برای راه اندازی و طراحی سایت، خرید سرور و انتخاب سروری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. اما سرور چیست؟ یک سرور مناسب چه ویژگی هایی دارد؟ و اصلا چه ضرورتی به خرید سرور است؟ همه این سوالها را در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه برای طراحی سایت به آن نیاز دارید!

برای طراحی سایت در ابتدا باید بسترهای مناسب آن را فراهم کنیم. انتخاب و خرید سرور و هاست مناسب، اولین قدمها برای راه اندازی و شروع به کار سرور است. سرورها کامپیوترهای بسیار بزرگ و قدرتمند, با منابع بالا و همیشه روشن هستند که کاربران در زمان های مختلف میتوانند از آن پاسخ دریافت کنند.

در ادامه در مورد خرید سرور، انواع و نحوه عملکرد آنها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهیم.

سرور چیست؟

سرورها سیستم های سرویس دهنده ای هستند که برای کنترل, مدیریت و میزبانی وب سایت ها از آنها استفاده می کنیم. از سرور میتوان برای میزبانی چندین سایت نیز استفاده کرد که در ادامه به توضیح بیشتری در این مورد می پردازیم.

خرید سرور
تعریف سرور

معمولا سرورها در محیطی به نام دیتا سنتر قرار دارند. در صورتی که سرورهای را با نرم افزارهایی به چند بخش تقسیم کنند، هر بخش جدید را “سروری مجازی” می گویند.

دیتا سنتر

دیتا سنتر به محلی گفته می شود که صدها یا هزاران سرور در آن نگهداری میشود. ساختمان دیتا سنتر دارای بخش های مختلفی چون اتاق کنترل، اتاق سرور، ژنراتورها، تاسیسات خنک‌سازی، انبار سخت افزار، اتاق UPS و Battery Backup، اتاق نگهداری از وسایل اطفای حریق و اتاق مدیریت شبکه می باشد.

خرید سرور

گفتیم سرورها کامپیوترهای بزرگی هستند که به صورت 24 ساعته روشن می باشند. این ابر کامپیوترها دارای سیستم عاملهای مخصوص به خود هستند از جمله سیستم عامل لینوکس و ویندوز.

در هنگام خرید سرور توجه به نوع سیستم عامل بسیار مهم است. هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که باید متناسب با نیاز وب سایت ها انتخاب و خریداری شوند.

ویژگی های یک سرور

  • انحصاری‌بودن منابع سخت‌افزاری
  • قابلیت افزایش و ارتقا سخت‌افزار سرور
  • اتصال دائمی به اینترنت
  • سرعت عملکرد بسیار بالا
  • قدرت پردازش و قدرت محاسباتی سریع
  • امنیت بالا
  • امکان پیاده‌سازی Raid نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بر روی سرور

انواع سرور

خرید سرور
انواع سرور

سرورها را بر اساس هدفی که دارند از لحاظ تخصیص منابع  به انواع سرورهای اختصاصی, سرورهای اشتراکی و سرورهای مجازی تقسیم میکنند. این سرورها در تخصیص منابع متفاوت هستند.

برای ثبت درخواست طراحی سایت خود توسط تیم افق وب به برگه سفارش طراحی سایت مراجعه کنید.

ofoghweb.ir

سرورهای اختصاصی

کاربران و صاحبان وب سایتهایی که از سرور اختصاصی استفاده می کنند از پردازنده، RAM، فضای دخیره‌سازی و پهنای باند کاملا اختصاصی استفاده می کنند.

افراد فعال در چه حوزه کاری باید از سرورهای اختصاصی استفاده کنند؟

وب سایت های پربازدید مانند شرکتها, سازمانهای بزرگ و فروشگاههای آنلاین از آنجایی که نیاز به امنیت بالا, سرعت بالا, پهنای باند مناسب و دسترسی زیاد برای نصب هر گونه نرم افزار دارند, باید از سرورهای اختصاصی استفاده کنند.

