میزبانی وب مفهومی بسیار مهم در بحث طراحی سایت است. برای اینکه وب سایت شما بعد از طراحی در معرض دید قرار بگیرد، لازم است که روی یک سرور میزبان باشد.

برای میزبانی وب دو راه کلی وجود دارد:

  1. یکی اینکه کامپیوتر خودتان را به سرور تبدیل کنید و از آن برای میزبانی وب سایتتان استفاده کنید. البته این کار اصلا عاقلانه به نظر نمی رسد!
  2. دیگر اینکه از شرکتهای ارائه دهنده میزبانی یک هاست خریداری کنید.

اما چرا میزبانی با کامپیوتر خودتان را پیشنهاد نمی کنیم و این کار را عاقلانه نمی بینیم؟در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

میزبانی وب یا web hosting

همانطور که در مقدمه گفتیم میزبانی وب به فضایی گفته میشود که فایلهای سایت روی آن بارگزاری میشود تا در اینترنت در دسترس کاربران قرار بگیرد. سرورها کامپیوترهای بزرگ و عظیمی هستند که به صورت دائمی و بدون خاموشی فعالیت میکنند و سبب میشوند تا سایتهایی که روی آنها قرار دارند به صورت دائمی در دسترس باشند.

میزبانی وب
میزبانی وب یا web hosting

دلیل اینکه تبدیل کامپیوتر شخصی به سرور را منطقی نمی دانیم این است که در درجه اول باید سیستم شما به صورت 24 ساعته روشن باشد. بروز هر گونه خاموشی یا اشکال در آن سبب از دسترس خارج شدن سایت شما خواهد شد. دلیل دیگر اینکه در صورتی که بازدیدها از سایت شما افزایش پیدا کند، ممکن است سیستم با مشکلاتی رو به رو شود که حل آن کار دشواری است و نیاز به تخصص لازم دارد.

دلیل دیگر برای رد کردن این ایده سرعت ناکافی اینترنتهای خانگی یا مورد استفاده در شرکت است. سرورها نیاز به سرعت اینترنت بالایی دارند, اما در بهترین حالت هم, سرعت اینترنتهای خانگی برای فعالیت سرور، کافی نیست.

بنابراین توصیه میشود در صورت راه اندازی وب سایت از یک شرکت ارائه دهنده هاست, میزبانی وب تهیه کنید.

انتخاب میزبانی وب

میزبانی وب
انتخاب میزبانی وب

میزبانی وب به شکلهای مختلفی ارائه میشود از جمله میزبانی اشتراکی و میزبانی اختصاصی. پس با توجه به نوع سایت خود و کمک گرفتن از فعالان این حوزه میتوانید یک میزبانی مناسب انتخاب کنید.

در حالت کلی شرکتهای ارائه دهنده میزبانی وب, سرویسهای یکسانی را ارائه می دهند. اما باید به این نکته دقت کنیم که کیفیت و نوع کارایی سایت ما، به خدمات دریافتی از میزبانی مرتبط است از جمله ساختار فنی شرکت, پهنای باند و … .

نکاتی برای خرید هاست

در ادامه چند نکته را مطرح می کنیم که برای خرید هاست حتما باید به آن دقت کنید. البته با انتخاب یک شرکت طراحی وب سایت مطمئن، بخش زیادی از این فعالیتها توسط کارشناسان آن انجام خواهد شد. اما لازم است که شما هم به عنوان صاحب سایت با این تعابیر آشنا شوید.

  1. در ابتدا نوع هاست را انتخاب کنید؛ هاست ویندوز یا لینوکس
  2. انتخاب فضای ذخیره سازی و پهنای باند مورد نیاز
  3. بررسی کیفیت سایت و دریافت ضمانتهای لازم
  4. چگونگی ارائه سرویسها توسط شرکت ارائه دهنده هاست
  5. تاکید بر پشتیبان گیری از اطلاعات سایت توسط شرکت
  6. شرکتهایی که خدمت تست رایگان ارائه می دهند، یعنی از کیفیت کار خود اطمینان دارند. این شرکت ها بسیار مناسب هستند.
  7. قیمت را در نظر بگیرید. نه گول تبلیغات رایگان بودن هاست را بخورید و نه به قیمتهای بالا اطمینان کنید.
  8. اطمینان حاصل کنید که نظارت و پشتیبانی های شرکت به بهترین شکل ممکن صورت میگیرد.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می کنیم به مقاله خرید هاست نگاهی بیندازید و با جزییات بیشتری در این زمینه آشنا شوید.

