برای طراحی سایت آموزشی چه باید کرد؟ ویژگی های یک سایت آموزشی چیست؟ امکانات لازم برای یک سایت آموزشی چیست؟در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد.با ما همراه باشید.

آموزش به عنوان مهم ترین عامل در رشد و شکوفایی جوامع بشری و پرورش استعدادهای افراد, مطرح می شود.از آموزش می توان به عنوان نردبانی برای رسیدن به زندگی ایده آل و مطلوب نیز یاد کرد. بنابراین نمی توان آن را نادیده گرفت. البته آموزش در دوره های مختلف و با توجه به نیازهای روز بسیار تغییر کرده است.یکی از تغییراتی که این روزها بسیار شاهد آن هستیم, آموزش در بستر آنلاین است.
با توجه به شرایط پیش آمده و عدم امکان حضور فیزیکی دانش آموزان و دانشجویان در کلاس های درس, نیاز هر چه بیشتر به تقویت حضور در فضای مجازی احساس میشود.

شاید اگر از سالها پیش برای تقویت آموزش آنلاین تلاش میشد, این ایام بدون مشکلات پیش آمده طی میشد.
با توجه به مقدمه بالا لزوم طراحی سایت آموزشی برای عرضه ی آموزش های مختلف به مخاطبان که میتوانند از هر قشری باشند, بیش از پیش احساس میشود.

این روزها برگزاری کلاس های آنلاین و از راه دور به موضوعی پر طرفدار تبدیل شده است زیرا کاربر بدون هیچ محدودیتی مکانی میتواند از آنها استفاده کند.
مراکز آموزشی و موسسه ها باید از این فرصت به نحو احسنت استفاده کنند و برای راه اندازی و طراحی سایت آموزشی خود اقدام کنند.
با این کار علاوه بر اینکه میتوانند به کاربران خود به راحتی و بدون هیچ محدودیتی خدمت رسانی کنند. این امکان نیز وجود دارد که مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

ضرورت طراحی سایت آموزشی

با گسترش استفاده از اینترنت و حضور گسترده ی همه ی مشاغل در این فضا , مردم برای تحقیق در هر زمینه ای و یا حتی برای انجام امور خود ابتدا به جستجو در اینترنت میپردازند. لذا ضروری است که مراکز آموزشی از این فضا بی بهره نمانند و اقدام به طراحی سایت آموزشی مرتبط با حوزه ی کاری خود کنند.

طراحی سایت آموزشی
ضرورت طراحی سایت آموزشی

با راه اندازی یک وب سایت آموزشی کاربران و مخاطبان شما دسترسی بهتری به مطالب خواهند داشت و این کار سبب صرفه جویی در زمان و مکان هم برای شما و برای کاربران خواهد داشت.

یک سایت آموزشی در واقع سبب گسترش فعالیت شما در جغرافیای وسیع تری خواهد شد. به این معنی که کافی است فردی(بدون شناخت قبلی از موسسه ی شما) از وب سایت شما دیدن کند و مطالب آن را مفید ارزیابی کند. در قدم بعدی برای دریافت خدمات اقدام میکند و این یعنی جذب مشتری بالقوه.

امکانات مورد نیاز در یک سایت آموزشی

اما سوال اینجاست که با طراحی سایت اموزشی چه امکاناتی را میتوان در آن برنامه ریزی کرد؟

از جمله امکانات یک سایت اموزشی میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

  •  معرفی خدمات و آموزش های موسسه
  •  قرار دادن نمونه سوالات و جزوه های مفید
  •  بخش تصاویر
  •  قرار دادن خبرهای آموزشی و مرتبط با این حوزه
  •  برقراری کلاس های آنلاین
  •  امکان ثبت نام در کلاسها به صورت آنلاین
  •  فروش جزوات و ویدیوهای آموزشی
  •  معرفی مراکز مفید و معتبر
  •  نظرسنجی
  •  معرفی کادر آموزشی فعال در موسسه و سابقه های کاری آنها
  •  وبینار و ویدیوهای آموزشی
  •  دسته بندی و فیلترهای کاربردی
  •  بخش گفتگو
  •  پشتیبانی
  •  و….

