اگر سایتی با ترافیک بالا دارید یا پیش بینی می کنید که سایت شما در آینده دارای ترافیک بالایی باشد، لازم است که از سرور مجازی لینوکس استفاده کنید. اما سرور مجازی لینوکس چیست؟ چه مزایایی دارد؟ و برای چه وب سایت هایی مناسب است؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالها پاسخ دهیم و شما را بیشتر با این سرور آشنا کنیم.

سرور

به اَبَر کامپیوترهای همیشه روشن که از لحاظ سخت افزاری بسیار قدرتمند هستند و با در اختیار داشتن یکسری امکانات قادر خواهند بود میزبانی یک یا چند سایت را بر عهده بگیرند “سرور” گفته میشود. مرکزی که سرورها در آن نگهداری میشوند و باید دارای شرایط خاصی باشند دیتا سنتر نامیده میشود.

سرورها را بر اساس هدفی که دارند از لحاظ تخصیص منابع  به انواع سرورهای اختصاصی, سرورهای اشتراکی و سرورهای مجازی تقسیم میکنند. این سرورها در تخصیص منابع متفاوت هستند.

سرورهای اشتراکی

سرورهای اشتراکی به صورت مشترک در اختیار کاربران قرار  می گیرند. به این صورت که ممکن است چندین هاست و سایت روی یک سرور قرار داشته باشند. این نوع سرورها دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه چند نمونه آن را بیان می کنیم.

مزایای سرورهای اشتراکی

سرورهای اشتراکی هزینه هایی به مراتب کمتر از سایر سرورها دارند که مناسب و مقرون به صرفه برای کسب و کارهای نوپا و سایت های کوچک و تازه کار است. این سایت ها به دلیل بازدید کمی که دارند با سرورهای اشتراکی دچار مشکل نخواهند شد و این نوع سرورها برایشان مناسب خواهد بود.

معایب سرورهای اشتراکی

از معایب سرورهای اشتراکی میتوان به محدود بودن منابع و امنیت پایین آن اشاره کرد. همچنین محدود بودن نرم افزارهای ارائه شده در سرورهای اشتراکی باعث شده تا این نوع سرورها مناسب سایت های شرکتها و سازمانهای بزرگ و پربازدید نباشند.

برای مطالعه بیشتر در مورد سرورها و انواع آن نگاهی به مقاله خرید سرور بیندازید.

ofoghweb.ir

سرور مجازی

سرور مجازی لینوکس
سرور مجازی

سرور مجازی (virtual private server) به یک سرور فیزیکی گفته میشود که توسط نرم افزارهای مجازی ساز به چندین بخش تقسیم میشود. هر کدام از بخش‌ها به طور مستقل و مجزا به همراه سیستم عامل و اپلیکیشن‌های خود اجرا می‌شوند.

سرورهای مجازی چیزی بین سرورهای اختصاصی و اشتراکی هستند که با هدف کاهش هزینه ها به وجود آمدند. در سرورهای مجازی سایت هایی که روی یک سرویس دهنده قرار میگیرند از سرورهای اشتراکی کمتر است و در نتیجه فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.

ویژگی های سرور مجازی

از جمله ویژگی های سرور مجازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم؛

  • در اختیار داشتن IP اختصاصی
  • مقرون به صرفه بودن
  • امکان مدیریت سرور به طور کامل با دسترسی به کنترل پنل سرور
  • اختصاصی بودن منابع پردازنده، حافظه اصلی و فضای ذخیره‌سازی اطلاعات
  • امکان مدیریت اختصاصی از راه دور
  • امکان میزبانی تعداد بالایی وب‌سایت بدون محدودیت
  • قابلیت نصب سیستم عامل ویندوز یا لینوکس بسته به نیاز کاربر
  • امکان نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز
  • امکان ارتقای منابع در بازه زمانی کم
  • امکان عیب‌یابی سریع و انتقال اطلاعات

قبل از اقدام برای خرید این سرورها پیشنهاد می کنیم به مقاله خرید سرور مجازی نگاهی بیندازید.

انواع سرورهای مجازی

سرورهای مجازی را در حالت کلی میتوان به دسته های سرور مجازی لینوکس, سرور مجازی ویندوز, سرور مجازی اختصاصی, سرور مجازی اشتراکی و سرور مجازی ابری تقسیم کرد.

سرور مجازی لینوکس چیست؟

سرور مجازی لینوکس
سرور مجازی لینوکس چیست؟

به بیانی ساده سرور مجازی لینوکس یک سرور خصوصی مجازی است که بر روی سیستم عامل لینوکس اجرا می شود. سرور خصوصی مجازی, سرور مجازی است که بر روی سرور فیزیکی میزبانی می گردد.

