طراحی سایت ریسپانسیو به چه معناست؟ چه مزایا و کاربردهایی دارد؟ چرا باید برای طراحی وب سایت ریسپانسیو هزینه کنیم؟ و چندین سوال دیگر که قصد داریم در مورد طراحی سایت ریسپانسیو در این مقاله به آن پاسخ بدهیم.

سایت ریسپانسیو (responsive) یا واکنشگرا سایتی است که نسبت به دستگاه های مختلف با صفحه نمایش های متفاوت واکنش نشان میدهد. به این معنی که فرقی نمیکند شما با تلفن همراه هوشمندتان یک سایت ریسپانسیو را باز میکنید یا با یک تبلت یا رایانه ی رومیزی, در هر صورت شما قادر خواهید بود تمام صفحات وب سایت مورد نظر را به طور کامل مشاهده کنید.

چرا باید طراحی سایت به صورت ریسپانسیو انجام شود؟

حتما برایتان پیش آمده که وارد سایتی شوید, در ابتدا همه چیز مانند یک اتاق شلوغ به هم ریخته باشد و شما مجبور شوید با تغییر سایز صفحه تازه بتوانید تمام جزییات صفحه را ببینید! به عبارت دیگر سایت مورد نظر ریسپانسیو نیست و با تلفن همراه سازگاری ندارد!

 

طراحی سایت ریسپانسیو
طراحی سایت

خب به نظر تا اینجا به ضرورت استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو پی برده باشید. لازم به توضیح است که امروزه بیشتر افراد برای راحتی بیشتر از تلفن های همراه و تبلت برای کارهای آنلاین خود استفاده میکنند و اگر سایت شما واکنشگرا نباشد قطعا کاربر خود را از دست خواهید داد.

طراحی سایت ریسپانسیو چه مزیت هایی دارد؟

  1.   با تمام سایزهای نمایشگرهای مختلف مثل رایانه های رومیزی, لپ تاپ, تلفن های هوشمند و یا حتی تلویزیون های هوشمند و… سازگاری خواهد داشت.
  2.  به صرفه بودن از لحاظ هزینه ها
  3.  قدرت بالای سئو ( به عبارتی تمام کاربران را جذب خواهد کرد)
  4.  افزایش کاربران و بازدیدکننده ها از سایت
  5.  افزایش محبوبیت در بین کاربران و در نتیجه کسب رتبه خوب از موتورهای جستجو
  6.  سایت های ریسپانسیو در بازاریابی های اینترنتی موفق تر هستند
  7.  سرعت بالای سایت های ریسپانسیو
  8.  سبقت از سایرین؛ استفاده از سایت های ریسپانسیو هنوز فراگیر نشده است پس در صورتی که شما از آنها برای طراحی سایت تان استفاده کنید چندین قدم از رقبایتان جلوتر خواهید بود.

 

فقط برای موبایل طراحی سایت داشته باشیم بهتر از ریسپانسیو نیست؟

طراحی سایت ریسپانسیو
موبایل

قطعا خیر. این روش تا چند سال پیش که استفاده از سایت های ریسپانسیو رونق نگرفته بود بسیار رایج بود. اما به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت اصلا این مورد را پیشنهاد نخواهیم داد مگر در مواقعی که خود متقاضی اصرار به این کار داشته باشد.

  1.  در صورتی که شما فقط برای موبایل سایت تان را طراحی کنید, بقیه‌ی کاربران که از سایر سیستم ها برای ورود به سایت استفاده میکنند را از دست خواهید داد و این یعنی محدود کردن بازدید کننده ها و کاربران.
  2. دلیل بعدی هزینه ی بیشتر است.  url و html برای طراحی وب سایت برای کامپیوتر متفاوت از طراحی سایت برای موبایل است. لذا این موضوع تاثیرات منفی برای رتبه بندی گوگل خواهد داشت.
  3.  دلیل دیگر پیشنهاد طراحی سایت ریسپانسیو این است که تمام امکانات روی یک url و یک وب سایت قرار میگیرد و این موضوع باعث رضایت بیشتر کاربران شما خواهد شد.
  4. تاثیر مثبت بر سئوی سایت. یکی از معیارهای گوگل برای رتبه بندی سایت شما تجربه‌ی کاربران است. یک وب سایت ریسپانسیو به دلیل اینکه طیف بیشتری از کاربران را در بر میگیرد در نتیجه سئوی بالاتری خواهد داشت.

چطور تشخیص دهیم که یک سایت ریسپانسیو است؟

اولین راه حل برای تشخیص ریسپانسیو بودن یک سایت این است که می توانید با سیستم های مختلف سایت مورد نظر را بدون مشکل مشاهده کنید. اگر با هر دستگاهی(تلفن همراه, تبلت, رایانه و …) قادر بودید سایت را به خوبی و بدون مشکل دریافت کنید پس وب سایت مورد نظر  ریسپانسیو است.

راه حل دوم برای مواقعی است که شما تنها یک دستگاه در دسترس دارید. در این صورت سایت را با دستگاهی که در اختیار دارید باز کنید و عرض آن را کوچک و بزرگ کنید. در صورتی که اندازه ی سایت متناسب با تغییر عرض تغییر کرد سایت مورد نظر ریسپانسیو است.

قبل از گسترش طراحی سایت ریسپانسیو

قبل از ارائه ی این روش از طراحی سایت, برای هر دستگاه باید یک طراحی مجزا صورت میگرفت. برای مثال یک سایت برای کامپیوتر و یک سایت برای موبایل طراحی میشد. این کار در کنار هزینه‌ی بیشتر و زمانبر بودن, این مشکل را هم داشت که باید برای هر سایت به روز رسانی جداگانه صورت میگرفت.

مدیریت بهتر

طراحی سایت ریسپانسیو
مدیریت بهتر

وقتی شما طراحی سایت ریسپانسیو را انتخاب کردید به راحتی میتوانید وب سایت خود را مدیریت کنید. یعنی لازم نیست برای به روزرسانی و یا قرار دادن یک محتوا چند سایت را بررسی کنید و برای هرکدام جداگانه این کار را انجام دهید.

نکته ی دیگر در مورد سایت های ریسپانسیو این است که تبلیغات گسترده تری خواهید داشت. تبلیغات سایت خود را در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام و سایر شبکه ها قرار دهید. با لینک قرار داده شده در این تبلیغات کاربر به راحتی میتواند در همان موبایل وارد سایت شما شود.

 

امیدواریم این مقاله نیز برای شما مفید بوده باشد. ایده ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. اگر قصد طراحی یک سایت ریسپانسیو برای کسب و کار خود را دارید با ما تماس بگیرید.

 

سوال های متداول