نکاتی که باید در طراحی سایت آموزشی در نظر گرفت

برای اینکه سایت طراحی شده با هدف آموزش موفق شود,عوامل بسیاری را باید مد نظر قرار داد.در ادامه به چند نمونه ی آن میپردازیم.

اگر قصد داری طراحی سایت خود را به افق وب بسپارید به صفحه ی درخواست طراحی سایت مراجعه کنید.

اطلاعات مناسب

اولین و یکی از مهمترین عواملی که در طراحی سایت آموزشی باید به آن توجه کرد این است که سایت آموزشی به عنوان یک مرجع برای یادگیری, باید اطلاعات کامل و دقیق ارائه دهد. تا هم از این طریق بتواند مخاطب بیشتری جذب کند و هم اینکه برای موسسه اعتبار کسب کند. پس برای ارائه ی هر چه بیشتر و بهتر مطالب باید یک تیم تشکیل داد و حرفه ای به ارائه ی مقالات پرداخت.

متناسب با نیاز کاربر

سایت های آموزشی باید متناسب با نیاز کاربر طراحی شوند. به این معنی که باید پاسخگوی تمام نیازها و اهدف کاربر در هر شرایطی باشد.

از دیگر قابلیت های سایت های آموزشی این است که باید برای نیازهای آینده نیز انعطاف پذیر باشند. برای مثال در آینده, موسسه مورد نظر برای جذب کاربران خارجی نیاز پیدا می کند تا زبانی جدید در سایت آموزشی خود اضافه کند.

ریسپانسیو بودن

طراحی سایت آموزشی
ریسپانسیو

این ویژگی نه تنها در طراحی سایت آموزشی بلکه در طراحی تمامی سایت ها با هر هدفی باید لحاظ شود.این روزها استفاده از تلفن های همراه هوشمند ویا تبلت ها بسیار بیشتر از سایر سیستم های ارتباطی است. لذا وب سایتی که برای تلفن های همراه و سایر دستگاه ها قابیلت نمایش نداشته باشد عملا کاربران خود را از دست خواهد داد.

گرافیک مناسب

در انتخاب گرافیک و رنگ های قسمت های مختلف وب سایت آموزشی خود باید دقت زیادی داشته باشید. رنگ های انتخابی شما باید با لوگوی آموزشگاه و بروشور ها و… مرتبط باشد.

قرار نیست وب سایت شما جعبه مداد رنگی باشد و همه ی رنگ ها را در بر بگیرد.
تناسب بین رنگ ها و گرافیک جذاب با رعایت اصول روانشناسی رنگ ها, همه میتواند در جذب کاربر تاثیر گذار باشد.

استفاده از المان های تصویری

وب سایتی که مطالب و مقالات مفید ارائه میدهد اما خالی از المان های بصری مانند تصاویر و ویدیو ها و… باشد در نظر مخاطب خسته کننده خواهد بود.
پس از تصاویر با کیفیت و ویدیوهای مرتبط با موضوع و کاربردی هم در سایت آموزشی خود استفاده کنید.

مخاطب

طراحی سایت آموزشی
مخاطب

برای رعایت تمام نکته های گفته شده تا به این جا باید یک نکته اساسی را رعایت کنید و آن شناسایی مخاطب است.
باید بدانید مخاطبان شما از چه قشری از جامعه هستند. چه میانگین سنی را شامل میشوند و چه توقعی از موسسه و آموزشگاه شما دارند.
تنها در صورتی که به خوبی مخاطب خود را شناختید میتوانید درست ترین تصمیم را بگیرید.

سئو سایت آموزشی

پس از اینکه امکانات مورد نیاز شما در طراحی سایت لحاظ شد و سایت شما وارد دنیای آنلاین شد وقت آن است که به بهینه سازی یا سئو آن بپردازید.
اهمیت بهینه سازی غیر قابل انکار است. پس از طی شدن روند طراحی سایت آن چیزی که باعث حیات سایت شما خواهد شد بهینه سازی اصولی و درست است.

سئو حرفه ای سایت شما را در رتبه های خوب مرورگر قرار خواهد داد و به عنوان اولین سایتها به مخاطب پیشنهاد خواهید شد که این موضوع سبب جذب مخاطب بیشتر خواهد شد.

برای مشاهده تعرفه سئو سایت به صفحه تعرفه سئو مراجعه کنید.