در دنیای امروز زمانی که نام برند یا شرکت جدیدی به گوش شما می رسد در اولین قدم در مرورگر خود به دنبال سایت آن شرکت یا برند مورد نظر می گردید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید. از این رو داشتن یک سایت برای تمامی مشاغل اهمیت دارد و سبب تعامل بهتر و بیشتر با مشتریان جدید و قدیمی خواهد شد. طراحی سایت پرتال یکی دیگر از خدماتی است که شرکت افق وب برای مشتریان عزیز ارائه خواهد داد. از این رو در این مقاله قصد داریم با مفهوم پرتال و کارایی آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما تا پایان این مقاله همراه باشید و در انتها نظرات خود را در بخش نظرات ثبت کنید.

پرتال به چه معناست؟

واژه ی پرتال (Portal) به معنی دریچه یا درگاه می باشد. در نوشتار فارسی دو نوع رایج ” پرتال” و ” پورتال “را مشاهده خواهیم کرد که تفاوتی در معنی ندارند و فقط تفاوت در نوشتار است. البته به نظر می رسد که ” پورتال ” درست تر است اما تمایل به استفاده از کلمه “پرتال” بیشتر است.

پرتال ها سایتهایی هستند که کاربر در آن علاوه بر مطالعه ی مطالب امکان انجام عملکردهای دیگر را نیز دارد. در حقیقت سایت پرتال سایتی است که فراتر از اطلاع رسانی عمل میکند و در آن انواع خدمات آنلاین، ارتباطی و در کل تمام خدمات فیزیکی که سازمان مورد نظر ارائه میدهد به صورت آنلاین قابل اجرا است.

تفاوت پرتال ها و سایت ها

طراحی سایت پرتال
تفاوت پرتال ها و سایت ها

در واقع پرتال ها بسیار کامل تر و جامع تر از سایت ها هستند. سایت ها با هدف اطلاع رسانی و معرفی طراحی میشوند اما پرتال ها علاوه بر ارائه ی اطلاعات و معرفی به ارائه ی خدماتی نیز می پردازند. به راحتی میتوان گفت که سایت ها نوع ساده ی پرتال ها هستند که کارایی محدودی دارند. امکانات و خدماتی که یک پرتال ارائه میدهد آن را به یک مجموعه ی بزرگ و کامل آنلاین تبدیل می کتند که قادر است بسیاری از رفت و آمد های فیزیکی به سازمان ها و مراکز مورد نظر را حذف کند.

برای ثبت سفارش طراحی سایت خود به برگه ی سفارش طراحی سایت مراجعه کنید.

 

ضرورت داشتن یک پرتال

در دنیای امروز هم مسئولین سازمان و ارگان ها و هم مردم عادی تمایل دارند تا فعالیت ها و خدمات مورد نظر خود را در کمترین زمان ممکن دریافت کنند و در صف های طولانی و نوبت دهی ها معطل نشوند. پرتال ها با این هدف گسترش پیدا کردند و در آینده بسیار گسترده تر از امروز فعالیت خواهند داشت.

پرتال ها با توجه به خدماتی که ارائه میدهند به دسته های مختلفی چون پرتال سازمانی بانک, پرتال سازمانی بیمه, پرتال سازمانی دولتی, پرتال سازمانی شرکتی, پرتال سازمانی شهرداری, پرتال سازمانی خدماتی اداری, پرتال سازمانی دانشگاهی تقسیم میشوند.

از جنبه های دیگر نیز میتوانیم پرتال ها را دسته بندی کنیم؛

از لحاظ پاسخگویی به نیاز کاربر پرتال ها به انواع Business to Customer Portal / Business to Business Portal /Business to Employee Portal  دسته بندی میشوند.

از لحاظ مخاطب مورد نظر پرتال به دسته های پورتال‌های افقی یا عمومی و پورتال‌های عمودی  تقسیم میشود. یک پرتال عمومی طیف گسترده ای از اطلاعات و موضوعات را شامل میشود در حالی که یک پرتال عمودی موضوعاتی خاص را بای گروهی خاص از مخاطبین در بر میگیرد.

