در اولین قدم برای راه اندازی یک وب سایت باید هاست و دامنه خریداری کنید. در واقع هاست و دامنه پایه و اساس سایتها هستند و تمامی سایتهایی که در اینترنت مشاهده می کنید در حال استفاده از انواع هاست و دامنه می باشند. در این مطلب قصد داریم شما را با اصطلاحات پرکاربرد در زمینه خرید هاست آشنا کنیم. اطلاعاتی که میتواند برای راه اندازی وب سایت به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

هاست چیست؟

خرید هاست
هاست چیست؟

به بیان ساده و بدون استفاده از اصطلاحات تخصصی, هاست را میتوان به صورت زیر تعریف کرد؛

هاست (Host) فضایی محدود شده است که فایلها و اطلاعات وب سایت شما را نگهداری (میزبانی) می کند و آن را در صفحات وب نمایش میدهد. در واقع هاستی که برای وب سایتها خریداری میشود بخشی از یک سیستم همیشه روشن است.

در صورتی که این سیستم لحظه ای خاموش شود سایتهایی که روی آن هاست قرار دارند از دسترس خارج خواهند شد. برای این منظور شرکتهای هاستینگ (یا ارائه دهندگان هاست) دارای تیم های حرفه ای هستند که به صورت 24 ساعته و شبانه روزی سیستم های روشن را بررسی میکنند تا مشکلی پیش نیاید. این شرکت ها نرم افزارهایی در اختیار دارند که به صورت لحظه ای اطلاعات هر بخش را گزارش میکند تا در صورت بروز مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شود.

تفاوت هاست و سرور

هاست بخشی از سرور است. در واقع سرور به بخشهای مجازی مختلفی تقسیم میشود که هر قسمت آن “هاست” نامیده میشود.

خرید هاست اشتراکی

هاستها در سه نوع مختلف هاست اشتراکی, اختصاصی و نیمه اختصاصی در دسترس هستند که متناسب با کارایی سایت مورد نظر میتوان یکی از اینها را خریداری کرد.

هاست اشتراکی به هاستی گفته میشود که سرور آن به بخش های مختلفی تقسیم میشوند و هر بخش در اختیار یک سایت قرار میگیرد. در این صورت گاهی ممکن است یک سرور از هزاران سایت میزبانی کند.

این نوع میزبانی دارای مزایا و معایب بسیاری است که در ادامه مهم ترین آن را مطرح می کنیم؛

خرید هاست
خرید هاست اشتراکی

از مزایای خرید هاست اشتراکی می توان به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. معمولا سایت هایی که تازه راه اندازی شده اند و بازدیدکننده های زیادی ندارند بهتر است برای کاهش هزینه های خود از هاست اشتراکی استفاده کنند.

  • به دلیل اشتراکی بودن هاست انتخابی و استفاده همزمان چندین سایت دیگر از آن ممکن است گاهی با مشکل افت سرعت رو به رو شد که این از معایب هاست های اشتراکی به حساب می آید. البته تا زمانی که بازدیدهای زیادی از سایت صورت نگیرد این مشکل چندان دردسر ساز نخواهد بود.
  • دیگر اینکه امنیت هاستهای اشتراکی کمی پایین تر از سایر هاستها می باشد. نفوذ به یکی از سایتهای استفاده کننده از هاست اشتراکی و دسترسی به سرور می تواند تهدیدی برای سایر سایت ها باشد.

خرید هاست اختصاصی

در این نوع از میزبانی وب یک سرور به سایت مورد نظر اختصاص داده میشود. با توجه به این که تنها یک سایت  از سرور خریداری شده استفاده می کند، بنابراین مشکل افت سرعت با افزایش استفاده از سایت توسط کاربران، به وجود نخواهد آمد و امنیت بالایی خواهد داشت.

اما این نوع میزبانی هزینه بالایی دارد و معمولا مناسب وب سایت های بزرگ با کاربران و بازدیدکنندگان بسیار است.

ofoghweb.ir

خرید هاست نیمه اختصاصی

در هاستهای نیمه اختصاصی سرور توسط نرم افزارهایی به بخشهای مختلف تقسیم میشود. در این نوع از میزبانی مشتری قدرت بیشتری در مقایسه با هاست های اشتراکی دارد.

خرید هاست

خرید هاست
خرید هاست

برای خرید هاست و انتخاب یکی از انواع مختلف میزبانی های موجود, ابتدا باید نوع فعالیت و هدف از طراحی سایت را تشخیص دهید. سپس با کمک گرفتن از طراحان سایت، هاست مورد نظر را انتخاب و خریداری کنید.

هاست رایگان بخریم؟

هاست ها را میتوان به دو صورت رایگان و غیر رایگان تهیه کرد. هاستهای رایگان به دلیل شلوغی بیش از حد, معمولا برای سایتهای با اهمیت توصیه نمی شوند. ضمن اینکه این هاست ها امنیت پایینی دارند و به دلیل حجم بالای استفاده از آنها مدام وب سایت را از دسترس خارج می کنند که این برای سئو سایت اصلا مناسب نیست.

برای آشنایی با مفهوم سئو سایت و جزییات بیشتر در این زمینه پیشنهاد ما این است که به مقاله سئو سایت چیست و سئو کار کیست؟ مراجعه کنید.

نکاتی طلایی برای خرید هاست مناسب

در ادامه چند نکته را مطرح می کنیم که برای خرید هاست حتما باید به آن دقت کنید. البته با انتخاب و کمک گرفتن از شرکت طراحی سایت مطمئن، بخش زیادی از این فعالیتها توسط کارشناسان آنها انجام خواهد شد، اما لازم است که شما هم به عنوان صاحب سایت با این تعابیر آشنا شوید.

  1. در ابتدا نوع هاست را انتخاب کنید؛ هاست ویندوز یا لینوکس
  2. انتخاب فضای ذخیره سازی و پهنای باند مورد نیاز
  3. بررسی کیفیت سایت و دریافت ضمانت های لازم
  4. چگونگی ارائه سرویس ها توسط شرکت ارائه دهنده هاست
  5. تاکید بر پشتیبان گیری از اطلاعات سایت توسط شرکت
  6. شرکت هایی که خدمت تست رایگان ارائه می دهند یعنی از کیفیت کار خود اطمینان دارند. این شرکتها بسیار مناسب هستند.
  7. قیمت را در نظر بگیرید. نه گول تبلیغات رایگان بودن هاست را بخورید و نه به قیمت های بالا اطمینان کنید.
  8. اطمینان حاصل کنید که نظارت و پشتیبانی های شرکت به بهترین شکل ممکن صورت میگیرد.

امنیت

خرید هاست
امنیت

هاست در امنیت وبسایت شما بسیار تاثیرگذار است. لذا در انتخاب هاست بسیار دقیق باشید و از شرکت طراحی سایتی که قصد طراحی سایت مورد نظر شما را دارد بابت تمامی بخش های هاست توضیح بخواهید. هاست های اشتراکی در صورتی که از برنامه های امنیتی خوبی استفاده نشود، تهدیدی برای سایت شما به حساب می آیند. لذا در صورتی که متناسب با نیاز خود از این نوع هاست استفاده می کنید، باید سیستم امنیتی سایت خود را به شدت تقویت کنید.

نظرات, پیشنهادها و تجربه های خود را با ما و سایر کاربران افق وب در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.