گاهی این سرورهای مجازی با سایر وب سایتها به اشتراک گذاشته میشود. اما این اشتراک گذاری به معنای کاهش عملکرد و سرعت آن نخواهد شد. هر سرور مجازی بر روی سیتم عامل مخصوص به خود و به صورت مستقل مدیریت میشود.

مزایای سرور مجازی لینوکس

استفاده از سرور مجازی دارای مزایای بسیاری است که در ادامه چند مورد آن را برای شما بیان می کنیم:

  • کاربرد ساده و راحت
  • امنیت بالا و بهبود یافته نسبت به سیستم عامل های دیگر
  • مقرون به صرفه بودن و کاهش چشمگیر هزینه ها
  • انعطاف پذیری بالا
  • امکان اصلاح محیط سرور مجازی برای بهبود تجربه کاربران
  • محبوبیت بالا در بین کاربران
  • برنامه های جانبی رایگان

برای سفارش طراحی سایت به تیم افق وب اعتماد کنید.

سرور مجازی لینوکس مناسب چه وب سایت هایی است؟

تمامی وب سایت ها و حتی افرادی که وب سایت شخصی دارند میتوانند از سرور مجازی لینوکس استفاده کنند. این سرور مناسب تمامی سایت هایی است که در حال توسعه هستند یا برای گسترش در آینده برنامه ریزی کرده اند.

برای کار کردن با سرور مجازی لینوکس نیازی به داشتن اطلاعات و آشنایی کامل با لینوکس نیست. افراد مبتدی نیز میتوانند از سرور مدیریت شده استفاده کنند و سایر امور را به شرکت میزبانی بسپارند. برای مدیریت این سرور میتوان از برنامه های مدیریتی مانند سی پنل, دایرکت ادمین و سایر کنترل پنل ها استفاده کرد که بسیار مناسب هستند.

تفاوت سرور مجازی لینوکس با سرور اختصاصی

سرور مجازی لینوکس
تفاوت سرور مجازی لینوکس با سرور اختصاصی

همانطور که گفتیم سرورهای فیزیکی به چندین سرور مجازی تقسیم میشوند که همین موضوع باعث کاهش قابل توجه هزینه ها خواهد شد. اما سرور اختصاصی تنها به یک کاربر اختصاص داده میشود. هزینه سرور اختصاصی بسیار بالاست. بنابراین برای کاهش هزینه طراحی سایت سرور مجازی لینوکس انتخابی مناسب خواهد بود.

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز

این روزها سرورهای مجازی به گونه ای طراحی میشوند که از بیشتر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی کنند. برای مثال سرور مجازی لینوکس مناسب افرادی است که از زبان برنامه نویسی PHP یا پایتون کار میکنند. اما در مقابل افرادی که با زبان ASP.NET MVC کار میکنند از سرور مجازی ویندوز استفاده میکنند.

از طرفی دیگر سرور مجازی ویندوز برای برنامه های تحت وب طراحی شده توسط مایکروسافت مناسب است.

از معایب سرورهای مجازی ویندوز میتوان به هزینه های بالای آن اشاره کرد. سرورهای لینوکس به صورت رایگان راه اندازی میشوند و هزینه نگهداری پایینی دارند. در صورتی که سرورهای ویندوز این طور نیستند و برای راه اندازی, نگهداری و دریافت برنامه های جانبی آن باید هزینه کرد.

سوال های متداول

✔ سرورهای مجازی چه کاربردی دارند؟

  • از سرورهای مجازی برای وب سایتهای پربازدید که هاست پاسخگوی آنها نیست مانند وب سایتهای فروشگاهی, آموزشی و … میتوان استفاده کرد.

✔ سرور مجازی ابری به چه معناست؟

  • سرورهای اختصاصی که ممکن است در مکان های مختلفی وجود داشته باشند با تکنیک ها و روش هایی پیچیده به یکدیگر وصل میشوند و تبدیل به یک سرور با منابع بسیار خواهند شد. این فضا را یک فضای ابری می نامیم. این فضا سپس به قسمت های کوچک تقسیم شده و یک ” سرور مجازی ابری ” را تشکیل میدهد.

✔خرید سرور مجازی ایرانی یا خارجی؟

  • برای خرید سرور مجازی باید به موقعیت جغرافیایی کاربران و منابعی که از آن استفاده میشود, دقت کرد. اگر کاربران وب سایت مورد نظر در ایران قرار دارند بهتر است از سرور مجازی ایران استفاده شود. برای داشتن یک انتخاب خوب در خرید سرور مجازی بهتر است از یک مشاور متخصص در این زمینه مشورت بگیرید و از راهنمایی های آن بهره مند شوید.