با پیشرفت های گسترده در عرصه ی علم و تکنولوژی ها نیاز به طراحی سایت دانشگاهی بسیار احساس میشود.

در دوره ای که تمام صاحبان مشاغل به این نتیجه رسیده اند که داشتن یک وب سایت و همگام شدن با تکنولوژی های روز سبب گسترش کسب و کار آنها و افزایش مشتریانشان میشود, دانشگاه ها باید به عنوان خط مقدم تولید تکنولوژی و فناوری های جدید در این عرصه پیش قدم باشند.

هدف از طراحی سایت دانشگاهی

پیشرفت روز به روز محیط های علمی و نیاز به در دسترس بودن اطلاعات مربوط به کلاس ها و امکانات ارائه شده توسط دانشگاه ها , ایجاب میکند که هر دانشگاه به صورت مستقل یک سایت تخصصی راه اندازی کند.

طراحی سایت دانشگاهی
هدف از طراحی سایت دانشگاهی

دنیای دیجیتال و آنلاین امروز دیگر نمی پذیرد تا دانشجوها برای انتخاب واحد و یا حذف و اضافه ی دروس ساعتها پشت درب آموزش دانشگاه ها بایستند و با مهر و امضای مسئولین آموزش تایید انتخاب واحد و سایر امور خود را دریافت کنند.

تلفن های هوشمند و رایانه های همراه به راحتی و در سریعترین زمان ممکن تمام این امور را از طریق اینترنت انجام خواهد داد اگر و تنها اگر وب سایتی برای دانشگاه طراحی شود.

طراحی سایت دانشگاهی و قالب های آماده

با وجود اینکه دانشگاه ها مراکز علمی و تخصصی هر جامعه محسوب میشوند و باید در هر زمینه ای از سایرین جلوتر باشند اما میبینیم که چگونه فارغ التحصیلان و تحصیلکرده های هر دانشگاه چه راحت از کنار سایت های دانشگاهی خود که از قالب های آماده برای طراحی آن استفاده شده است میگذرند.

استفاده از قالب های آماده برای یک سایت دانشگاهی چیزی شبیه به فاجعه است. اما در کنار آن استفاده از گرافیک و تصاویر بد و فضای بی روح یکی دیگر از ایراد ها در طراحی سایت دانشگاهی می باشد.

اهمیت گرافیک مناسب در یک سایت دانشگاهی

ظاهر یک سایت دانشگاهی باید نشان دهنده ی فرهنگ و هویت باشد. بهتر است از تصاویر واقعی و با کیفیت خود دانشگاه استفاده شود دتا تصاویر موجود در اینترنت.

طراحی سایت دانشگاهی
اهمیت گرافیک

گرافیک استفاده شده در این گونه سایت ها باید مناسب با یک محیط علمی باشد. ولی این به معنی بی روح و سادگی بیش از اندازه ی آنها نخواهد بود.

یک دانشجوی تازه وارد که قصد دارد در مورد دانشگاه مورد نظر تحقیق کند باید از فضای وب سایت شما لذت ببرد و به جستجوی بخش های مختلف آن بگردد نه اینکه در اولین صفحه از سادگی بی اندازه ی آن احساس خستگی کند و سایت را ترک کند.

 

اگر قصد دارید طراحی سایت دانشگاهی خود را به تیم افق وب بسپارید به صفحه ی  درخواست طراحی سایت مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

امکانات لازم در طراحی سایت دانشگاهی

امکانات لازم برای یک سایت دانشگاهی جز در چند مورد, بسیار متفاوت از سایر سایت ها می باشد.

