شهرداری ها سازمان هایی هستند که وظیفه نگهداری و سازمان دهید امور مربوط به شهر را بر عهده دارند. یکی از بهترین راه ها برای سرعت بخشیدن به امور محوله به شهرداری ها و تماس بهتر و بیشتر با مردم راه اندازی و طراحی سایت شهرداری است.

شرکت افق وب با توجه به تجربه ی کاری و در اختیار داشتن تیمی حرفه ای و خبره در امور طراحی سایت آماده ی طراحی و پشتیبانی از سایت های شهرداری می باشد.

با گسترش فعالیت های اینترنتی مراجعات حضوری به سازمان ها و مراکز بسیار کاهش پیدا کرده است. آن چیزی که در آینده پیش بینی میشود و امید داریم که قابل اجرا در کشور ما نیز باشد این است که در چند سال آینده تمام امور را بتوان از طریق بستر اینترنت و بدون حضور فیزیکی انجام داد.

شهرداری ها به عنوان سازمان دهنده ی امور شهری و محلی لازم است برای رسیدن به این هدف عالی پیش قدم شوند و جلوتر از باقی سازمان ها به راه اندازی و طراحی سایت بپردازند.

این که یک سایت شهرداری باید چه ویژگی هایی داشته باشد و امکانات ضروری که باید در ان لحاظ شود چه چیزهایی هستند مطالبی است که در این مقاله سعی داریم به آن بپردازیم.

ویژگی های لازم در طراحی سایت شهرداری

وب سایت های شهرداری باید به صورت تخصصی و حرفه ای طراحی شوند تا شبیه به هیچ وب سایت دیگری نباشند. لذا یک طراح وب سایت شهرداری نباید از قالب های آماده برای طراحی استفاده کند.

طراحی سایت شهرداری
ویژگی ها

امنیت

امنیت سایت های شهرداری از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا باید از جدید ترین نرم افزارهای امنیتی و به روز ترین تکنولوژی ها برای بالا بردن امنیت آنها استفاده کرد.

سرعت

سرعت در سایت های شهرداری باید بالا باشد. به دلیل اینکه افراد بسیاری در طول یک روز از این قبیل سایت ها استفاده میکنند ممکن است که سرعت سایت در مواقعی پایین بیاید که این موضوع سبب اخلال در امور میشود. پس یک وب سایت شهرداری باید حداکثر سرعت ممکن را داشته باشد.

اخبار و اطلاعیه ها

جدیدترین اخبار و اطلاعیه ها باید به صورت روزانه در سایت بارگذاری شود تا مخاطبان بتوانند از طریق انها به پاسخ های خود برسند و تماس ها و مراجعات حضوری به حداقل ممکن برسد.

نقشه‌ی سایت  و تصاویر

نقشه ی سایت باید در سایت قرار داده شود تا کاربر بتواند در هر لحظه بداند در چه قسمتی از سایت قرار دارد.

تصاویر و ویدیو ها, باید از قسمت های مختلف شهرداری و مناسب ها و مراسم تصاویر با کیفیت و خوب تهیه شود و در سایت بارگذاری شود.

لینک دهی

لینک دهی به سایر مراکز محلی. در سایت شهرداری باید به سایر مراکز پر طرفدار و مهم شهر از قبیل رستوران ها, فضاهای تفریحی و سینماها و … لینک دهی شود. این کار علاوه بر اینکه به گسترش کسب و کارها کمک میکند میتواند برای سایت ها نوعی تبلیغات و درآمدزایی محسوب شود.

رویدادها

رویدادها

بهتر است بخشی از سایت را به تقویم رویدادها در تاریخ اختصاص دهیدو از مناسب ها و تاریخچه ی آنها برای کاربران اطلاعای را قرار دهید. همچنین میتوانید روزشماری برای پروژه های در حال اجرای شهرداری در نظر بگیرید و آن را در سایت خود بارگذاری کنید و هر چند وقت یک بار گزارشی از آن به کاربران ارائه دهید.