از لحاظ کارکرد پرتال ها را میتوان به دسته های پرتال های شخصی, خبری, دولتی, شرکتی, بورس, پزشکی بهداشتی, جستجوع مناقصه و .. تقسیم کرد.

طراحی سایت پرتال مناسب چه مشاغلی است؟

طراحی سایت پرتال
طراحی سایت پرتال

از جمله مشاغل و ارگان هایی که به یک پرتال نیاز دارند میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. دانشگاه ها و مراکز علمی
  2. بانک‌ها
  3. بیمه‌ها
  4. شهرداری ها
  5. شرکت های خصوصی
  6. سازمان‌های دولتی
  7. فرمانداری ها
  8. تمامی سازمان ها

ویژگی های یک پرتال خوب

برای اینکه یک پرتال را خوب تلقی کنیم باید معیارهایی برای آن تعریف کنیم از جمله اینکه؛

  • سرعت پرتال موردنظر باید بالاترین حالت ممکن باشد تا در مواقعی که کاربران زیادی مشغول فعالیت در آن هستند مشکلی به وجود نیاید.
  • قابل مشاهده در تمامی مرورگرهای موجود باشد و در این زمینه محدودیتی نداشته باشد.
  • ریسپانیو باشد و برای تمامی دستگاه ها به درستی نمایش داده شود
  • محتوای بارگذاری شده باید منحصر به فرد باشد تا توسط گوگل کش شود
  • دسته بندی, منوها و در کل دسترسی به قسمت های مختلف پرتال باید به ساده ترین شکل ممکن باشد تا کاربر دچار سردر گمی نشود.

مراحل طراحی سایت پرتال

طراحی سایت پرتال
مراحل طراحی یک پرتال

برای طراحی سایت پرتال در ابتدا لازم است که به یک تیم حرفه ای طراحی پرتال مراجعه کنید. زیرا طراحی پرتال بسیار متفاوت تر و پیچیده تر از طراحی سایت است و هر شرکتی به خوبی از پس آن بر نخواهد آمد. از جمله مراحلی که باید برای طراحی پرتال انجام دهید به صورت خلاصه در زیر بیان شده است؛

  1. مرحله ی اول طراحی سایت پرتال همانطور که گفتیم پیدا کردن یک تیم حرفه ای است که ترجیحا سابقه ای در این زمینه داشته باشند
  2. پس از انتخاب تیم طراحی باید در اولین قدم نیازسنجی صورت بگیرد و تیم طراحی از امکانات مد نظر مشتری آگاه شوند
  3. سپس از طرف تیم طراحی پیشنهادهایی به مشتری داده خواهد شد و این پیشنهاد ها با ملاقات هایی که صورت میگیرد چکش کاری میشود و ایده ی نهایی به دست می آید
  4. در این مرحله از طراحی سایت پرتال محتوای اولیه ای از طرف مشتری در اختیار تیم طراحی قرار میگیرد.
  5. با دریافت محتوای اولیه کار تیم طراحی به صورت جدی آغاز میشود و طرح اولیه پرتال توسط تیم طراحی میشودو در اختیار سایر متخصصین گروه قرار میگیرذ
  6. گرافیک سایت در این بخش انجام میشود
  7. طرح اولیه سایت که تا حدودی آماده شده است پس از مدتی به نظر مشتری میرسد
  8. اصلاحات مورد نیاز روی طرح اولیه انجام میشود
  9. در آخر سایت بارگذاری شده و تحویل مشتری خواهد شد
  10. در انتها تا مدتی مشخص طبق قرارداد مسئولیت پشتیبانی با تیم طراحی سایت پرتال خواهد بود.

 

برای ثبت سفارش سئوی سایت یا پرتال خود به برگه ی  درخواست سئو سایت مراجعه کنید.