سرورهای اختصاصی یک انتخاب مناسب برای گروه هایی است که در زمینه توسعه وب و اپلیکیشن فعالیت میکنند. زیرا نصب انواع نرم افزار و ایجاد تغییرات در آنها در سرورهای اختصاصی محدودیتی ندارد.

  • نکته دیگر اینکه پاسخگویی به نرم افزارهای مختلف به دلیل انعطاف بالای این سرورها امکانپذیر است.

هزینه سرورهای اختصاصی به مراتب از سایر سرورها بالاتر است. عواملی چون نوع سیستم‌عامل، منابع و منطقه جغرافیایی در تعیین هزینه نهایی سرورهای اختصاصی بسیار تعیین کننده هستند.

سرورهای اشتراکی

سرورهای اشتراکی به صورت مشترک در اختیار کاربران قرار می گیرد. به این صورت که ممکن است چندین میزبانی وب (هاست) و سایت روی یک سرور قرار داشته باشند. این نوع سرورها به طبع دارای مزایا و معایبی هستند از جمله:

مزایای سرورهای اشتراکی

  • سرورهای اشتراکی هزینه هایی به مراتب کمتر از سایر سرورها دارند که مناسب و مقرون به صرفه برای کسب و کارهای نوپا و سایت های کوچک و تازه کار است.
  • این سایتها به دلیل بازدید کمی که دارند با سرورهای اشتراکی دچار مشکل نخواهند شد و این نوع سرورها برایشان مناسب خواهد بود.

معایب سرورهای اشتراکی

  • از معایب سرورهای اشتراکی میتوان به محدود بودن منابع و امنیت پایین آن نام برد.
  • همچنین محدود بودن نرم افزارهای ارائه شده در سرورهای اشتراکی باعث شده تا این نوع سرورها مناسب سایتهای شرکتها و سازمانهای بزرگ و پربازدید نباشند.

سرورهای مجازی

خرید سرور
خرید سرور مجازی

سرور مجازی (virtual private server) به سروری فیزیکی گفته میشود که توسط نرم افزارهای مجازی ساز به چندین بخش تقسیم میشود. هر کدام از بخش‌ها به طور مستقل و مجزا به همراه سیستم عامل و اپلیکیشن‌های خود اجرا می‌شوند.

سرورهای مجازی چیزی بین سرورهای اختصاصی و اشتراکی هستند که با هدف کاهش هزینه ها به وجود آمدند. در سرورهای مجازی سایتهایی که روی سرویس دهنده قرار میگیرند، از سرورهای اشتراکی کمتر است و در نتیجه فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.

چرا نمی توان کامپیوتر شخصی را به یک سرور تبدیل کرد؟

همانطور که بالا در تعریف سرور گفتیم, لازم است تا سرور به صورت دائمی و 24 ساعته به اینترنت متصل باشد و خاموش نشود. در صورتی که سرور حتی برای چند لحظه دچار مشکل شود تمامی وب سایت های فعال روی آن از دسترس خارج میشوند. از طرفی دیگر سرور نیاز به سیستمی با سخت افزار و نرم افزارهایی قوی دارد که برای یک کامپیوتر شخصی عملا هزینه بر است.

ضمن اینکه گاهی عملکرد سرور دچار مشکلات فنی میشود که فقط متخصص این حوزه قادر به رفع آن خواهد بود. پس به صرفه نیست که سیستم شخصی را  به یک سرور تبدیل کنیم.

قبل از خرید سرور با سایر سرورها نیز آشنا شوید!

انواع دیگری از سرورها وجود دارند که به دسته های Web سرور, Mail سرور, data server, اپلیکیشن سرور, File سرور, DNS سرور, Game سرور, Media سرور, سرور محاسباتی و proxy server  تقسیم میشوند.

