دامنه در دنیای واقعی همان نامی است که هر شرکت یا کسب و کار با آن شناخته میشود. برای انتقال دامنه دلایل متفاوتی میتواند وجود داشته باشد، از جمله انتقال مالکیت یا انتقال شرکت ارائه دهنده سرویس. در ادامه قصد داریم با تشریح هر کدام به موضوع انتقال دامنه بپردازیم لذا با ما همراه باشید.

دامنه

در جواب سوال دامنه چیست؟ باید بگوییم که دامنه از دو بخش اسم و پسوند تشکیل شده است و همان نام کسب و کار در حال فعالیت است. دامنه انتخابی در نهایت همان آدرس سایت مد نظر خواهد بود. برای مثال در آدرس www.ofoghweb.ir کلمه ofoghweb اسم و ir پسوند است.

نام دامنه ای که برای وب سایت انتخاب میشود باید منحصر به فرد باشد یعنی قبلا به ثبت نرسیده باشد. ضمن اینکه بهتر است قابلیت به یادسپاری را داشته باشد. استفاده افراطی از حروف ها و عددها سبب می شود که به خاطر سپردن این قبیل آدرس ها کار دشواری برای کاربر باشد. نام انتخابی باید قابلیت تبدیل شدن به برند مورد نظر را نیز داشته باشد. یعنی جذاب باشد زیرا قرار است تعیین کننده هویت سایت و برند باشد.

نکته دیگر در مورد نام دامنه این است که باید دقیقا نام کسب و کار شما باشد. نمی شود با نامی متفاوت از آنچه فعالیت می کنید وب سایت راه اندازی کنید. زیرا مشتریان به راحتی شما را در اینترنت پیدا نخواهند کرد و در صورت یافتن به سختی اعتماد می کنند.

نکات بیشتر در مورد ویژگی های انتخاب یک دامنه خوب را در مقاله ای با عنوان “ثبت دامنه را بدون دانستن این نکات انجام ندهید” آورده ایم که پیشنهاد می کنم نگاهی به آن بیندازید.

انتقال مالکیت دامنه

انتقال دامنه
انتقال مالکیت دامنه

از آنجایی که نام دامنه ثبت شده در واقع اسم برند کسب و کار مورد نظر است، بنابراین اگر از روشی مطمئن انتخاب نشود امکان سوء استفاده از آن وجود خواهد داشت که برای کسب و کار مورد نظر اصلا خوب نیست.

انتقال مالکیت یک دامنه به معنای انتقال تمامی اختیارات حقیقی و حقوقی آن به اسم صاحب کسب و کاری است که آن دامنه را به اسم خود ثبت کرده است.

انتقال دامنه به شخص یا شرکت دیگر

در برخی موارد صاحبان کسب و کارها که دامنه ای را به ثبت رسانده اند قصد انتقال آن به شخص دیگر یا شرکت دیگری را مطرح می کنند. از دلایل این کار میتوان به مواردی از جمله نیاز به دریافت خدمات بهتر، پنل دامنه، مدیریت متمرکز کلیه دامنه ها و… اشاره کرد.

برای اینکه بتوان دامنه را به شخص یا شرکت دیگر منتقل کرد نیاز به یک کد انتقال است. این کد به ایمیل ادمین دامنه ارسال میشود. اما این کد به راحتی قابل دریافت نیست و مستلزم ارائه مدارک قانونی و پرداخت هزینه مصوب است.

مراحل انتقال دامنه

برای انتقال دامنه در مرحله اول لازم است که حداقل 10 روز قبل از تاریخ انقضای دامنه و حداقل 60 روز بعد از ثبت آن, برای انتقال اقدام کرد.

دامنه هایی که تاریخ آنها منقضی شده است قابلیت انتقال ندارند.

ofoghweb.ir
انتقال دامنه
مراحل انتقال دامنه

در مرحله اول دامنه باید از حالت قفل خارج شود. قفل دامنه حالتی امنیتی است که برای افزایش امنیت لحاظ میشود. سپس باید کد انتقال دامنه را دریافت کرد. این کد انتقال در شرکتهای ارائه دهنده مختلف با نام های متفاوتی مانند secretcode, transfercode, Authorization Code, Auth Code , Authinfo code, EPP Code مطرح است.

پس از دریافت کد انتقال باید به پنل مدیریت دامنه بروید و وارد بخش Transfer Domain شوید. نام دامنه و کد انتقال را در این مرحله وارد کنید.

پس از به اتمام رسیدن این مراحل یک ایمیل با تاییدیه انتقال برای ادمین ارسال میشود. با استفاده از بک لینک ارسال شده برای ادمین و تایید آن این مرحله به پایان می رسد.

حدود پنج روز پس از تایید انتقال (توسط ادمین دامنه مورد نظر), این دامنه به طور کامل منتقل میشود.

تغییر مشخصات دامنه

انتقال دامنه
تغییر مشخصات دامنه

ایجاد هر گونه تغییر در مشخصات مالک دامنه ثبت شده در هر زمانی پس از ثبت که مالک آن ارائه کند امکان پذیر است و مراحل پیچیده ای نخواهد داشت.

چه تفاوتی بین انتقال دامنه و انتقال هاست وجود دارد؟

تفاوت انتقال دامنه با انتقال میزبانی وب یا هاست در این است که انتقال دامنه به معنی تغییر در محل نگهداری آن است در صورتی که تغییر هاست به معنی تغییر سرویس دهنده دامنه است.

در واقع دامنه نامی است که برای وب سایت مورد نظر انتخاب میشود در صورتی که هاست به فضایی گفته می شود که اطلاعات, نام دامنه ,فایل ها و صفحات وب در آن قرار میگیرند.

برای ثبت سفارش طراحی سایت خود به برگه  درخواست طراحی سایت مراجعه کنید.

سوال های متداول

✔ در صورتی که دامنه را تمدید نکنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

  • در صورتی که دامنه ها را تمدید نکنیم در مرحله اول به حالت تعلیق در خواهند آمد. در این مرحله میتوان با پرداخت هزینه دوباره دامنه را فعال کرد. اما پس از گذشت این مرحله دامنه در بازیابی قرار می گیرد و تنها با پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان جریمه میتوان آن را دوباره فعال کرد. اما اگر در این مرحله نیز دامنه فعال نشود پس از مدتی مشخص حدود یک ماه دامنه حذف خواهد شد و برای استفاده مشخص در اختیار دیگر افراد قرار خواهد گرفت.

✔ آیا میتوان دامنه ها را برای همیشه خریداری کرد؟

  • خیر امکان این کار وجود ندارد. تنها میتوانید به مدت طولانی تر آن را ثبت کنید و قبل از ابطال آن برای تمدید مجدد اقدام کنید.

✔ چگونه میتوان پس از ثبت دامنه آن را تغییر داد؟

  • امکان ایجاد تغییر در دامنه ثبت شده وجود ندارد. لذا باید قبل از انتخاب دامنه در مورد جزییات آن و نامی که قصد انتخاب دارید خوب بیندیشید. در صورتی که نیاز به تغییر دامنه دارید تنها راه ثبت و خریداری یک دامنه جدید است.