پس از اینکه تصمیم به راه اندازی وب سایت گرفتید, در اولین قدم بعد از انتخاب و خرید دامنه لازم است که یک میزبانی یا هاست خریداری کنید. در هنگام خرید هاست حتما با دو هاست لینوکس و ویندوز رو به رو می شوید.

چه تفاوتی بین هاست لینوکس و هاست ویندوز وجود دارد؟ هرکدام چه مزایا و معایبی دارند؟ در این مقاله قصد داریم هاست لینوکس را به شما معرفی کنیم، از مزایا و معایب آن بگوییم و برای یک انتخاب درست شما را راهنمایی کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

هاست و سرور

سرورها به بیان ساده کامپیوترهای بزرگ و همیشه روشن هستند که در هر لحظه آماده خدمت رسانی به کاربران و وب سایت ها می باشند. این سرورها به صورت مجازی به بخش هایی تقسیم میشوند و هر بخش میزبانی یک وبسایت (به صورت اختصاصی) یا چند سایت (به صورت اشتراکی ) را برعهده می گیرد.

این ساده ترین و در عین حال واضح ترین تعریفی است که میتوان به زبان ساده از میزبانی وب و سرور ارائه داد.

سرورها میتوانند در داخل ایران یا سایر کشورها مانند کانادا و آمریکا قرار داشته باشند. در سالهای اخیر سرورهای ایرانی پیشرفتهای خوبی داشته اند و کاربران و طراحان سایت با توجه به این پیشرفتها و البته تحریم هایی که برای ایران اعمال شده است، به سمت استفاده از سرورهای ایرانی کشیده شده اند. این استفاده از سرورهای ایرانی تا حدود زیادی میتواند سبب پیشرفت و عیب یابی آنها شود.

ofoghweb.ir

هاست ها را معمولا میتوان براساس معیارهای زیر دسته بندی کرد؛

  1. براساس سیستم عامل و زبان برنامه نویسی؛ هاست لینوکس و هاست ویندوز
  2. براساس کشور میزبان؛ هاست ایران و هاست آمریکا و …
  3. براساس قیمت؛ هاست ارزان و هاست رایگان و …
  4. هاست براساس کیفیت؛ هاست معمولی و هاست حرفه ای و …

هاست لینوکس

هاست لینوکس ایران
هاست لینوکس

سرورها دارای نرم افزارها و سیستم عاملهای مختص به خود هستند. از جمله این سیستم عاملها میتوان به لینوکس (Linux) و ویندوز (Windows) اشاره کرد. که به توضیح هرکدام در این مقاله و مقالات بعدی خواهیم پرداخت.

بنابراین هاست لینوکس را میتوان به این صورت تعریف کرد؛

هاست لینوکس (Linux Hostig) یک سرویس میزبانی است که در آن سیستم عامل سرور یا میزبان ارائه دهنده خدمات، “لینوکس” می باشد.

در صورتی که این سیستم عامل را برای میزبانی خود انتخاب می کنید و با آن آشنایی ندارید جای هیچ نگرانی نیست. در واقع بخش مدیریت آن دارای فضایی کاملا گرافیکی است و کار با آن بسیار راحت است.

سرورهای داخلی یا خارجی؟

در سالهای اخیر به دلایل گوناگون, بسیاری از کاربران به استفاده از سرورهای داخلی تمایل نشان داده اند. این دلایل میتواند اجتماعی, سیاسی یا حتی اقتصادی باشد که توضیح در مورد هرکدام از حوصله این بحث خارج است.

هاست لینوکس ایران
سرورهای داخلی یا خارجی؟
  • سرورهای داخلی دارای مزایایی هستند که مهمترین آن “عدم امکان تحریم” از جانب کشورهای خارجی است.
  • متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل تحریم های صورت گرفته, بسیاری از سرورهای خارجی تمایلی به ارائه خدمات به سایتهای ایرانی ندارند. انتقال سایتها به سرورهای داخلی این مشکل را برطرف کرده و سبب رونق کسب و کارها شده است.
  • دسترسی دائمی به اطلاعات و بک آپ ها از دیگر مزایای این سرورها می باشد.
  • حسن دیگر سرورهای داخلی این است که چون فاصله‌ فیزیکی کمتری بین کاربران ایرانی و سرورهای داخلی وجود دارد پس دسترسی به سایتها با سرعت بیشتری انجام میشود.
  • استفاده از سرورهای داخلی برای دریافت رنک گوگل نیز تاثیرگذار است. زیرا گوگل به سایتهایی که در کنار کاربرانش میزبانی میشود بها می دهد.

ویژگی ها و مزایای هاست لینوکس

هاست لینوکس دارای مزایا و ویژگی های بسیاری است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • کارایی و عملکر بالا
  • امکان اجرای PHP به صورت کامل
  • امنیت بالا
  • سرعت بالا
  • اجرای دستورات HTML
  • امکان نصب و راه اندازی نرم افزارهای مدیریت محتوا براساس PHP

چه وب سایت هایی نیاز به هاست لینوکس دارند؟

افرادی که قصد دارند از سیستمهای مدیریت محتوا و وب سایت های طراحی شده براساس زبان برنامه نویسی PHP  یا بانک اطلاعاتی MYSQL  استفاده کنند لازم است، هاست لینوکس خریداری کنند.