انتقادات

بخش انتقادات و پیشنهادات. این بخش میتواند بسیار برای یک سایت شهرداری مهم و تاثیر گذار باشد. در این بخش مردم باید بتوانند نظرات, انتقادات و پیشنهاد های خود را به اشتراک بگذارند و پاسخ دریافت کنند. این نظرات میتواند مدیران را در خدمت رسانی بهتر به مردم و شهر یاری کند و سبب پیشرفت آن شود.

ظاهر جذاب

ظاهر یک سایت شهرداری باید جذاب و مورد پسند عامه ی مخاطبان باشد. برای طراحی ظاهر و گرافیک یک سایت شهرداری باید این را در نظر بگیرید که این قبیل سایت ها از هر قشری مخاطب دارند و باید طراحی و گرافیک آن به صورتی باشد که سلیقه ی همه را در بر بگیرد.

جستجوی آسان

جستجو در این قبیل سایت ها باید به ساده ترین شکل ممکن باشد و نتایج قابل قبولی برای هر کلمه ی کلیدی را داشته باشد. نوار جستجو باید در قسمتی از سایت قرار بگیرد که به راحتی قابل مشاهده باشد.

شبکه های اجتماعی

اگر با عنوان شهرداری در شبکه های اجتماعی حساب هایی دارید باید آدرس آنها در وب سایت قرار بگیرد تا به راحتی کاربر بتواند به آنها دسترسی داشته باشد.

سایر ویژگی ها در طراحی سایت شهرداری

  1. مدیریت راحت و آسان
  2. معرفی حوزه ها و بخش های مختلف شهرداری
  3. معرفی مکان های مختلف شهر و بیان تاریخچه ای از آنها
  4. ایجاد فرم های تماس
  5. امکان ثبت شکایات مردمی
  6. نظرسنجی خدمات شهرداری
  7. ارائه خدمات الکترونیک مختلف
  8. اتصال به درگاههای بانکی شهر برای پرداخت های الکترونیک
  9. انجمن های گفتگو
  10. و…

ریسپانسیو بودن سایت شهرداری

یک سایت شهرداری مانند سایر سایت ها باید واکنشگرا یا ریسپانسیو باشد. به این معنی که با هر دستگاهی بتوان به راحتی به وب سایت دسترسی داشت و از آن استفاده کرد.

طراحی سایت شهرداری
ریسپانسیو بودن

اما سایت های ریسپانسیو چه مزیتی دارند؟

  1.   با تمام سایزهای نمایشگرهای مختلف مثل رایانه های رومیزی, لپ تاپ, تلفن های هوشمند و یا حتی تلویزیون های هوشمند و… سازگاری خواهد داشت.
  2.  به صرفه بودن از لحاظ هزینه ها
  3.  قدرت بالای سئو ( به عبارتی تمام کاربران را جذب خواهد کرد)
  4.  افزایش کاربران و بازدید کننده ها از سایت
  5.  افزایش محبوبیت در بین کاربران و در نتیجه کسب محبوبیت موتورهای جستجو
  6.  سایت های ریسپانسیو در بازاریابی های اینترنتی موفق تر هستند
  7.  سرعت بالای سایت های ریسپانسیو
  8.  سبقت از سایرین, استفاده از سایت های ریسپانسیو هنوز فراگیر نشده است لذا در صورتی که شما از آنها برای طراحی سایت تان استفاده کنید چندین قدم از رقبایتان جلوتر خواهید بود.

برای مطالعه ی بیشتر در مورد سایت های ریسپانسیو به مقاله ی  طراحی سایت ریسپانسیو نگاهی بیندازید.

مراحل کلی پروسه ی طراحی سایت

  • نیاز سنجی و گفتگو
  • آماده کردن طرح اولیه
  • ارائه طرح اولیه به شما
  • رفع ایراد های اولیه و تایید
  • شروع فرایند اصلی طراحی سایت شهرداری
  • ارائه ی نسخه ی آزمایشی
  • اصلاح ایراد ها و تایید نهایی
  • راه اندازی سایت روی دامنه
  • پشتیبانی
  • آموزشهای لازم کار با سایت
  • سئو و بهینه سازی