سرور نوعی کامپیوتر بسیار قدرتمند است که از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری دارای بیشترین امکانات است. این کامپیوترها باید همیشه روشن باشند تا در هر ساعت از شبانه روز بتوانند به سایت های تحت کنترل خود سرویس دهی کنند.

انواع مختلفی از سرورها وجود دارند از جمله سرور اختصاصی، اشتراکی، مجازی و نیمه اختصاصی. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در زمینه سرورهای اختصاصی در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید برای وب سایت خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

هاستینگ یا میزبانی

برای راه اندازی یک وب سایت انتخاب هاست یا یک فضای میزبانی وب اولین قدم است. به طور مفصل در مقاله خرید هاست در مورد هاستینگ و انواع آن گفتیم.

هاست (Host) فضایی محدود شده است که فایل ها و اطلاعات وب سایت شما را نگهداری (میزبانی) می کند و آن را در صفحات وب نمایش میدهد. در واقع هاستی که برای وب سایتها خریداری میشود، بخشی از یک سیستم همیشه روشن است.

هر وب سایت تازه کار که بازدیدکننده های زیادی ندارد, در ابتدا میتواند از هاست اشتراکی استفاده کند.

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی
سرور اختصاصی

سرورهای اختصاصی به صورت انحصاری در اختیار کاربر قرار میگیرند و به هیچ عنوان به اشتراک گذاشته نمی شوند. در این سرورها  کاربر در انتخاب سیستم عامل، کنترل پنل، نرم‌افزارها و نوع استفاده از منابع، کاملا آزاد است و محدودیتی ندارد.

دیتا سنتری که از سرورهای اختصاصی نگهداری میکند بسیار مجهز و دارای امنیت بالایی است که به طور مرتب توسط مدیر سرور مورد بررسی قرار میگیرد تا مشکلی به وجود نیاید. این سرورها توسط اینترنت پرسرعت و بدون قطعی و با IP اختصاصی در دسترس قرار می گیرند.

چرا سرور اختصاصی را انتخاب کنیم؟

  • سرورهای اختصاصی بسیار قدرتمند و دارای عملکرد بالایی هستند.
  • سرورهای اختصاصی مهم‌ترین سطح هاستینگ دنیا می باشند.
  • در سرورهای اختصاصی با کمبود منابع مواجه نخواهید شد.
  • در صورت نیاز میتوان سرورهای اختصاصی را ارتقا داد.
  • اگر عملکرد مطلوب و بی‌دغدغه برای شما الویت است، سرور اختصاصی را انتخاب کنید.
  • امکان ایجاد چند ماشین مجازی بر روی سرور اختصاصی
  • امنیت بالا به دلیل خصوصی بودن سرورهای اختصاصی
  • کارایی و قدرت بیشتر نسبت به سرور مجازی
  • امکان کنترل بیشتر بر روی سرور
  • امنیت بیشتر
  •  آی‌پی آدرس یونیک (IP اختصاصی)

معایب سرور اختصاصی

  1. هزینه‌ بیشتر،‌ در برابر سرویس‌ های دیگر مانند میزبانی وب اشتراکی و مجازی
  2. نیاز به داشتن دانش برای مدیریت سرور و رفع مشکلات و خطاها

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

سرورهای اختصاصی در دو نوع سرور احتصاصی و سرور مجازی احتصاصی با ویژگی ها و مزایای متفاوت در اختیار کاربران قرار میگیرند.

  • تفاوت اول سرورهای اختصاصی و مجازی در منابع سخت افزاری آنهاست. در سرورهای اختصاصی بر خلاف سرورهای مجازی محدودیتی در منابع سخت‌افزاری وجود ندارد. یعنی یک سرور به صورت فیزیکی و کامل در اختیار کاربر قرار داده می‌شود و می‌تواند مطابق میل خود آن را مدیریت کند.
  • سرورهای اختصاصی هزینه ای به مراتب بسیار بالاتر و بیشتر از سرورهای مجازی دارند.
  •  در سرور مجازی در برخی منابع مانند برق یا کارت شبکه با دیگر ماشین‌ها در نهایت مشترک است. در مقابل سرور اختصاصی هیچ‌گونه اشتراکی ندارد.
  • نصب سیستم عامل در سرورهای مجازی وابسته به سرور میزبان است. در صورتی که در سرورهای اختصاصی این طور نیست و هر سیستم عاملی را میتوان نصب کرد.
  • هر سرور اختصاصی را می‌توان به ماشین‌های مجازی کوچکتر تقسیم کرد و از آنها برای عملکردی استفاده نمود. در صورتی ‌که این امکان در سرورهای مجازی وجود ندارد.
  • در صورت نیاز به راحتی میتوان سرور مجازی را به سروری دیگر منتقل کرد. در حالی که انتقال سرورهای اختصاصی به راحتی سرورهای مجازی نیست.
  • قدرت سخت افزاری سرورهای اختصاصی به دلیل استفاده از پردازنده، حافظه اصلی و فضای ذخیره‌سازی اطلاعات مجزا به مراتب بیشتر است.

