هاست مانند یک خانه است. جایی که تمامی اطلاعات و مطالب خود را در آن ذخیره می کنید. اما هاست وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟ چه تفاوتی بین هاست وردپرس و سایر هاستها وجود دارد؟

در این مقاله قصد داریم شما را با وردپرس و هاست وردپرس آشنا کنیم. پس اگر قصد دارید برای کسب و کار خود وب سایت راه اندازی کنید، لازم است کمی در مورد هاست و انواع آن اطلاعاتی را به دست آورید. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

طراحی سایت

در صورتی که کسب و کاری دارید و برای ورود به دنیای آنلاین تصمیم خود را گرفته اید لازم است تا با اصطلاحات و پیش نیازهای طراحی سایت تا حدودی آشنا شوید. سپس برای راه اندازی و طراحی سایت اقدام کنید.

از فضای اینترنت این روزها با عنوان “دنیای آنلاین” یا ” دنیای مجازی” نام میبرند. چون به معنی واقعی کلمه “دنیا” گسترده و بی انتهاست. لذا هر فردی فارغ از اینکه چه کسب و کاری دارد و در چه زمینه ای فعالیت میکند، لازم است با داشتن وب سایت در این دنیا حضور داشته باشد و به فعالیت بپردازد.

آشنایی با هاست

اولین قدم برای طراحی سایت خرید هاست است. اما…

  1. هاست چیست؟
  2. چه کاربردی دارد؟
  3. و چه نیازی به داشتن هاست است؟

سوالاتی هستند که در مقالات گذشته در مورد آنها به طور مفصل اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. برای اینکه با این مفاهیم بهتر آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم به مقاله خرید هاست نگاهی بیندازید.

هاست وردپرس
آشنایی با هاست

یک سایت طراحی شده مجموعه ای از فایل هاست. این فایلها برای اینکه به مخاطب نشان داده شوند به فضایی نیاز دارند تا بارگذاری شوند. این فضا را “میزبانی وب” یا  “هاست” می گویند. دقیقا به همین دلیل در ابتدای مقاله از مثال “خانه” برای تعریف هاست استفاده کردیم.

هاستی که برای هر وب سایت خریداری میشود بخشی از یک سیستم همیشه روشن است. یعنی اگر این سیستم برای لحظه ای خاموش شود، امکان مشاهده وب سایتهای بارگذاری شده روی آن برای کاربران فضای وب وجود نخواهد داشت.

انواع هاست

هاست ها را میتوان به دسته هاستهای اشتراکی, اختصاصی و نیمه اختصاصی تقسیم کرد که هر کدام متناسب با نیاز و کارایی سایت مورد نظر، انتخاب میشوند.

بهترین نوع هاست, هاستهای اختصاصی هستند که دارای بیشترین میزان سرعت و امنیت می باشند. البته تمامی سایت های طراحی شده نیاز به هاست اختصاصی ندارند و این نوع هاست مناسب وب سایت های پربازدید است.

هاست وردپرس چیست؟

هاست وردپرس
هاست وردپرس چیست؟

در ابتدا باید کمی در مورد وردپرس، سایت وردپرسی و مزایای آن بدانیم تا بتوانیم به راحتی مفهوم هاست وردپرسی را بررسی کنیم.

وردپرس

وردپرس مشهورترین و محبوب ترین نرم افزار آنلاین برای طراحی وب سایت است. با استفاده از وردپرس میتوان به راحتی یک وبلاگ یا سایتی فروشگاهی یا هر سایت دیگری با سرعت بالا طراحی کرد.

برای کار با وردپرس نیازی به دانش بالای کامپیوتر یا برنامه نویسی ندارید. تمامی افراد علاقه مند به راحتی میتوانند با بهره بردن از آموزش های موجود در اینترنت و استفاده از دوره های افق وب, به راحتی سایت خود را طراحی کنند.

مزایای وردپرس

از جمله مزایای کار با وردپرس که سبب شده تا این حد محبوب شودT میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • سرعت بالای طراحی سایت در مقایسه با روش های دیگر
  • وجود افزونه های فراوان, متنوع و رایگان
  • سهولت در استفاده و طراحی
  • امنیت خوب
  • تنوع بالای الگو ها
  • هزینه پایین و مقرون به صرفه

مزیتها و ویژگی های هاست وردپرس

هاست وردپرس
مزیتها و ویژگی های هاست وردپرس

هاست وردپرس به بیان ساده یک نوع سرویس میزبانی است که در آن سرورهای ارائه دهنده برای میزبانی وردپرس بهینه سازی شده اند. از مزایای هاست وردپرس میتوان به امکان نصب وردپرس, برخی الگوها و افزونه ها اشاره کرد. ضمن اینکه هاست وردپرس امکان به روزرسانی خودکار وردپرس را نیز فراهم کرده است.

