اما در سرورهای مجازی با دسترسی به روت امکان اعمال تغییرات لازم وجود خواهد داشت.