در ادامه تعدادی از این امکانات را برای شما مطرح می کنیم؛

  1. بخش معرفی دانشگاه
  2. معرفی اساتید و اعضای هیئت علمی
  3. معرفی دانشگده ها
  4. بخش ارتباط با بخش های مختلف دانشگاه
  5. پورتال دانشجویی
  6. بخش خبرها
  7. پورتال اساتید و سایر کارمندها
  8. بخش ثبت نام
  9. بخش مربوط به خوابگاه
  10. ثبت و رزرو سلف سرویس
  11. صندوق رفاه دانشجویی
  12. سیستم حضور و غیاب کادر دانشگاه
  13. امکان پرداخت های الکترونیکی برای شهریه و خوابگاه
  14. معرفی امکانات و خدمات دانشگاه
  15. بخش تصاویر محیط و کلاس های هر دانشکده
  16. بخش تالار گفتگو برای کاربران
  17. بخش اهداف و دست آوردهای دانشگاه
  18. نظرسنجی
  19. قابلیت جستجوی پیشرفته
  20. ریسپانسیو بودن

ریسپانسیو بودن سایت های دانشگاهی

ریسپانسیو بودن به چه معناست؟ و چه ضرورتی دارد سایت های دانشگاهی به صورت ریسپانسیو طراحی شوند؟

طراحی سایت دانشگاهی
ریسپانسیو

از زمانی که افراد به صورت گسترده به تلفن های هوشمند و رایانه های همراه  دسترسی پیدا کردند, انحصار استفاده از اینترنت با رایانه های رومیزی برداشته شد و به راحتی و در هر شرایطی میتوان با داشتن یک تلفن هوشمند به سایت های مختلف ورود کرد و ازخدمات آنها استفاده کرد.

ریسپانسیو بودن یک سایت به این معناست که برای استفاده از هر دستگاهی مناسب است. به این معنا که شما برای استفاده از سایت دانشگاه خود محدودیتی در استفاده از تلفن همراه, رایانه‌ی رومیزی و یا لپتاپ ها ندارید.

طراحی سایت ریسپانسیو چه مزیت هایی دارد؟

  1.   با تمام سایزهای نمایشگرهای مختلف مثل رایانه های رومیزی, لپ تاپ, تلفن های هوشمند و یا حتی تلویزیون های هوشمند و… سازگاری خواهد داشت.
  2.  به صرفه بودن از لحاظ هزینه ها
  3.  قدرت بالای سئو ( به عبارتی تمام کاربران را جذب خواهد کرد)
  4.  افزایش کاربران و بازدید کننده ها از سایت
  5.  افزایش محبوبیت در بین کاربران و در نتیجه کسب محبوبیت موتورهای جستجو
  6.  سایت های ریسپانسیو در بازاریابی های اینترنتی موفق تر هستند
  7.  سرعت بالای سایت های ریسپانسیو
  8.  سبقت از سایرین, استفاده از سایت های ریسپانسیو هنوز فراگیر نشده است لذا در صورتی که شما از آنها برای طراحی سایت تان استفاده کنید چندین قدم از رقبایتان جلوتر خواهید بود.

یک نکته ی جالب

قبل از اینکه طراحی سایت ها به صورت ریسپانسیو مورد استفاده ی گسترده‌ی طراحان قرار بگیرد برای هر دستگاه باید یک طراحی مجزا صورت میگرفت. برای مثال یک سایت برای کامپیوتر و یک سایت برای موبایل طراحی میشد. این کار در کنار هزینه ی بیشتر و زمانبر بودن این مشکل را هم داشت که باید برای هر سایت به روز رسانی جداگانه صورت میگرفت.

اما سایت های ریسانسیو این مشکلات را نخواهند داشت. برای بهینه سازی, سئو و تمام امور مربوط به سایت نیاز به تغییرات و تنظیمات مجزا نخواهد بود.

چطور تشخیص دهیم که یک سایت ریسپانسیو است؟

اولین راه حل برای تشخیص ریسپانسیو بودن یک سایت این است که با سیستم های مختلف سایت مورد نظر باز کنید. اگر با هر دستگاهی قادر بودین سایت را به خوبی و بدون مشکل دریافت کنید پس وب سیت مورد نظر ما رپانسیو است

راه حل دوم برای مواقعی است که شما  تنها یک دستگاه در دسترس دارید. در این صورت سایت را با دستگاهی که در اختیار دارید باز کنید و عرض آن را کوچک و بزرگ کنید.

در صورتی که اندازه ی سایت متناسب با تغییر عرض تغییر کرد سایت مورد نظر ریسپانسیو است.

 

برای مطالعه ی بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنیم به مقاله ی طراحی سایت ریسپانسیو مراجعه کنید.