ofoghweb.ir

انتقال هاست

هاستهای اشتراکی از مقرون به صرفه ترین انواع هاستها هستند که معمولا به سایتهای تازه کار توصیه میشوند. یعنی سایتهایی که برای شروع به کار نیاز به کاهش هزینه ها دارند. در واقع سرور به صورت مجازی به قسمتهایی تقسیم میشود و هر قسمت در اختیار یک وب سایت قرار میگیرد.

  • گاهی ممکن است هزاران سایت روی یک سرور قرار داشته باشند. تا زمانی که وب سایت از آمار بازدید زیادی برخوردار نباشد، مشکلی برای آن به وجود نخواهد آمد.
  • اما در مقابل سایت هایی هستند که کارایی بالایی دارند و بازدیدکننده ها و کاربران بسیاری دارند, هاست اشتراکی اصلا مناسب این وب سایت ها نخواهد بود و آنها را با مشکلهای اساسی رو به رو میکند.

بنابراین برای دسته دوم استفاده از هاست اختصاصی توصیه می شود. هاست اختصاصی از سرور اختصاصی استفاده میکند و از امنیت و سرعت بالایی برخوردار است.

_سوالی که بسیاری از مشتریان از ما میپرسند این است که میتوان هاست را انتقال داد یا خیر؟

بله امکان انتقال هاست وجود دارد. برای وب سایتهای تازه تاسیس, همانطور که گفتیم میزبانی اشتراکی توصیه میشود تا بخش قابل توجهی از هزینه ها کاهش پیدا کند. با گذشت زمان و پیشرفتهای وب سایت، در صورتی که بازدیدکننده های وب سایت مورد نظر افزایش یابد و میزبانی اشتراکی وب سایت را با مشکل رو به رو کند، به راحتی میتوان میزبانی اشتراکی را به اختصاصی تغییر داد.

سرورهای داخلی یا خارجی

در سال های اخیر به دلایل گوناگون, بسیاری از کاربران به استفاده از سرورهای داخلی تمایل نشان داده اند. این دلایل میتواند اجتماعی, سیاسی یا حتی اقتصادی باشد که توضیح در مورد هر کدام از حوصله این بحث خارج است.

میزبانی وب
سرورهای داخلی یا خارجی

سرورهای داخلی دارای مزایایی هستند که مهم ترین آن ” عدم امکان تحریم” از جانب کشورهای خارجی است. متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل تحریمهای صورت گرفته, بسیاری از سرورهای خارجی تمایلی به ارائه خدمات به سایتهای ایرانی ندارند. انتقال سایتها به سرورهای داخلی این مشکل را برطرف کرده و سبب رونق کسب و کارها شده است. دسترسی دائمی به اطلاعات و بک آپ ها از دیگر مزایای این سرورها می باشد.

  • حسن دیگر سرورهای داخلی این است که چون فاصله‌ فیزیکی کمتری بین کاربران ایرانی و سرورهای داخلی وجود دارد، بنابراین دسترسی به سایتها با سرعت بیشتری انجام میشود. استفاده از سرورهای داخلی برای دریافت رنک گوگل نیز تاثیرگذار است. زیرا گوگل به سایتهایی که در کنار کاربرانش میزبانی میشوند، بها می دهد.

در مقایسه, سرورهای خارجی از تکنولوژی به روزتری برخوردارند و برخی مشکلات فنی سرورهای داخلی را ندارند. اما این سرورها معمولا در کانادا و آمریکا قرار دارند که این موضوع دو ایراد اساسی برای ایرانیان دارد؛ یکی همان بحث مسافت و فاصله بسیار زیاد است, دیگری قیمت بالای سرورهای خارجی به دلیل تفاوت ارزش پولی ریال و دلار است.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد تا حدودی شما را با فضای میزبانی وب آشنا کرده باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.