پهنای باند چیست؟

هر سرور اختصاصی در دنیای مجازی دارای یک آدرس خاص است. برای رسیدن به این آدرس باید از مسیرهای مشخصی در شبکه عبور کرد. این مسیرها دارای ظرفیت مشخصی هستند. این ظرفیتها را ” پهنای باند ” می نامند که معمولا بر اساس حجم داده عبوری در ثانیه مشخص می شوند.

برای ثبت سفارش طراحی سایت خود توسط تیم افق وب می توانید به درخواست طراحی سایت مراجعه کنید.

خدمات میزبانی سرور

سرور اختصاصی
خدمات میزبانی سرور

به مجموعه خدماتی از قبیل تامین فضا در رک Rack (که با واحد یونیت Unit اندازه گیری می شود)، تامین برق مصرفی سرور، تامین شبکه و اینترنت، آدرس IP اینترنت معتبر و برخی خدمات اضافی دیگر مانند امنیت شبکه و دیواره آتش Firewall که توسط  دیتاسنترها برای سرور اختصاصی فراهم می شود، “خدمات میزبانی سرور اختصاصی” یا “Colocation” می گویند. به صورت محاوره ای به این اصطلاح  “کلو – Colo” نیز گفته می شود.

چه کاربرانی نیاز به سرورهای اختصاصی دارند؟

از جمله کاربرانی که توصیه می کنیم از سرورهای اختصاصی استفاده کنند میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. کسب ‌و کارهایی با تعداد مشتریان زیاد
  2. کاربرانی که به دنبال پهنای باند، قابلیت اعتماد و پایداری بالا هستند.
  3. وب‌سایت‌هایی با ترافیک بالا
  4. وب‌سایت‌های اشتراک ویدئو و فیلم
  5. فروشگاه‌های اینترنتی
  6. آژانس‌هایی با تعداد مشتریان زیاد
  7. سایت‌های داینامیک با نرم افزارهایی مانند پایگاه داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل داده‌ها

امیدوارم با اطلاعات ارائه شده در این مطلب توانسته باشید با سرور اختصاصی و مزایای آن بیشتر آشنا شوید. سوالها، پیشنهادها و نظرات خود را با ما در بخش دیدگاههای همین پست در میان بگذارید.

سوال های متداول

✔ پهنای باند در سرورهای اختصاصی و مجازی چگونه است؟

  • از مهمترین تفاوتهای سرور اختصاصی مجازی و سرور اختصاصی، پهنای باند است. پهنای باند ارائه شده در سرورهای اختصاصی بیشتر از سرورهای مجازی است.

✔ پردازشگر CPU سرورهای اختصاصی از چه نوعی است؟

  • پردازشگر سرورها به مراتب از پردازشگر کامپیوترهای معمولی قوی تر هستند. این روزها سری E پردازشگرها بسیار مورد استفاده قرار گرفته است که عمدتا ساخت شرکت اینتل هستند. مشخصات هر CPU در ادامه حرف E نوشته میشود که نشان دهنده مدل پردازشگر می باشد.

✔ سرور اختصاصی لینوکس یا ویندوز چه تفاوتی با هم دارند؟

  • برخی شرکت های ارائه دهنده سرورهای اختصاصی از نام هایی مانند “سررو اختصاصی لینوکس” یا “سرور اختصاصی ویندوز” استفاده میکنند که در واقع همان سرور اختصاصی است اما با سیستم عامل مشخص به فروش میرسد. تفاوت این سرورها تنها در سیستم عامل آنها می باشد.