نکاتی که باید در خرید هاست وردپرس در نظر گرفت

برای خرید هاست وردپرس لازم است نکاتی را در نظر بگیرید. در صورت نادیده گرفتن این نکات و ویژگیها قطعا عملکرد خوبی دریافت نخواهید کرد.

  1. در هنگام خریداری هاست وردپرس لازم است که به پهنای باند آن توجه کنید. پهنای باند به این معناست که چه تعداد کاربر میتوانند از سایت شما بازدید کنند. همچنین باید بدانید که در سرویس خریداری شده تا چه میزان امکان انتقال داده وجود دارد.
  2. ظرفیت و رم باید در حد معقولی باشد که با شروع به فعالیت سایت، شما را با مشکل رو به رو نکند. این امکانات از جمله ویژگی های ابتدایی سرویس هایی است که خریداری می کنید.
  3. از شرکت هایی هاست خریداری کنید که به شما اطمینان دهند که مشکلی بابت امنیت نخواهید داشت. در صورتی که سرویس خریداری شده مورد نفوذ قرار بگیرد قطعا برای سایت شما دردسر ساز خواهد بود.
  4. از دیگر ویژگی های هاست وردپرسی این است که می توان به راحتی ایمیل اختصاصی و دامنه جانبی به آن اضافه کرد.
  5. هاست وردپرسی که خریداری می کنید باید آپ تایم بالایی داشته باشد. آپ تایم به معنی پایداری هاست در طول یک سال است. در واقع یک هاست وردپرس خوب باید در طول یک سال حداقل قطعی را داشته باشد.
  6. پشتیبانی. یک شرکت هاستینگ معتبر باید با یک تیم تخصصی برای پشتیبانی و رفع نیاز کاربران اقدام کند. از آنجایی که تعداد بیشماری از سایت های موجود در دنیا با وردپرس طراحی شده اند، بنابراین بحث پشتیبانی بسیار با اهمیت است.

هاست وردپرس رایگان

شرکت های بسیاری وجود دارند که خرید هاست وردپرس رایگان را به شما پیشنهاد میدهند. اما سوالی که برای مشتریان در این شرایط مطرح می شود، این است که آیا بدون مشکل میتوان از هاستهای رایگان پیشنهادی استفاده کرد؟
پیشنهاد ما این است که در حد امکان از هاست رایگان استفاده نکنید. زیرا در بیشتر موارد، ارائه دهندگان هاست رایگان وردپرس, تبلیغات گسترده ای را در وب سایت شما قرار می دهند. در این تبلیغات گاهی ممکن است بدافزارهایی به کاربران وب سایت شما توصیه شود و در نهایت اینکه آنها به راحتی می توانند وب سایت شما را در هر زمان و بدون هیچ گونه اعلانی خاموش کنند.

امنیت هاست وردپرس

هاست یا همان میزبانی وب شما محلی است که پرونده های وب سایت شما در آن ذخیره می شود. بنابراین بسیار مهم است که در بالاترین سطح ایمنی قرار داشته باشد.

بهترین راه برای افزایش امنیت هاست وردپرس, استفاده از رمز عبور قوی و جلوگیری از ورود به سیستم از مکان های عمومی است (مگر اینکه از VPN استفاده کنید).

cPanel و مزایای استفاده از آن

هاست وردپرس
cPanel و مزایای استفاده از آن

cPanel نوعی کنترل پنل است که بسیاری از شرکت های ارائه دهنده هاست وردپرس از آن استفاده می کنند. از جمله دلایل محبوبیت cPanel میتوان به یادگیری آسان، سهولت در استفاده، صرفه‌جویی در وقت و هزینه، نصب‌کننده خودکار نرم‌افزار، در دسترس بودن مطالب آموزشی، پشتیبانی آنلاین و… اشاره کرد.
با استفاده از cPanel به راحتی میتوانید برای خود ساب دامنه ایجاد کنید. امکان مدیریت ایمیل‌ها، پاسخگویی خودکار ایمیل‌ها و بسیاری مزایای دیگر دلایلی برای محبوبیت cPanel می باشند.