اگر قصد دارید طراحی سایت خود را به تیم افق وب بسپارید به برگه سفارش طراحی سایت  مراجعه کنید و پس از ثبت درخواست خود منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

ofoghweb.ir

چند تصور اشتباه

  1. برخی تصور می کنند با انتخاب سیستم عامل لینوکس یا ویندوز باید آن را روی کامپیوتر شخصی خود نیز نصب کنند که این تصور کاملا اشتباه است. در صورتی که سایت شما روی سیسم عامل لینوکس یا ویندوز یا هر سیستم عامل دیگر نصب شود با هر پلتفرمی قابل مشاهده است و نیاز به نصب سیستم عامل دیگری وجود ندارد.
  2. اشتباه بعدی این است که مشتریان تصور می کنند با انتخاب لینوکس یا ویندوز باید به زبان برنامه نویسی هرکدام مسلط باشند تا بتوانند سایت خود را مدیریت کنند که این تصور نیز اشتباه است. زیرا با رابط های کاربری گرافیکی به راحتی تمامی افراد میتوانند از سایت استفاده کنند.

هاست ویندوز

هاست ویندوز (Windows Hostig) یک سرویس میزبانی است که در آن سیستم عامل سرور یا میزبان ارائه دهنده خدمات ویندوز می باشد.

مزایای هاست ویندوز

هاست ویندوز دارای ویژگی ها و مزایای بسیاری است از جمله:

  • استفاده راحت و آسان
  • امنیت خوب
  • قابل استفاده برای افرادی که مهارت بالایی ندارند
  • پشتیبانی از زبان های ASP, .NET, Visual Basic و C#
  • بهینه شده و پایدار برای نرم افزارهای مایکروسافت

اما ایرادی که سبب شده این هاست در مقابل هاست لینوکس از استقبال کمتری برخوردار باشد, کارایی نامناسب برای زبان PHP و قیمت بالای آن می باشد.

کدام هاست را انتخاب کنم؟

هاست لینوکس ایران
هاست لینوکس یا هاست ویندوز؟

برای مقایسه هاست ویندوز و لینوکس, میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم؛

  1. برای مقایسه سرعت در این دو هاست باید بگوییم که؛ سرعت یک سایت تا حد زیادی به سخت افزار آن بستگی دارد نه نوع سیستم عامل مورد استفاده. اما لینوکس از ابزارهای افزایش سرعت بیشتری برای این موضوع استفاده می کند که میتوان آن را سریع تر در نظر گرفت.
  2. بحث امنیت هر دو سیستم عامل تا حد زیادی به اصول امنیتی رعایت شده توسط شرکت ارائه دهنده بستگی دارد.
  3. در زمینه کنترل پنل های تعریف شده برای هر سیستم عامل بهترین آنها سی پنل است که استفاده از آن بسیار راحت می باشد و از محبوب ترین کنترل پنل ها به حساب می آیند که مختص سیستم عامل لینوکس است.
  4. هاست لینوکس از پایگاه داده MYSQL به خوبی پشتیبانی می کند. درصورتی که سیستم عامل ویندوز این پشتیبانی را ندارد.
  5. هاست ویندوز از سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی و دست نویس با زبان های ASP وNET پشتیبانی می کند. در صورتی که لینوکس قابلیت پشتیبانی از تمامی سیستمهای مدیریت محتوای نوشته شده توسط PHP حمایت میکند که گسترده تر هستند.
  6. سیستم عامل لینوکس کد باز محسوب میشود و به راحتی قابل توسعه است. در صورتی که ویندوز را باید حتما از مایکروسافت خریداری کرد, قابل توسعه نیست و هزینه طراحی سایت با آن بالا خواهد بود.

امیدوارم این مقاله توانسته باشد شما را در زمینه انتخاب هاست مناسب راهنمایی کرده باشد. پیشنهادهای خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

سوال های متداول

چه وب سایت هایی نیاز به هاست لینوکس دارند؟

  • افرادی که قصد دارند از سیستم های مدیریت محتوا و وب سایت های طراحی شده بر اساس زبان برنامه نویسی PHP یا بانک اطلاعاتی MYSQL استفاده کنند لازم است , هاست لینوکس خریداری کنند.

آیا هاست ها قابلیت انتقال دارند؟

  • بله امکان انتقال هاست وجود دارد. با گذشت زمان و پیشرفت های وب سایت در صورتی که بازدید کننده های وب سایت مورد نظر افزایش یابد و میزبانی اشتراکی وب سایت را با مشکل روبه رو کند به راحتی میتوان میزبانی را به اختصاصی تغییر داد.