1

Web سرور

این نوع سرور در راه‌اندازی وب‌سایت‌ها و hosting کاربرد دارد.

2

Mail سرور

کاربرد سرور پست الکترونیک برای ارسال و دریافت ایمیل است.

3data server

این نوع سرور در سازمان‌ها، شرکت‌ها جهت بانک اطلاعاتی استفاده میشود.

4

اپلیکیشن سرور

بر روی این سرور، نرم افزار مورد استفاده کاربران سرور نصب می‌گردد که از طریق کامپیوترهای خود می‌توانند به آن، دسترسی داشته باشند.

5

File سرور

این نوع سرور برای اشتراک فایلها مورد استفاده قرار میگیرد.

6

DNS سرور

سروری که بر روی آن سرویس و تنظیمات DNS وب سایت‌ها انجام شده است و وظایف مربوط به Resolve شدن آدرس سرور IP های مربوط به وب سرور، ایمیل سرور و … را در شبکه اینترنت بر عهده دارد.

7

Game سرور

سرور بازی، نوعی از Application Server است. سرور گیم فقط برای نصب بازی بر روی سرور است.

8

Media سرور

این سرور جهت اشتراک گذاری سرویسهای چند رسانه ای تعبیه شده است.

9

سرور محاسباتی

برخی از شرکت ها یا سازمان ها برای امور خود از محاسبات زیاد و مختلفی استفاده می کنند. این حجم بالا از محاسبات باعث می شود تا برای مدیریت بهتر این محاسبات، لازم باشد تا آن ها یک سرور محاسباتی را اجاره نمایند.

10

proxy server

به عنوان یک رابط بین Server اصلی و Client، اطلاعات را از طرفین گرفته و پس از بررسی، به گیرنده ارسال می‌نماید.

سوال های متداول خرید سرور

سرورهای داخلی یا خارجی چه تفاوتی با هم دارند؟

  • تنها تفاوت این سرورها در محل نگهداری سرور است. سرورهای داخلی در خاک ایران نگهداری میشوند و سرورهای خارجی در خاک کشوری دیگر مانند امریکا, کانادا و … . کیفیت, سرعت و امنیت در هیچکدام تفاوتی ندارد. ضمن اینکه در برخی موارد به دلیل تحریم ها سرورهای خارجی امکانات کمی در اختیار کاربران ایرانی قرار میدهند یا در حالت کلی به سایت های ایرانی خدمات ارائه نمی دهند.

هاست چیست؟

  • سرورها کامپیوترهای همیشه روشن و بزرگی هستند که به صورت مجازی به قسمت هایی تقسیم میشوند. هر کدام از این قسمتها را یک هاست می نامند. هاست وظیفه ذخیره اطلاعات مانند کدهای سایت, محتوا, تصاویر و… وب سایت را برای نمایش در اینترنت بر عهده دارد. هاست ها در حالت کلی به دو نوع اصلی هاست ویندوز و هاست لینوکس تقسیم میشوند.

چرا خرید سرورهای داخلی توصیه میشود؟

  • خرید سرورهای داخلی در شرایط تحریم بسیار افزایش یافته است. این سرورها به دلیل نزدیکی مسافت از سرعت بیشتری برای سایت های ایرانی برخوردارند. ضمن اینکه خدمات متفاوتی را ارائه میدهند و در سال های اخیر پیشرفتهای قابل توجهی داشته اند.

up time بودن سرور به چه معنی است؟

  • Uptime بودن میزان زمان در دسترس بودن سرور یا مدت زمان در حال اجرا بودن کامپیوتر سرور در طول سال است. این میزان به صورت درصد بیان میشود و معمولا حالت ایده آل آن 100 یا اعداد نزدیک به 100 است. یک وبسایت باید همیشه آنلاین و در دسترس باشد و هرگونه عدم دسترسی و خطای سرور می تواند به آن وبسایت خسارت هایی از جمله از دست رفتن کاربران را وارد آورد.