آیا امکان تغییر شرکت ارائه دهنده هاست وردپرس وجود دارد؟

بله، اگر از شرکت میزبان وردپرس خود ناراضی هستید، به راحتی می توانید آن را تغییر دهید.
تقریبا تمامی شرکت ها امکان انتقال هاست از سایر شرکت های ارائه دهنده را برای مشتریان خود فراهم کرده اند. البته این نکته را باید در نظر بگیرید که هماهنگی کنترل پنل ها در انتقال هاست سبب افزایش سرعت کار خواهد شد.

اهمیت مکان قرارگیری دیتا سنتر وردپرس

موقعیت جغرافیایی دیتا سنتر یا مرکز داده انتخابی، در عملکرد وبسایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است.
اگر پیش بینی می کنید اکثر کاربران شما در ایالات متحده هستند، پس بهتر است یک دیتا سنتر در ایالات متحده انتخاب کنید اما اگر بخش عمده ای از مخاطبان شما در ایران هستند، پس باید یک دیتا سنتر در ایران انتخاب کنید.

هاست وردپرس ماهانه بخرم یا بلند مدت؟

هاست وردپرس
هاست وردپرس ماهانه

امکان تهیه هاست وردپرس هم به صورت کوتاه مدت و هم به صورت بلندمدت در تمامی شرکتهای ارائه دهنده وجود دارد. معمولا شرکتها برای برنامه های بلندمدت که ممکن است به صورت 12 ماهه یا 24 ماهه یا حتی بیشتر ارائه شود, تخفیف هایی در نظر گرفته اند.
اگر قصد دارید به صورت جدی روی وب سایت خود کار کنید، پیشنهاد می کنیم از برنامه های بلند مدت (بیشتر از یکسال) استفاده کنید. دلیل اینکه برنامه های کوتاه مدت (برای مثال یک ماهه) را به شما پیشنهاد نمی کنیم این است که این برنامه ها هزینه ها را تا حد زیادی بالا می برند.

شرکت های ارائه دهنده میزبانی وردپرس

شرکتهای بسیاری وجود دارند که در زمینه ارائه هاست وردپرس فعالیت می کنند. از آن جمله می توان به شرکتهای ایده پردازان و میهن وب هاست  اشاره کرد.

سرورهای داخلی یا خارجی؟

در سال های اخیر به دلایل گوناگون, بسیاری از کاربران به استفاده از سرورهای داخلی تمایل نشان داده اند. این دلایل میتواند اجتماعی, سیاسی یا حتی اقتصادی باشد که توضیح در مورد هر کدام از حوصله این بحث خارج است.

سرورهای داخلی دارای مزایایی هستند که مهم ترین آن “عدم امکان تحریم” از جانب کشورهای خارجی است. متاسفانه در سال های اخیر به دلیل تحریم های صورت گرفته, بسیاری از سرورهای خارجی تمایلی به ارائه خدمات به سایت های ایرانی ندارند.

انتقال سایت ها به سرورهای داخلی این مشکل را برطرف کرده و سبب رونق کسب و کارها شده است. دسترسی دائمی به اطلاعات و بک آپ ها از دیگر مزایای این سرورها می باشد.

حسن دیگر سرورهای داخلی این است که چون فاصله‌ فیزیکی کمتری بین کاربران ایرانی و سرورهای داخلی وجود دارد لذا دسترسی به سایتها با سرعت بیشتری انجام میشود. استفاده از سرورهای داخلی برای دریافت رنک گوگل نیز تاثیر گذار است زیرا گوگل به سایتهایی که در کنار کاربرانش میزبانی میشود بها می دهد.

سوال های متداول

برای خرید هاست به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

  • زمانی که برای خرید هاست اقدام می کنید باید به مواردی از جمله ترافیک مصرفی سایت, ترافیک مصرفی در هر روز, پیش نیازهای مورد نظر برای سیستم مدیریت محتوا, زبانی که با آن سایت طراحی شده است و… دقت کنید تا بتوانید بهترین هاست را خریداری کنید.

آیا استفاده از هاست وردپرس برای راه اندازی یک سایت وردپرسی ضروری است؟

  • خیر.شما فقط به یک سایت مبتنی بر لینوکس نیاز دارید و ضرورتی به داشتن هاست وردپرسی نیست.

هاست اشتراکی مناسب چه وب سایتهایی می باشد؟

  • استفاده از هاست اشتراکی مناسب وب سایتهایی می باشد که تازه شروع به کار کرده اند و بازدید کننده زیادی ندارند.